iPhone 7 vs. Pixel vs. Note 7

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Droid55, 5 okt 2016.

1. Droid55

Droid55 Guest

Jag velar mellan iPhone 7 (ej Plus), Pixel (ej XL) och Note 7. Alla tre har olika styrkor. Det enda de har gemensamt är prislappen vilket också är orsaken till att priset inte kan avgöra mitt val.

iPhone 7 128GB

+ iOS (har Mac i dagsläget, gillar att jag i iOS 10 äntligen kan avinstallera Apples medföljande appar)
    + Kamera
    + TouchID som fungerar i många appar
    + Dubbla stereohögtalare
    + IP67-certifierad (vatten- och dammtålig)

- iOS (mindre anpassningsmöjligheter, tänker främst på möjligheten att välja t.ex. mailapp)
    - Lågupplöst skärm i jämförelse med övriga
    - Hissande ljud som verkar snappas upp vid videoinspelning?
    - Inget 3.5mm uttag
    - Lightning port (ingen standardport som USB-C)
    - Ingen trådlös laddning
    - Tål kyla dåligt

Pixel 128GB

+ Stock Android (ingen bloat, snabba och säkra uppdateringar)
    + Kamera (återstår dock att se)
    + Snabb laddning
    + Google Assistans
    + Fritt lagringsutrymme i Google Foto

- Inget "unikt" utan mer Googles motsvarighet till iPhone
    - En enkel högtalare
    - Ingen IP-certifiering (ej vatten- och dammtålig)
    - Ingen trådlös laddning

Note 7 64GB

+ Samsung UI som innebär många funktioner som inte återfinns hos Stock Android
    + S Pen med tillhörande funktioner
    + Kameran (marknadens bästa tills vi vet mer om Pixel, enda telefonen med gruppvänlig frontkamera)
    + Stereomikrofon (snappar upp mycket ljud och hög volym)
    + Designen (enligt mig snyggast design)
    + Större skärm utan att ha några extrema mått
    + Snabb laddning
    + Trådlös laddning
    + IP68-certifierad (vatten- och dammtålig)
    + Iris scanner (lite gimmick men antar användbart om smutsiga/blöta fingrar)

- Samsung UI (vissa funktioner mer vettiga än andra, dubbla appar för samma sak, långsammare uppdateringar)
    - Ingen imponerande högtalare

+/- Minneskort (ointresserad av använda minneskort men det är ju ingen nackdel heller så därför +/-)

Störst fokus ligger på kamera och mjukvara (kamerans mjukvaran men även telefonens mjukvara). Att telefonen känns up-to-date. Up-to-date behöver inte betyda först med uppdateringar men att den uppdateras en längre period.

Bli medlem eller för att visa innehållet!

Bli medlem eller för att visa innehållet!

Ja, ni hör ju. Helt förvirrad. :( Jag kan på en gång säga att OM det hissande ljudet faktiskt upptas av mikrofon på iPhone så kommer jag stryka den enbart pga. det. För mig är det helt oacceptabelt som har planer på att filma med luren.

Rent spontant om man ska räkna ihop plusen så vinner Samsung, men alla plusen är inte lika viktiga för mig. Iris scanner är inget avgörande, inte heller trådlös laddning. Det jag främst är rädd för med Samsung är att den kommer upplevas slö med tiden och att det kommer påverka min användarupplevelse negativt. Man hör ju detta ofta och jag är INTE en person som vill roota min telefon utan jag vill använda den out of box.

Last edited by a moderator: 5 okt 2016
  2. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 183
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 17 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 17 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Flikar bara in och säger att det går alldeles utmärkt och byta mailapp i IOS10. Jag kör med MyMail som är riktigt bra!
    Och jag har ingen oljud vid filminspelning. Och har man det, så är det väl bara lämna in luren och få den utbytt.

3. ravenshield

ravenshield Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    223
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra
    Note 7 for the win [emoji123][emoji106] Är övertygad nu att det blir den.

4. Droid55

Droid55 Guest

Så om du klickar på någon e-postadress i webbläsaren eller vill dela något t.ex. ett YouTube-klipp så kan du välja en valfri mailapp i iOS 10?

