iPhone eller Android?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Paatrick, 7 nov 2022.

1. Paatrick

Paatrick Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21
    Tjena!

Har haft min Samsung galaxy s21 i över ett år nu och börjar bli dags för byte.

Väljer mellan iPhone 14 pro/pro max och s22 ultra alternativt vänta på s23.

Det jag velar över är ovanan vid ios samt bytet i sig. Har inte haft apple sen 7 plus.

Haft Samsung ett tag och är nöjd överlag men rätt nyfiken på Apples ekosystem med watch osv.

Är ni som gjort bytet från android till ios nöjda?

bernard och BrearedsDea gillar detta.
  2. BrearedsDea

BrearedsDea Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    952
    Det blir ju väldigt mycket smaksak såklart och beror på ditt användande. Men jag gick efter flera års android tillslut över för några år sedan och jag har verkligen inga planer på att gå tillbaka igen. Det som gjorde att jag gick över var deras ekosystem med att lira smidigt ihop med fruns iPhone, Apple TV och storfamiljens familjegrupp i imessage. Fick lite abstinens för något år sedan och köpte en android att ha vid sidan om för lite surfande och customisation. Men tröttnade på typ 2 kvällar. Inte en chans. Kan inte komma på något jag saknar nu när man till och med kan hantera filer med iPhonen.

Finns lite trådar i ämnet på andra ställen i forumet på folk som bytt eller varit sugna på att byta. (Har helt för mig att jag varit aktiv i någon tidigare).
    Fundera lite på ditt användande av telefonen. Vad du gör mest och inte de extrema situationer som man kan råka ut för.

greenjuice, Kristy och bernard gillar detta.
  3. poipen

poipen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 402

MINA ENHETER

Jag är inne på mitt andra försök nu med apple och jag trivs. Sist jag testade så vad det en iphone 11 pro max och det kändes aldrig rätt. Att jag gick över nu och testade va Apple watch ultra som va så galet snygg och så ville jag ha bra batteritid på telefonen så det kändes rätt att testa Apple igen.
    Jag stör mig på lite små saker typ att jag skulle vilja ändra notisljud på en specifik app men det funkar ju inte. Men i överlag så är jag galet nöjd.

bernard gillar detta.
  4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    48 071
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det beror väl lite på. Överlag börjar skillnaderna bli rätt små sedan Pro-modellerna fick Always On display (den är ju rentav mer funktionell än bland många andra tillverkare).

Jag tycker Apples klockor är bättre än Samsungs om man använder LTE (bättre battritid + stabilare mottagning). Så jag kör en Pixel 7 som jobbtelefon nu och sedan privat en iPhone 13 mini+Watch Series 7 LTE. Planerar att byta tillbaka när Pixel Watch 2 kommer, som jag hoppas matchar Apples klockor vad gäller batteritid över LTE.

Känner mig inte direkt begränsad av iOS, men saknar väl möjligheterna att köra en custom launcher och styra upp hemskärmen lite bättre.

Edit: En sak jag iofs saknar rätt mycket är native Google Assistant, men visst kan man köra siri/homekit (går skapa genväg för att starta assistant via Siri också, men blir ju en liten omväg). Mitt hem är dock enbart konfat med Google Home+IKEA Trådfri (kör Nest Hubs osv).

Edit #2: En annan fördel med iOS är att du kan sätta airtags på allt du äger typ. Det har räddat mig några gånger redan faktiskt (återfann stulen sparkcykel, hittade bilnycklarna jag råkade tappa utomhus). Tyvärr saknar Google något motsvarande i dagsläget.

Egentligen är det väl optimalt om man kan ha bägge ekosystemen via antingen en jobblur eller tex en äldre backuplur, men det passar ju defintivit inte alla.

Last edited: 7 nov 2022
    greenjuice, Paatrick, Kristy och 1 annan gillar detta.
  5. poipen

Mottagna gillanden:
    1 402

MINA ENHETER

Jag fick en överraskning när jag såg att man kunde fixa lite på hemskärmen iaf :)

Juus1, BrearedsDea, bernard och 2 andra gillar detta.
  6. Paatrick

Paatrick Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21
    Tack för era svar!

Verkar som iphone passar mina behov bättre.

Får åka och klämma på en 14. Tycker dem känns så kantiga men kommer ju ändå ha skal så tror inte det kommer göra så mycket.

