Diskussion: iPhone utan inlåsning

Diskussion i 'iPhone Allmänt' startad av Hatsune Miku, 16 sept 2023.

  1. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    772
    Mottagna gillanden:
    741

    MINA ENHETER

    Jag har ägt många iPhones, nästan alla från iPhone 5S upp till och med 14 pro. Personligen har jag primärt uppskattat hårdvaran, där prestanda och kamerakvalité varit mycket bra under lång tid, delvis tack vare bra mjukvara.

    Men när jag ser mig omkring verkar det som de flesta motiverar sitt val av iPhone med att de fastnat i Apples tjänster och produktinlåsning. Exempelvis nämns deras klockor och hörlurar ofta, samt iCloud och Airdrop, som bara fungerar fullt ut (eller alls) med Apples produkter.

    En fråga som då uppstår är hur många som egentligen skulle köpa en iPhone om Apples produkter och tjänster var öppna på samma sätt som t.ex. Googles eller Sonys. Eller hur många som skulle gå över till Android om Google började låsa t.ex. YouTube till Android och Chrome?

    Det förstnämnda scenariot verkar faktiskt på väg att inträffa, då EU är på väg att tvinga Apple att öppna upp sina tjänster. Så diskussionsfrågan är om det finns några som kommer välja bort iPhone nu framöver, och vad man isåfall skulle vilja byta till?
     
  2. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 657
    Mottagna gillanden:
    2 930

    MINA ENHETER

    På samma sätt som folk hyllar ekosystemet och köper pga det så är det just pga det låsta systemet som gör att jag inte lockas av iOS. Varför skulle jag vilja låsa in mig och göra det svårare för ett eventuellt mobil byte i framtiden känner jag.
     
    Last edited: 16 sept 2023
    Kristy, MultiMan, Hatsune Miku och 2 andra gillar detta.
  3. laserturken

    laserturken Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2012
    Inlägg:
    990
    Mottagna gillanden:
    459

    MINA ENHETER

    Jag är samma sits har kör iPhone sen 3gs, och där har man byggt upp en bas med alla appar, bilder och dylikt man behöver.

    Samma med navigering och funktioner det sitter nästan i ryggmärgen och man kan det nästan utantill.
     
  4. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 310
    Mottagna gillanden:
    4 923
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Ultra
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 3:
    Nothing Phone 1
    Platta:
    iPad
    Om man skiftar från iPhone till en android enhet tror jag möjligen att Google Pixel ligger närmast till hands.
    Kanske för att de inte lägger till lika mycket i mjukvaran som exempelvis Samsung gör.
    I och med att de finns hos de flesta telefonoperatörer så är det en fördel.
    Även gott om tillbehör typ fodral och sånt.
     
    setras gillar detta.
  5. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    772
    Mottagna gillanden:
    741

    MINA ENHETER

    Det är en bra poäng, det blir ett tvåeggat svärd precis som med lightningporten. Fast med lightningporten känns det tydligt att Apple förlorade mer än de vann; mängden folk som de förlorar på enklare byte till Android verkar betydligt mindre än den de vinner över som nu får det enklare att byta
     
    Kristy och eastbound gillar detta.
  6. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 310
    Mottagna gillanden:
    4 923
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Ultra
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 3:
    Nothing Phone 1
    Platta:
    iPad
    Jag misstänker att även utan EU så hade de skiftat till USB-C så småningom. Lightning är väl rätt begränsat om man ska föra över stora filer, videos via kabel etc.. snabbt.
     
    Kristy och Hatsune Miku gillar detta.
  7. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 657
    Mottagna gillanden:
    2 930

    MINA ENHETER

    Tror dom hade (redan gjort kanske) utvecklat en modernare egen variant. Apple har förmodligen tjänat oerhörda pengar på sin egna kontakt,varför sluta med det självmant?
     
  8. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 310
    Mottagna gillanden:
    4 923
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Ultra
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 3:
    Nothing Phone 1
    Platta:
    iPad
    Jo i och för sig. Men de har USB-C redan på sina datorer och de flesta iPadsen redan (utom den billigaste budgetvarianten). Så det var ett logiskt steg att ta det till mobilerna också.
     
    Kristy gillar detta.
  9. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 657
    Mottagna gillanden:
    2 930

    MINA ENHETER

    Ja vem vet:) marknaden för iPhones bör vara oerhört mycket större än iPads och datorer dock så det känns tveksamt men det får vi nog aldrig reda på .
     
  10. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 244
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    jag körde android 2010-2019, iPhone 2019-2022 och är sen tillbaks på android sen ett år. Jag ser det inte som helt uteslutet att det kan bli en räcka med iPhone igen nån gång även om jag för närvarande är väldigt nöjd med att vara tillbaks till android och finner att det funktionsmässigt är betydligt bättre lämpat för mitt användande än iOS.

