Fråga: iPhone DAC förstärkare?

Diskussion i 'iPhone Allmänt' startad av R3b0rn, 27 feb 2018.

1. R3b0rn

R3b0rn Impartial Droid Moderator

Mottagna gillanden:
    6 733
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max
    Nu när jag har fått en iPhone X så stötte jag på ett litet problem vilket har med ljudkvalitet att göra.

Jag visste inte att den medföljande DACen inte kan köra ut hi-res ljud vilket jag är väldigt beroende av tyvärr. Nära men inte riktigt där jag vill ha det.

Så jag började kolla olika DACs och råkade stöta på Nexum Aqua iOS hörlursförstärkare - DAC+Hörlursförst. - Hörlurar

Jag förstår att det säkert finns bättre och dyrare modeller men är det någon som kan tipsa om något liknande? Eller någon annan modell?

Last edited: 27 feb 2018
  2. R3b0rn

Mottagna gillanden:
    6 733
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max
    Beställde ovan nämnda och ska se med mina hifi lurar hur stor skillnaden blev.

Förväntar mig inget [emoji23]

3. nehemja

nehemja Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Ska bli kul att höra rescenionen sen :)

Upplevde iPhone X som med sämre ljudkvalité än min gamla iPhone 5s, men borde verkligen vara placebo.

Men en fråga: bluetooth hörlurar har ju inbyggda DACs om jag förstått det rätt, men den trådlösa kopplingen är för långsam för att bluetooth ska vara ett vettigt alternativ, eller? Har provat några bluetooth hörlurar som jag tyckte lätt riktigt bra nämligen så tänkte själv gå den vägen sen när jag har lite pengar över...

4. R3b0rn

Mottagna gillanden:
    6 733
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max
    Hörlurarna jag använde för detta test är:
    Sony MDR-1000XM2 (Trådat såklart)
    Sony XBA-N3AP
    Båda Hi-Res Certifierade.

Spelaren jag använder är Kaiser som är den enda spelaren som kan skicka ut ljudet digital till en DAC i skyhöga bits och khz men jag spärrar den till 24bit / 192Khz vilket är max den köpta DACen klarar av ändå.

Alla filer jag kör är FLAC 24bit / och minst 96Khz vissa låtar har högre. Vi snackar studiokvalitet.

Så jag började med att plugga in Apples egna lilla vita dongel. Om jag förstått det rätt så är det högsta den mäktar med är 16bit / 48Khz så även fast jag pumpar ut i 24bit / 192Khz så kommer den att ner gradera ljudet.

Detta är inte närheten av hi-res standard vilket är 24bit / 96Khz+

1.Iallafall så började med lugnare blues jazz typ Norah Jones.
    Låter rätt bra speciellt när instrumenten kickar igång lätt men man hör så fort hon sjunger att det fattas en dynamik som man lätt får med högre output. Detta gör sig tydligare med 1000X lurarna. Men bas finns där... grymt mycket av det.

2.Där passar faktiskt Radiohead - Exit Music riktigt bra för o testa överdriven bas inställning för då blir hans sjungande gärna lite grötig, inte fint definierad mellan ljudeffekter och röst.
    Där märker man direkt varför folk ”gillar” iPhone ljudet för det överdriver mycket utan och ge bredare dynamik vilket jag tycker är lite konstigt för 16bit 48Khz som den vita dongeln klarar av max är ändå cd kvalitet vi pratar om. Det brukar vara rätt fint ljud där med.

3.Så med detta i åtanke testade jag även tung techno/dance/trance och dubstep. Sjuk bas... nästan övermäktig på något sätt. Här kan vi inte snacka om något vidare ljud mirakel speciellt när dom flesta källor av sån här musik inte har ljud kvalitet i fokus utan mer ”party folk” o focus.

4. lite muse med så hård rock jag mäktar med. Lite grunge med Nirvana. Foo fighters för lite elgitarr riff. Samma här. Lite platt men bas rikt. Även svår separering av instrument bland bas och guitarr. Men sångarna poppar fram rätt bra.

Så med den inbyggda DACen i den vita dongeln så kan man inte förvänta sig extremt mycket. Bra men inte mer. Och den har lite problem o driva 1000x lurarna där jag oftast får ha rätt höga volymer för att komma upp i bra ljud.

Nu kopplar jag in Nexum Aqua 24bit / 192khz.

1. Wow. Riktigt brett ljud vilket gör sig bättre med 1000x för den här DACen har INGA problem med drivet! Måste nästan ha volymen på mitten åt lägre hållet för o inte spränga huvudet av mig. När instrumenten kommer är dom härligt separerade som dom ska va. Men när hennes röst kommer så är det som om hon smeker dina öron snibbar. Ljuvligt. Bra dynamik i ljudet och varma toner bland cymbaler och mjuk guitar.

2. Här är det verkligen en full träff. Ljudet är luftigare och man hör att hans röst är basig och ingen grötighet finns. När kör och "andra ljud" kommer in i bilden blir det en skön 3d känsla som inte fanns där med stock DAC. Mer öppet och dynamiskt.

3. Även här så blir ljudet mer separerat. i vissa house / chill relax låtar kan du tydligt höra audio shifts och autotune. Men basen är mer direkt här, inte så övermäktig utan väl placerad. Klart med eq kan du spränga öronen av dig om du vill men det är inte hängmatte ljud jag njuter av utan något mer neutral som ger alla toner sin plats.

4. Här blir det än mer tydligt hur mycket en bra källa kan spela roll i hur man upplever "rock" för här har du absolut en musikgenre som kan gröta ihop totalt med dåliga ljud resurser. Guitarrer separeras fint och basen är där den ska vara. Vissa låter får en varm klang och öppen akustik. Dave Grohl höga growlande blir riktigt bra här.

Slutsats då.
    Är den värd tusen spänn? Svårt o säga riktigt för har du budget lurar och bara lyssnar på säg spotify eller Deezer så ska inte en extern DAC göra en enorm skillnad mer än i volym departementet. Det jag talar om är det "högsta" ljudkvaliteten Spotify och Deezer mäktar med just nu i sverige. Det är inte ens i närheten av CD Kvalitet. Så den lilla vita dongeln räcker gott o väl.

Det är precis det här tänket som Apple har med BlueTooth då just ljudkvalitet är inget dom sätter stort värde på utan mer att kunna skicka ut ljudet i max den kvaliteten dom har på itunes ca256kbps AAC...

Om vi jämför detta med Sonys motsvarighet LDAC så är det inget som slår det just nu i ljudkvalitet över BlueTooth.

Men är den värd 600kr (Lägsta pris just nu)? ABSOLUT! Speciellt om du redan nu har ett FLAC bibliotek med 24bit i kvalitet. Det är en liten peng för ett stort ljud helt enkelt.

Men den vita räcker gott o väl om du ska pumpa Spotify/Deezer/iTunes :)

tojjetok och nehemja gillar detta.
  5. erik.rahm

erik.rahm Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 290

MINA ENHETER

Bra skrivet! Tack!

R3b0rn gillar detta.