7. poipen

Mottagna gillanden:
    1 402

MINA ENHETER

Dom känns väldigt kantiga men tycker man vänjer sig snabbt.

8. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    48 071
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Läderskalen är väldigt trevliga, även om de är rätt dyra. Dvs de officiella från Apple.

Kristy gillar detta.
  9. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 465
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Ja original leather magsafe är riktigt trevliga. Dock sjukt dyra, men ibland reas dem.

10. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 088

MINA ENHETER

"Till och med".
    Helt otroligt.
    Inga spår av ironi där?
    Det där blev ju nästan lite galghumoristiskt formulerat av dig, och den meningen tycker jag besvarar trådskaparens fråga ganska väl, nämligen att man bör välja Android.

Googles hårdvaruprodukter (Chromecast, klockor, routrar osv) lirar med Iphones utan problem. Google gör sina webbtjänster tillgängliga för flera operativsystem, och ofta når man Google-tjänster från vilken webbläsare som helst (ni vet, det där som kallas "Internet", som bygger på att alla ska kunna ansluta och ta del av innehåll...?).
    Apple gör... motsatsen, för att uttrycka det milt. Apple Maps har inte ens något webbgränssnitt... för en karttjänst, hallå eller? Apple TV, Apple Watch osv vägrar lira med Android-enheter. Man tappar ju fullständigt hakan över respektlösheten Apple visar mot de som vill ha andra produkter än Apples egna. Varför betala dyrt för att bli inlåst i Apples ekosystem? Inget annat företag skulle komma undan med något liknande anti-konsument-beteende. Varenda Apple-pryl du köpt eller tjänst du gjort dig hemmastadd med blir värdelös om du skulle vilja ha något annat än Iphone i framtiden. Redan där har vi en rejält viktigt anledning till att inte välja Apple. Man kan fråga sig varför EU inte ingriper mot Apple?

Znork, Jörgen Ö och Juus1 gillar detta.
  11. inact_046

inact_046 Professional Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    7 100

MINA ENHETER

Den här tråden ekar välbekant. Finns många liknande på forumet och diskussionerna brukar ta ungefär samma form. Men min åsikt i frågan har inte förändrats.

Gillar man att byta fram och tillbaka mellan olika plattformar och testa nya saker ska man inte investera för mycket i Apples ekosystem. Att enbart testa en iPhone är ganska harmlöst men om du t.ex. köper en Apple Watch och förälskar dig i den är det slutlekt med Android om du vill att klockan ska fungera med telefonen. Det är framförallt klockan och Airtags som är ett problem. Apple TV fungerar ju helt fristående från andra Apple-produkter. Likaså Mac-datorer, även om de vinner väldigt mycket på att du har en iPhone också.

Men det är verkligen inte så enkelt så att man baserat på ovanstående kan avråda från att köpa Apple-produkter. Det finns nämligen en belöning - det som vissa tycker är uttjatat, löjligt och Apple-fanboyigt men det är likförbannat sant: det överlägset mest kraftfulla, stabila och mogna ekosystemet. Ju mer man investerar i det, desto bättre blir det. Men ja, man blir inlåst. Och det är ofrånkomligt.

Har man som ambition att välja en plattform och sen hålla sig till den, kanske för att man ledsnat att byta telefoner hela tiden och vill lägga mer tid på att använda prylarna kreativt istället för att hela tiden byta, testa, konfigurera om och administrera så Apple min rekommendation. Det kommer bara nytt en gång om året och de får uppdateringar så länge att det kan bli en långsiktig investering. Apple har också ett stort försprång när det kommer till prestanda vilket gör att årets Android-flaggskepp ofta presterar som två-tre år gamla iPhones.

Givetvis är Apple ett bolag som vill tjäna pengar och inlåsning är en välkänd strategi för detta. Det är dock rätt viktigt om man har just Apples affärsmodell där man tjänar pengar på hårdvaran primärt. Google tjänar sina stora pengar på reklam och mjukvarutjänster och då är motsatsen viktig - att ha stöd för så många enheter som möjligt. De har inte alls samma ambitionsnivå som Apple när det gäller att designa en sömlös upplevelse mellan massa olika typer av enheter (ett ekosystem). Man kan därför inte jämföra Apple och Google och säga att Apple är onda och Google är goda (bara för att de släpper sina appar till iPhone men det motsatta inte gäller). Det är helt olika affärsmodeller och strategier. Det går inte att designa ett ekosystem som har den kvaliteten som Apples utan att ha total kontroll över all hård- och mjukvara som är inblandad. Det går inte att kombinera den typen av användarupplevelse med stöd för alla möjliga produkter, särskilt inte en så fragmenterad plattform som Android. Det är kanske svårt att förstå om man inte har egen erfarenhet av produktdesign och utveckling. Att jämföra Apple och Google är som att jämföra äpplen och päron.

