Mycket intressant tråd!
Jag står själv inför ett beslut - Pixel XL eller Note 7. Jag har redan en iPhone 7 Plus men vill givetvis ha en Android också (mobilmissbrukare/utvecklare som behöver båda i jobbet).
Men först vill jag beröra några av tankarna kring iPhone 7.
Eftersom Note 7 är på tapeten så gissar jag att orsaken till att du väljer iPhone 7 och inte 7 Plus beror på något annat än storleken. Mitt råd är - tänk om! Här är fyra skäl till varför ingen bör köpa iPhone 7 istället för Plus:
1) Dubbelkameran i iPhone 7 Plus är fantastisk. Den är så bra att jag skulle kunna vänta med Androidinköpet tills Note 8 kommer som förhoppningsvis har dubbla kameror. Och jag är väldigt besviken över att Pixel inte fick dubbelkamera. 50mm-objektivet må sakna bildstabilisering och ha sämre ljuskänslighet än huvudobjektivet, men möjligheterna som den ger i komposition och kvalitet (slippa digital zoom) överväger. Det är en big win, tro mig.
2) Skärmen. 750p är inte tillräckligt på en 4.7"-skärm för att få en vettig PPI. Det ser inte bra ut.
3) RAM. iPhone 7 Plus har 3GB och suverän RAM management. Appar stängs aldrig av! Tydlig skillnad mot 6S Plus som hade 2GB.
4) Batteritiden. Trots större skärm och mer RAM så slår Plus-modellen den lilla rejält tack vare ett större batteri.
Det finns en orsak till varför Plus är slutsåld överallt men vanliga 7an finns i lager i alla färger.
iOS eller Android?
Superstabilt, rappt och småtråkigt vs anpassningsbart, roligt men inte lika polerat. Svårt val. Jag fegar ur och väljer att köra en av varje för jag inte tycker att en plattform är bäst på allt. Hur jag oftast använder mina telefoner (de flesta intrycken av Android är baserat på min förra telefon - Nexus 6P):
Android
Jag är en sucker för notifieringarna på Nexus 6P så Androiden är oftast den telefon jag slänger upp på bordet för att ha lite koll på vad som händer när jag pysslar med annat.
Jag gillar navigationsknapparna och möjligheten att gå tillbaka snabbt i alla appar. På iOS måste utvecklaren implementera swipe för att gå tillbaka (när det finns funkar det riktigt bra dock).
AMOLED är underbart för spel och sån aktivitet där korrektheten i färgerna inte är så viktigt. Därför spelar jag gärna med Android.
GPSen brukar vara bättre i Android. Spel som Ingress och Pokemon blir därför mindre frustrerande att spela.
Jag gillar att anpassa min hemskärm med den typen av information som är intressant och göra den personlig. Brukar lägga ganska mycket tid på att konfigurera Nova Launcher och byter ofta ikon-tema eller bakgrundsbild. Det är skoj!
iOS
Mitt förstahandsval när jag ska skriva längre texter. Jag har testat i princip alla tangentbordsappar som finns till Android och bäst är Google Keyboard. Men ingen har samma laggfria känsla som tangentbordet i iOS.
Jag fotograferar nästan uteslutande med iPhone. Tycker att bilderna blir bättre och att mjukvaran är mer responsiv. Gillar de inbyggda redigeringsfunktionerna. Fotoappar som instagram och snapchat funkar mycket bättre på iOS än Android. Skärmen är också exceptionellt bra kalibrerad och stödjer färgprofiler vilket är viktigt när man tittar på bilder.
Jag lyssnar oftast på musik via iPhone. Tycker att ljudet över bluetooth är bättre. Det händer att musik laggar till på Androiden när man byter appar och spelar spel men det händer aldrig på iPhone.
Vissa spel flyter märkbart bättre på iPhone än Android tack vare bättre optimering och lägre upplösning. Däremot är skärmen tråkigare att spela på än AMOLED.
iPhonen har mitt SIM-kort med telefonnumret. Tycker att samtalskvaliteten är bättre och att kopplingen till mobilnätet är mer pålitligt. Sen gillar jag hur bra iOS kopplar ihop SMS och telefonsamtal med min dator (OS X).
Sammanfattning iOS vs Android
Jag vill inte välja. Båda har styrkor och svagheter. När jag bara har en av plattformarna så saknar jag den andra. Om jag var tvungen så skulle det antagligen bli iPhone eftersom den är en extremt stark allround-lur men jag skulle helt klart sakna Android.
Pixel/iPhone vs Note
För mig är iPhone och Pixel samma typ av lur. Ingen bloatware, extremt avskalad design, topp-prestanda men samtidigt inga direkt unika funktioner (lite tråkig).
Note 7 är en galet rolig mobil. Den har en urläcker skärm som går runt kanterna. Pennan är unik och faktiskt riktigt användbar. Som webbutvecklare gillar jag att jag kan rita direkt i en skärmdump på en webbsida eller en app och skicka till mina kollegor.
Alla finesser har ju dock en baksida - telefonen är ganska seg. Det går inte att jämföra med stock android eller iOS när det kommer till flyt. Jag skulle bli ganska frustrerad om jag inte hade möjlighet att byta telefon när jag ska skriva längre meddelanden eller hoppa runt snabbt mellan olika appar.
Skärmen är underbart färgstark och har grym svärta men vid vardagligt användande tycker jag att den tröttar ut ögonen. Dels arbetar PWM-frekvensen i 240hz vilket kan ge "eyestrain". Sen är färghanteringen ganska dålig, särskilt om man jämför med iPhone 7 som är helt grym på just detta. Om du inte kör Note 7 i sRGB-läge blir alla färger kraftigt översaturerade. Hemskärmen ser cool ut men vid vardagligt användande tycker jag att det blir "too much". Aktiverar man sRGB ser det mer naturligt ut, men då tappar många bilder och filmklipp den där "wow"-faktorn. På iPhone körs webbsidor och OS i sRGB men om du tittar på en bild, film eller app som har stöd för utökat färgomfång blir färgerna starkare. Riktigt smart och funkar väldigt bra i praktiken.
Samsung har inte helt lyckats bli av med problemet att man kommer åt kanten på EDGE-skärmen och därmed låser hela displayen. Det har hänt ganska ofta när jag testat Note 7 i butik och är garanterat något jag skulle störa mig på vid vardagligt användande. Jag vill kunna hålla telefonen på ett sätt som är bekvämt och inte behöva anpassa greppet så att skärmen inte låser sig.
Sammanfattning
Jag sneglar mest åt Note 7. Jag har ju redan en iPhone som erbjuder laggfriheten och stabiliteten. Känner att en Pixel skulle bli kaka-på-kaka för mig. Vill att alternativet till iPhonen är extremt åt andra hållet och där finns det inget bättre än Note 7.
Om jag inte hade en iPhone och var tvungen att välja mellan Pixel och Note 7 hade det varit svårare. Då hade jag antagligen valt Pixel eftersom vardagsprestandan är viktigare för mig än "underhållningsvärdet". Pennan är kanonbra och ökar produktiviteten. Men lagget drar ner annan produktivitet som för mig är viktigare.
Så tänker jag. Hoppas att det kan vara värdefullt i ditt val av telefon! Vilken du än väljer så får du en riktigt bra lur.
Last edited by a moderator: 5 okt 2016