5. Timpppa

Mottagna gillanden:
    4 183
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 17 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 17 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Hmm var tvungen och testa det där med klicka på en mail-adress i webbläsaren för jag brukar aldrig göra så som du beskriver, men nej det fungerade inte.

6. Droid55

Droid55 Guest

Det händer inte precis ofta men ändå. Hur fungerar det med YouTube? Kan du dela via mailappen?

7. Droid96

Droid96 Guest

Självklart, om jag klickar på share i Youtube får jag upp alla mina appar som accepterar en delad URL, tex Inbox och Gmail.

8. Timpppa

Mottagna gillanden:
    4 183
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 17 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 17 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Om du menar att tex dela ut en Youtube video från Youtube så fungerar det. Se bild: [​IMG]

Droid55 gillar detta.
  9. tooobe

tooobe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    578
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Vill bara flika in två synpunkter:
    1. Du borde nog bestämma dig för vilken storlek på telefonen du vill ha då alla tre alternativ är i helt olika storleksklasser. Låt det vara avgörande tycker jag.
    2. Det hissande ljudet på iPhone 7 är bara på defekta enheter. Dvs du får den utbytt mot en ny telefon om du skulle drabbas. Så borde vara en icke-punkt enligt mig. Annars kan du ju lägga till "exploderar" på Note 7:s minuslista också :P

Ms Sally och erik.rahm gillar detta.
  10. Droid96

Droid96 Guest

Mycket intressant tråd!

Jag står själv inför ett beslut - Pixel XL eller Note 7. Jag har redan en iPhone 7 Plus men vill givetvis ha en Android också (mobilmissbrukare/utvecklare som behöver båda i jobbet).

Men först vill jag beröra några av tankarna kring iPhone 7.

Eftersom Note 7 är på tapeten så gissar jag att orsaken till att du väljer iPhone 7 och inte 7 Plus beror på något annat än storleken. Mitt råd är - tänk om! Här är fyra skäl till varför ingen bör köpa iPhone 7 istället för Plus:

1) Dubbelkameran i iPhone 7 Plus är fantastisk. Den är så bra att jag skulle kunna vänta med Androidinköpet tills Note 8 kommer som förhoppningsvis har dubbla kameror. Och jag är väldigt besviken över att Pixel inte fick dubbelkamera. 50mm-objektivet må sakna bildstabilisering och ha sämre ljuskänslighet än huvudobjektivet, men möjligheterna som den ger i komposition och kvalitet (slippa digital zoom) överväger. Det är en big win, tro mig.

2) Skärmen. 750p är inte tillräckligt på en 4.7"-skärm för att få en vettig PPI. Det ser inte bra ut.

3) RAM. iPhone 7 Plus har 3GB och suverän RAM management. Appar stängs aldrig av! Tydlig skillnad mot 6S Plus som hade 2GB.

4) Batteritiden. Trots större skärm och mer RAM så slår Plus-modellen den lilla rejält tack vare ett större batteri.

Det finns en orsak till varför Plus är slutsåld överallt men vanliga 7an finns i lager i alla färger.

iOS eller Android?

Superstabilt, rappt och småtråkigt vs anpassningsbart, roligt men inte lika polerat. Svårt val. Jag fegar ur och väljer att köra en av varje för jag inte tycker att en plattform är bäst på allt. Hur jag oftast använder mina telefoner (de flesta intrycken av Android är baserat på min förra telefon - Nexus 6P):

Android

Jag är en sucker för notifieringarna på Nexus 6P så Androiden är oftast den telefon jag slänger upp på bordet för att ha lite koll på vad som händer när jag pysslar med annat.

Jag gillar navigationsknapparna och möjligheten att gå tillbaka snabbt i alla appar. På iOS måste utvecklaren implementera swipe för att gå tillbaka (när det finns funkar det riktigt bra dock).

AMOLED är underbart för spel och sån aktivitet där korrektheten i färgerna inte är så viktigt. Därför spelar jag gärna med Android.

GPSen brukar vara bättre i Android. Spel som Ingress och Pokemon blir därför mindre frustrerande att spela.