Det ena är inte bättre än det andra. Det är olika helt enkelt. Vill man ha den sömlösa upplevelsen som Apple erbjuder får man offra lite (val)frihet. Är valfrihet och möjligheten att byta och testa nya grejer viktigare får man offra lite produktkvalitet och välja ett mindre uppstyrt alternativ. Allt beror på ens behov och önskemål.

Bara haters/fanboys kommer säga ett det ena alternativet är RÄTT och det andra är FEL. Det märks snabbt vilka som hör dit.

Android007, greenjuice, kissidor och 12 andra gillar detta.
  12. tomishu

tomishu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    405
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel Fold
    Sakligt och bra inlägg. <3

BrearedsDea och inact_046 gillar detta.
  13. MrJiM

MrJiM Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    813
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
    Om Apple blir tvingade till tillåta third-party appstores (digital markets act) kommer jag gå över till iPhone. Men fram tills dess blir det Samsung.

14. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 455
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro
    Telefon 2:
    Motorola Edge 50 Neo
    Platta:
    iPad
    Jörgen Ö gillar detta.
  15. inact_046

Mottagna gillanden:
    7 100

MINA ENHETER

Apple har varit "dumsnåla" och justerat sina priser efter valutakursen.

De skulle ha varit smarta och gjort som Google. Byggt lojalitet och minska sin egen vinst i områden där valutan är svag. Det är nackdelen när företag som Apple blir för dominanta - de behöver inte göra det. De säljer ändå.

Det känns rätt fult att vi kunder behöver bära hela kronans fall på egna axlar medans Apple cashar in precis som om ingenting har hänt. Irriterar mig en hel del.

blunden, Johnh3, Jörgen Ö och 2 andra gillar detta.
  16. ninjaa

ninjaa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    69

MINA ENHETER

Hur är det med multitasking på iOS nu för tiden?

När jag hade en XR så fungerade aldrig multitaskingen som jag ville. Ett bra exempel är när jag använde Termius och var inloggad på en session så kunde man inte multitaska, för då loggades man ut.

EDIT: Det berodde inte på en inställning, för det var Termius i sig som sa något i stil med "Om du är inaktiv mer än 10 sekunder så kommer du bli utloggad pga restriktioner i iOS"

Jörgen Ö gillar detta.
  17. inact_046

Mottagna gillanden:
    7 100

MINA ENHETER

Multitasking fungerar lika bra som på Android, med ett undantag. Du kan inte ha mer än en app på skärmen samtidigt, dvs du kan inte dela upp skärmen. Jag har aldrig träffat någon som seriöst använder den funktionen (förutom en kompis som har en Fold).

Glädjande nog kan man ha Picture in Picture på video nu i iOS.

BrearedsDea gillar detta.
  18. BrearedsDea

BrearedsDea Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    952
    Men är det inte så som @ninjaa@ninjaa säger då? Att en app som du lämnar i bakgrunden inte är aktiv? Alltså den loggar ju inte ut mig från Facebook men vissa spel kan jag få starta om från början om jag varit ifrån den en liten stund. Apples styrka är väl att den typ pausar appens aktivitet helt när du lämnar den. Så den inte drar någon energi. Du sparar batteri och har full kraft till det du gör. Men det gör också att appen inte fungerar i bakgrunden. Och ställa appar bredvid varandra som multitasking fungerar numera på iPad. Där är väl typ ända gången man kan nyttja det. Om ens då.

blunden gillar detta.
  19. LeBron

LeBron Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    63

MINA ENHETER

Är det där iPhone? Hur? Ser dösnyggt ut

poipen gillar detta.
  20. poipen

Mottagna gillanden:
    1 402

MINA ENHETER

Tack.
    yes. Det är iPhone. Blev en glad överraskning när jag såg att man kunde fixa och trixa lite. :)

D7C778CE-79A4-458D-9F9B-39761D2B52D5.png

Kristy och BrearedsDea gillar detta.