    Men iPhone pro-serien är väldigt bra på mycket, och det väger hela tiden hyfsat jämnt så skulle det komma något nytt utöver det vanliga från Apple och/eller att någon av dess största nackdelar skulle åtgärdas så skulle det kunna väga över till iPhone igen. MEN - det misstag jag aldrig skulle begå är att sätta mig fast i appleträsket. Inte en chans att jag skulle gå över till att använda apples tjänster när google har motsvarande som fungerar inom bägge OS:en. Som det nu är har jag möjlighet att hoppa emellan hyfsat smärtfritt om jag vill, det enda är att byter jag telefon måste jag köpa en ny klocka också, men det går ju åt båda håll så det kan jag inte klandra Apple specifikt för.

    Men där de går riktigt till överdrift med sin inlåsning som tex detta med att de vägrar ge stöd för RCS i iMessage så måste jag faktiskt säga att det hos mig inger viss avsmak och jag tänker att det är inget man borde stödja med sin plånbok egentligen. Det blir lite väl mycket sekt över det. Och gällande den saken fö så om jag går tillbaks till iPhone så är det jag som blir muppen som varken kan skicka eller ta emot bilder och filmer som syns vad det är, eftersom 95% av familj, släkt och vänner kör android.
     
    Kristy, Hatsune Miku och eastbound gillar detta.
  11. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 310
    Mottagna gillanden:
    4 923
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Ultra
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 3:
    Nothing Phone 1
    Platta:
    iPad
    Så är det. Mobilmarknaden är stor så de missar en inkomstkälla.
     
  12. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 310
    Mottagna gillanden:
    4 923
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Ultra
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 3:
    Nothing Phone 1
    Platta:
    iPad
    Man kan i och för sig komma runt det. Om alla har WhatsApp exempelvis:
    WhatsApp has a new “HD” photo sending option - The Verge
     
  13. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 244
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    ja, det finns för många meddelandetjänster - det blir tyvärr uteslutet att få alla att enas kring en. jag och de jag “messar” oftast med är i den åldern att det känns mest naturligt att bara fortsätta att “messa” som man alltid har gjort fast tekniken har uppgraderats. vår nödlösning vid behov är facebook messenger, då ändå nästan alla har ett facebook-konto även om man inte använder det. men det är väl under utveckling med appar som kan hantera alla upptänkliga meddelandetjänster i en och samma app - inkl iMessage. Beeper och Sunbird är de jag har hört om - men ingen av dem är väl “färdig” än. Men det vore ju en välsignelse
     
    Kristy och Johnh3 gillar detta.
  14. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 144
    Mottagna gillanden:
    2 083
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Jag dubbelkör mycket

    använder Drive, Photos, Keep osv som daily
    Skulle jag av någon anledning vilja prova en android finns inget hinder där

    Det som begränsar mig är att jag äger, och dessutom nästan älskar, mina tillbehör

    AirPods, watch eller TV är otroligt slipade produkter. Och dessa produkter faller hårt utan en iPhone/ipad i hemmet
    Och oavsett vad somliga vill påstå så känner jag att inga likvärdiga alternativ finns.
     
  15. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 657
    Mottagna gillanden:
    2 930

    MINA ENHETER

    Det beror ju ENDAST på att Apple låser funktionerna åt. Dom låser sina funktioner åt sitt egna håll och hindrar andra företag att få sina produkter "funktionsdugliga" åt andra hållet= ej konsumentvänligt
     
    katho och MultiMan gillar detta.
  16. Fille84

    Fille84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    982
    Mottagna gillanden:
    256

    MINA ENHETER

    Airpods funkar utmärkt med en Android. När jag hade en iPhone så funkade ärligt talat funktionen där airpodsen automatiskt ska ansluta till den enhet jag använder sådär. På macbooken anslöt den nästan aldrig automatiskt utan jag fick upp en notis där jag kunde välja om jag ville ansluta airpodsen manuellt.
     
    Kristy och katho gillar detta.
  17. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 144
    Mottagna gillanden:
    2 083
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Yes. Möjligt att det är anledningen.
     
  18. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 681
    Mottagna gillanden:
    4 324

    MINA ENHETER

    Likadant här, jag använder båda, kör Googles tjänster så man kan använda valfri plattform, men håller mig borta från inlåsta produkter (Apple Watch).

    Fungerar fint, har Android-platta, iPad Pro, Android-telefon, iPhone, ATV, Chromecast etc. Inga problem.
     
    Kristy och kissidor gillar detta.
  19. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 064
    Mottagna gillanden:
    888
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Kör iphone men ser till att grejerna funkar fint med googles ekosystem. Google photos som backup på bilderna. Sen gillar jag att smarta hemmet funkar både med homekit och google home. Men det mesta där styrs genom home assistant. Sen är ju apple klockan och airpods supernice i apples ekosystem men använder inte överdrivet mycket apple prylar utöver dom i nuläget. Kör mest android surfplattor och windows eller linux dator och apple tvn har jag inte kopplat in än efter att vi flyttade för ett halvår sedan den kommer in i nätverket framöver men mest som homekit brygga. Kör google tv och firesticks i övrigt. Är mer en prylnörd än en apple nörd. :)
     
    Kristy, katho, Johnh3 och 2 andra gillar detta.