Jag gillar att anpassa min hemskärm med den typen av information som är intressant och göra den personlig. Brukar lägga ganska mycket tid på att konfigurera Nova Launcher och byter ofta ikon-tema eller bakgrundsbild. Det är skoj!

iOS

Mitt förstahandsval när jag ska skriva längre texter. Jag har testat i princip alla tangentbordsappar som finns till Android och bäst är Google Keyboard. Men ingen har samma laggfria känsla som tangentbordet i iOS.

Jag fotograferar nästan uteslutande med iPhone. Tycker att bilderna blir bättre och att mjukvaran är mer responsiv. Gillar de inbyggda redigeringsfunktionerna. Fotoappar som instagram och snapchat funkar mycket bättre på iOS än Android. Skärmen är också exceptionellt bra kalibrerad och stödjer färgprofiler vilket är viktigt när man tittar på bilder.

Jag lyssnar oftast på musik via iPhone. Tycker att ljudet över bluetooth är bättre. Det händer att musik laggar till på Androiden när man byter appar och spelar spel men det händer aldrig på iPhone.

Vissa spel flyter märkbart bättre på iPhone än Android tack vare bättre optimering och lägre upplösning. Däremot är skärmen tråkigare att spela på än AMOLED.

iPhonen har mitt SIM-kort med telefonnumret. Tycker att samtalskvaliteten är bättre och att kopplingen till mobilnätet är mer pålitligt. Sen gillar jag hur bra iOS kopplar ihop SMS och telefonsamtal med min dator (OS X).

Sammanfattning iOS vs Android

Jag vill inte välja. Båda har styrkor och svagheter. När jag bara har en av plattformarna så saknar jag den andra. Om jag var tvungen så skulle det antagligen bli iPhone eftersom den är en extremt stark allround-lur men jag skulle helt klart sakna Android.

Pixel/iPhone vs Note

För mig är iPhone och Pixel samma typ av lur. Ingen bloatware, extremt avskalad design, topp-prestanda men samtidigt inga direkt unika funktioner (lite tråkig).

Note 7 är en galet rolig mobil. Den har en urläcker skärm som går runt kanterna. Pennan är unik och faktiskt riktigt användbar. Som webbutvecklare gillar jag att jag kan rita direkt i en skärmdump på en webbsida eller en app och skicka till mina kollegor.

Alla finesser har ju dock en baksida - telefonen är ganska seg. Det går inte att jämföra med stock android eller iOS när det kommer till flyt. Jag skulle bli ganska frustrerad om jag inte hade möjlighet att byta telefon när jag ska skriva längre meddelanden eller hoppa runt snabbt mellan olika appar.

Skärmen är underbart färgstark och har grym svärta men vid vardagligt användande tycker jag att den tröttar ut ögonen. Dels arbetar PWM-frekvensen i 240hz vilket kan ge "eyestrain". Sen är färghanteringen ganska dålig, särskilt om man jämför med iPhone 7 som är helt grym på just detta. Om du inte kör Note 7 i sRGB-läge blir alla färger kraftigt översaturerade. Hemskärmen ser cool ut men vid vardagligt användande tycker jag att det blir "too much". Aktiverar man sRGB ser det mer naturligt ut, men då tappar många bilder och filmklipp den där "wow"-faktorn. På iPhone körs webbsidor och OS i sRGB men om du tittar på en bild, film eller app som har stöd för utökat färgomfång blir färgerna starkare. Riktigt smart och funkar väldigt bra i praktiken.

Samsung har inte helt lyckats bli av med problemet att man kommer åt kanten på EDGE-skärmen och därmed låser hela displayen. Det har hänt ganska ofta när jag testat Note 7 i butik och är garanterat något jag skulle störa mig på vid vardagligt användande. Jag vill kunna hålla telefonen på ett sätt som är bekvämt och inte behöva anpassa greppet så att skärmen inte låser sig.

Sammanfattning

Jag sneglar mest åt Note 7. Jag har ju redan en iPhone som erbjuder laggfriheten och stabiliteten. Känner att en Pixel skulle bli kaka-på-kaka för mig. Vill att alternativet till iPhonen är extremt åt andra hållet och där finns det inget bättre än Note 7.

Om jag inte hade en iPhone och var tvungen att välja mellan Pixel och Note 7 hade det varit svårare. Då hade jag antagligen valt Pixel eftersom vardagsprestandan är viktigare för mig än "underhållningsvärdet". Pennan är kanonbra och ökar produktiviteten. Men lagget drar ner annan produktivitet som för mig är viktigare.

