Problem: iPhone's fingeravtrycksläsning

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av Textas, 28 jun 2018.

1. Textas

Textas Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    190
    Hej,
    Äger idag en iPhone 7 Plus.
    Jag har ALLTID haft problem med fingerprint när de kommer till iPhone.
    Torkar jag av ytan med microfiberduk så funkar det galant att låsa upp telefonen en eller två ggr.
    Men sen vägrar den totalt och jag ser ju att ytan är full av fingeravtryck.

Hur kommer det sig att det är så dåligt på just iPhone för min del? Kan tillägga att jag har en åkomma som gör att jag är rätt svettig utav mig. Och jag förstår att svettiga fingrar kan ställa till det hela.
    Men här är det roliga: Alla android-telefoner som har fingeravtrycksläsare fungerar galant för mig hela tiden. Behöver inte ens torka av ytan där man sätter fingret efter ett tag. Men på iPhone så tar det stopp.
    Kan tillägga att jag haft allt från mellanklass-segmentet upp till högklass-segmentet när det kommer till Android. Detsamma med iPhone, förutom iPhone X då.

Har tillverkare som har android-lurar till salu bättre teknik i sin fingeravtrycksläsning än Apples high-end modeller? Eller kräver exempelvis Apple att större yta av fingeravtrycket måste kunna utläsas för att låsa upp telefonen och kräver/godtar Android-telefoner att en viss del bara avläses för att låsas upp?

Blir lite fundersam då det funkar bra på Android-modeller men inte på iPhone modeller.
    På Android-modellerna räker det om jag kör microfiberduk och putsar rent en gång per halvår, medans iPhone för min del kräver microfiberduk och putsar rent efter 1-3 ggr efter man satt fingret på avtrycksläsaren.

Någon som har nå tankar kring detta?

2. Psicosis

Psicosis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 521
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Jag kan tyvärr inte vara till hjälp här. Men jag förstår dock din frustration allt för väl då jag själv också svettas om händerna mer än gemene man. Dock har jag inte upplevt att androidlurar är bättre på att hantera detta än IPhones. Men det beror säkert på individen och en massa andra yttre faktorer [emoji52]

3. pacmeyer

pacmeyer Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    626

MINA ENHETER

Har aldrig haft bekymmer med fingeravtryck på iPhone så länge jag inte är minsta fuktig om händerna. Med Androidtelefoner har jag exvis kunnat diska och tagit upp telefonen och kommit in direkt, med iPhone är det helt kört om man är fuktig om fingret. Man är jag torr så fungerar fingeravtryck till 100% på alla iPhones jag haft. Skillnaden verkar ligga i just om man är fuktig.

4. msandstedt

msandstedt Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 653
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 8
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv, Nest Hub
    Håller helt med i det du skriver, har alltid haft problem med fingeravtrycksläsaren på iPhone men aldrig på Android, har bara erfarenhet av Huawei skall sägas, P0, Mate 8, P10 och Mate 10 pro har alla fungerar helt perfekt och snabbt. På iPhone funkar det hyggligt några dagar efter att jag läst in fingeravtrycker men det slutar snart att fungera, så ungefär varannan vecka får jag göra om proceduren om jag vill att det skall funka. Har problem med torra händer och tror det beror på det.

5. Textas

Textas Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    190
    Ja just iPhone är ett helvete med min åkomma som gör att jag alltid är svettig. Men Android failar aldrig för mig.

Torkar jag rent fingertopparna innan så funkar det galant hos iPhone. Men som du säger minsta lilla fukt om händerna så godkänner den inte. Så himla synd då jag behöver iPhone i jobbet. Får trycka på knappen och köra pinkod istället. Känns så himla omständigt. Får tyvärr inte använda Android inom jobbet.
    Android är precis som du säger. Jag kan täcka den med massa jord och den godkänner fingeravtrycket iaf (Lite väl överdrivet från min sida).

6. pacmeyer

pacmeyer Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    626

MINA ENHETER

Mitt enda tips om du behöver IPhone - köp en X ;)

7. Nappandroid

Nappandroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    110

MINA ENHETER

Faktiskt alltid varit samma för mig. Jag har rätt torra händer och smörjer jag in dem blir man ju lite kladdig och då uppfattar säkert telefonen mig som fuktig. Jag vet inte men det funkar typ 1 gång av 10, dvs helt värdelöst. Tur jag har en underbar X nu [emoji3]

8. Textas

Textas Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    190
    Är ingen hardcore-användare så har skippat iPhone X och känner mig nöjd med min 7 Plus i dagsläget.
    Jobb-appen, samtal, sms, surfa lite, bankrelaterade appar osv. Spelar inget och är ingen selfiequeen.

Men som tur är så börjar ju Apples telefoner gå mot att låsa upp med ansiktet, och förhoppningsvis vid nästa lansering så är det så på alla modeller de lanserar. Hoppar nog på tåget att köpa ny tele kontant när det släpps nytt från Apple. Tills dess får omgivningen stå ut med mina svordommar när jag fipplar med telefonen.

9. msandstedt

msandstedt Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 653
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 8
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv, Nest Hub
    För min del har jag ingen valmöjlighet på jobbet, skall vara glad att jag lyckats få ut en Iphone 7, alla andra har iPhone SE, X är inte valbar hos oss.