iPhone SE till Galaxy S7?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Muyfa666, 16 okt 2016.

1. Muyfa666

Muyfa666 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Jag har haft iPhone ganska många år nu, men inför min bokning av iPhone 7 så har jag börjat få kalla fötter...

Samsung Galaxy S7 verkar ju vara en helt underbar lur. Både på pappret och enligt tester så håller den ju sjukt hög kvalitét.

Om man helt undviker diskussionen om vilket ekosystem man sitter fast i, finns det någon anledning att välja en iPhone 7 framför en Galaxy S7?

2. thexps

thexps Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    276

MINA ENHETER

Samsungs OS är väldigt speciellt, inte speciellt "smart" med genvägar, dåligt optimerat, stundtals tungkört vilket resulterar i att den blir långsam, känns inte helt genomtänkt OS enligt mig!
    Jag har själv en Galaxy S7 Edge idag som jag fick via jobb, men hade hellre valt en iPhone 7 eller annan Android telefon om jag välja.
    Mitt tips är att gå till en affär och verkligen testa en Galaxy S7, ta tid på dig.
    Jag själv föredrar mer Android över iOS, men tycker touchwiz tar ner användarupplevelsen så pass att jag hellre hade haft en iPhone 7.

3. Jockmokk

Jockmokk Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    894
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Livstiden på en iphone får anses vara längre. Tänker främst på hur länge telefonen uppdateras. Samsung brukar inte lägga så stor fokus på sina gamla modeller, rätta mig om jag har fel. Så när S8 släpps lär s7 relativt fort hamna i samsungs glömska.

Tl;dr livslängd är längre på iphone.

4. Muyfa666

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Just Touchwiz ser jag snarare som en fördel då jag gillar Samsungs gränssnitt. Jag har haft Galaxy S2, S3 och S5 innan jag gick in mer permanent hos Apple.

5. Muyfa666

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Egentligen inget större problem. Jag har sällan en lur längre än ett år om jag inte hittar en jag verkligen gillar.

6. thexps

thexps Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    276

MINA ENHETER

Ja då är touchwiz högst troligen inte ett problem för dig.
    Men du kanske ska testa en annan Android telefon också? Huawei är en personlig favorit, tycker deras telefoner, speciellt P9, är utomordentligt trevlig.
    Också ett ganska speciellt OS som är mycket modifierat, men tycker det fungerar mycket bättre än touchwiz.

7. Muyfa666

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Jag har pillat på väldigt många lurar i affären, och de jag fastnat mest för är Samsung och Sony. Tycker dock mer om Touchwiz än Sonys gränssnitt.

8. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 185
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Det beror ju på vad du prioriterar. Du vet ju vad du får med båda telefonerna. 3D Touch vet jag inte hur mycket vikt du lägger vid till exempel men det är ju något som du får med en iPhone. Annars är det väl egentligen ingenting som är "bättre" hos varken den ena eller den andra. Smaksak mest. Kan även vara bra att fundera över en 6S istället för en 7'a då skillnaden inte är så pass stor och man kan spara några tusenlappar på det.

9. Jockmokk

Jockmokk Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    894
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Anade det, brukar vara så för majoriteten av oss som hänger här :-)

Går själv i tankarna på att byta min 6s till främst en S7 edge. Fördelarna jag ser med samsung är skärmen, IP-klassningen, designen och kameran. Nackdelarna är främst gränssnittslagg, och att den har micro USB istället för usb-C. Även en aning skeptisk till baksida i glas.

Det jag skulle sakna mest med 6s är 3D-touch och möjligheten att logga in med fingeravtryck i BankID.

10. paulreedsmith

paulreedsmith Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    477

MINA ENHETER

En sak som som gör att jag inte kan använda mina iPhones så mkt är internetdelning. Då de har mkt mindre batterier räcker de knappt hälften av vad mina Samsungtelefoner gör. Sen är det besvärligt med många steg för att aktivera hos iPhone, och av någon anledning måste jag gör det 3-4 ggr innan det funkar. Irriterande att den aktiverar blåtand när man ska intenetdela. Den aktiverar wi-fi och blåtand när jag slår igång internetdelning: borde den inte avaktivera dessa när jag slår av den? Sen försvinner alternativet "internetdelning" från inställningarna titt som tätt. Det roliga är att dessa problem hos iPhone har funnits sedan iPhone 4

11. Muyfa666

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Baksida av glas känns faktiskt lite sådär... :-/

Annars var jag på Elgiganten och testade telefoner både länge och väl. Det är definitivt S7 jag är sugen på, men man vill ju inte ha en skör glasbit i fickan heller.

12. stoff

stoff Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Platta:
    Apple iPad 2
    Tycker S7 är grym. Jämför dock med min iPhone 6 som jag hade 1,5 år. Snittar 5h till 6h skärmtid. Håller längre än 6an gjorde, laddar i 1h en gång om dagen. Glasbaksidan har jag täckt med Samsungs genomskinliga skydd. Funkar OK.

13. junkan

junkan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    181

MINA ENHETER

Har en iPhone 6 i jobbet och en S7 privat.
    Skulle jag vara tvungen att välja en av dem så blir det iPhone.
    Samsungen är en fingeravtrycksmagnet och skärmen känslig (vetttiga skydd saknas i stort sett).
    En iPhone med S7:s skärm (storlek/upplösning) och kamera samt batteri hade varit perfekt.
    Tyvärr blev det ju inte ny design på iPhone i år det är anledningen till att jag kör S7.
    Hade hoppas på en iPhone 7 plus där de minskat ned dödytorna så storleken blivit rimlig.

14. Muyfa666

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Jag inväntar kanske Pixel och ser om den blir vettig. :-) Ser ju ok ut på pappret.