Så tänker jag. Hoppas att det kan vara värdefullt i ditt val av telefon! Vilken du än väljer så får du en riktigt bra lur.

Last edited by a moderator: 5 okt 2016
    Jessie75, thexps, Sallis och 5 andra gillar detta.
  11. Honda

Honda Ninja Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

MINA ENHETER

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Om jag fick skulle jag själv behålla min iPhone 6S och kanske köpa Note 7 och Pixel bara för att prova nytt, iPhone 7 och 7 Plus som jag har nu är inget jag verkligen verkligen tycker om. Det är en bra mobil precis som 6S är så varför uppgradera?

Note 7, ja vi vet att samsungs tar grymt fina bilder, och det är nog det jag gör mest. Tar bilder eftersom jag reser väldigt mycket, obviously, och ha en bra kamera är ett måste för mig.

Upplösning är väldigt viktigt för mig som läser Japanska, försök att läsa i en lågupplöst skärm så kommer ni se att det inte är så enkelt jämfört med t ex en S7.

Alla dessa funktioner som Samsung har vet jag faktiskt inte om jag ser det som onödig skit eller något jag skulle använda mig av, därför också är jag intresserad av att testa en Samsung för att se, prova något nytt :)

Feedback: Tänk på att många killar är röd/grön färgblinda och kan ha svårt att läsa första inlägget.

12. Droid96

Droid96 Guest

För att det är en bättre mobil :-)

Det enda 6S är bättre på är att den har ett 3.5mm-uttag. Jag kan förstå att det gör många upprörda och att det stoppar många från att uppgradera. Men då får man antingen sitta med sin 6S för all framtid eller lämna Apple/iOS, för hörlursuttaget lär inte komma tillbaka. Jag har valt att leta upp ett par bra trådlösa hörlurar istället. På köpet fick jag en bra noise cancellation.

Vad jag gillar med 7 vs 6S (i gilla-ordning med gillar mest högst upp)

* Kameran (Plus). Ljuskänsligheten i mörker är mycket bättre på 7. 50mm-objektivet är grymt och ger nya kreativa möjligheter.

* Stereohögtalarna. Spelar numera ofta musik och lyssnar på dokumentärer och känner inte att jag behöver koppla in hörlurar för att ljudet är rikt, tydligt och högt.

* 3GB RAM (Plus). Telefonen klarar att ha alla appar jag använder öppna samtidigt. Till och med tunga spel.

* Nya hemknappen. Visst, ingen revolution, men den är mycket skönare och blir inte utsliten på samma sätt som en fysisk knapp.

* Färgprofilerna på skärmen. Bra att operativsystemet och webben inte är översaturerad men om jag kollar på bilder/filmer/appar som stöder en större färgrymd så blir det bra tryck i färgerna.

* Prestandan. Kommer ganska långt ner för 6S är verkligen inte en långsam telefon. 7 är ännu snabbare och spel flyter bättre.

* Vatten- och dammskyddad. Jag känner mig faktiskt mindre orolig när jag använder 7an i närheten av vatten eller när det regnar.

* Nya färgerna. Mattsvart och gagatsvart är båda ursnygga.

Värt att uppgradera? Om man ser till mellanskillnaden enbart så handlar det om några tusenlappar för en betydligt bättre telefon. Jag tycker att det är värt det.

rickard81 gillar detta.
  13. Droid96

Droid96 Guest

Glömde kommentera denna. Min 7 Plus 256 gagatsvart är helt knäpptyst. Har testat att spela in video i tyst rum och man hör brus men inget "hissgate"-ljud. Det är lika på min 6S. Om du har otur och får en telefon som är drabbad av hissgate är det bara att byta ut den.

14. hifimarcus

hifimarcus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Pixel XL absolut, tycker Samsung och iPhone är tråkiga i jämförelse. Har just nu en Nexus 6P som jag fullkomligt älskar, och kommer tidigare från både Samsung och Apple.

Pixel XL är JUST NU den enda telefonen jag skulle kunna tänka mig att byta till om jag byter ut min Nexus 6P.
    Att alltid ha senaste Android är också trevligt :)

Att byta från 6S till 7Plus måste vara den dyraste "uppgraderingen" till förhållande vad man får enligt mig själv..
    Sen beror det ju såklart på VAD man använder sin mobil till, vid normal användning så är det ju ett hån mot sig själv att välja en 7Plus och plötsligt tappa 3,5mm jacket t.ex

15. Droid96

Droid96 Guest

Väldigt märkligt resonemang.

Du har alltså en 6P som du kan sälja och få runt 3000 för, och ska köpa en Pixel XL. Antar att du går på 128gb-modellen? Vi kan räkna med att den kommer kosta 10000 i Sverige. Det blir en mellanskillnad på 7000kr. För dessa 7000 får du en mindre 0.2" skärm, något snabbare CPU och en lite bättre kamera. Inget vattenskydd, ingen bildstabilisering, sämre högtalare.

En iPhone 6S Plus 64GB får man cirka 7500 för. En ny 128GB kostar 9800. Det ger en mellanskillanskillnad på 2300kr. För det får man en snabbare CPU, dubbla kameror, vattenskydd, stereohögtalare. Det kallar du för "uppgradering" och tycker är oprisvärt?

...

16. hifimarcus

hifimarcus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Har inte nämnt något om prisvärdhet för min egen del, det jag syftar på gäller TS.
    Men det jag skrev är ju också såklart min egen åsikt, jag har absolut inget mot varken Apple eller Android åt något håll eftersom jag äger och har ägt båda.

Last edited: 5 okt 2016
  17. Droid55

Droid55 Guest

iPhone 7 och Pixel har nästan samma storlek. Måtten skiljer sig givetvis men iPhone 7 har 4,7-tums skärm och Pixel har 5-tums skärm. Det är bara Note 7 som sticker ut med sina 5,7-tum och enda anledningen till att jag överväger den trots storleken är pga. att den känns mindre än vad den är samt S Pen som gör dess större skärm mer produktiv.

Till att börja med sålde jag min iPhone 6s Plus pga. att den var för stor och klumpig. iPhone 7 Plus är precis lika stor och klumpig.

1) Jag vet att du gillar dubbelkameran men - jag är inte imponerad själv. Jag tycker inte telelinsen är så pass användbar att jag väljer en så stor telefon igen. Då har jag kollat på många bilder och videos med den.

2) Jag tror inte jag är lika känslig eftersom iPhone SE ser bra ut i mina ögon trots ännu lägre upplösning. Visst är det negativt med 720p framför 1080p men samtidigt tror jag batteritiden skulle bli rätt dålig på just iPhone 7 pga. dess batteristorlek. Kommer helt klart titta på den i butik först men jag har iofs tittat på iPhone 6s flera gånger.

3) Haft iPhone 6s Plus så jag vet att 2GB inte är något problem. Alltid bra med mer men välja Plus pga. 1GB mer RAM? Nä.

4) Ja, detta är väl största fördelen. Batteritiden. Fast jag kan tänka mig ha ett batteriskal och tjockare telefon hellre än en stor Plus.

Förstår att du är besviken och jag skulle väl inte råda folk till att uppgradera från just 6s till 7 heller. Däremot har 7 bättre kamera än 6s. Fast kanske inte så pass bra at det skulle rättfärdiga en uppgradering. Det håller jag med om.

Aldrig hört talas om att många killar skulle vara röd/grön färgblinda. Att det förekommer färgblindhet hos befolkningen kan jag förstå dock. :)

18. Droid96

Droid96 Guest

Då ska jag inte tjata mer ;-)

Om du bara lovar att leka med den i butiken innan du tar ditt slutgiltiga beslut :-)

Lycka till med köpet!

Droid55 och iterva gillar detta.
  19. Droid55

Droid55 Guest

Ska iväg idag och kika lite på iPhone 7 för första gången. Känner att efter allt strul med Note 7 och nu ev. utebliven Sverigelansering av Pixel att iPhone 7 kanske är the way to go.

mattemaz01, Droid96 och tooobe gillar detta.
  20. Droid55

Droid55 Guest

Butiken jag var på hade ingen demolur av iPhone 7. [emoji20] Får bli senare.