IQ med tele2..?

Diskussion i 'Desire HD' startad av TazZy, 10 nov 2010.

1. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Hejsan. Så jag har märkt att när jag surfar på tele2s 3g nät (Sweden 3g) att den ibland byter till IQ.. detta är inte 3g vad jag märkt så det går 599gånger segare och ibland knappt alls... varför? Jag kan manuellt ändra tillbaka till sweden3g och då får jag 3g/h och allt går blixtsnabbt.. mycket störande :(

Någon?

Sent from my Desire HD using Tapatalk

2. Pzycic

Pzycic Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    369
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Jag har för mig att IQ är Tele2's dotterbolag Comviq. Har för mig att det är deras vanliga datanät heter så dvs inte 3G.

3. Herrn

Herrn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 631
    Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s25 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s25 ultra
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Nej det stod IQ förut i displayerna innan dom bestämmde sig för tele2, det är inte så att du har ett gammal simkort?, men i vilket fall skulle jag ha ringt till Tele2 och be dom kolla över inställningarna, för den ska inte göra så, om det inte är så att den går över till 2G pga av att den hittar något ställe där det är sämre täckning än 3G, gör den likadant om du har låst telefonen till 3G nätet enbart?, jag har alltid min telefon ståendes på 3G så att den inte går över till 2G

4. ergoforcen

ergoforcen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Den byter för det tycker 2G IQ signalen är starkare än 3G sweden3G

meny-inställningar-mobilanätverk-nätverksläge- och där ticka for "endast WCDMA" som är 3G, GSM är 2G (comviq/tele2's heter IQ)( comviq/tele2's 3g heter sweden 3G) . genom att ticka för endast WCDMA... tvingar du telefonan att stanna på sweden 3G även om signalen blir svag ,Nackdelen är att om den blir för svag bryts uppkopplingen ,mem det har bara hänt mig någon enstaka gång med heron .
    Jag har även märkt en batterisparning med att den inte håller på att hatta mellan näten ,och mäta signalstyrkor
    Dessutom stannar den på IQ även om sweden3G blir stark igen ,Du måste ställa om själv ,så jag tvingar min att bara ha 3G . Är jag ute i ytterskärgården där 3G altid är svag kan man ändra och ha IQ

Last edited: 10 nov 2010
  5. NervsOfSteel

NervsOfSteel Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har samma problem. Grymt störande. Jag kör med endast WCDMA och ändrar bara till automatiskt när jag vet att jag kommer komma utanför 3g nätet.

Jag beställde till och med nytt sim kort. Det är nått fuffens med tele2's nät.

6. TazZy

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Aa grymt drygt.. ska snacka med tele2 sen men icke, har ett nytt simkort, 2månader gammalt, max. Kör på wcdma nu och har konstant 3g/h men däremot dålig 1/4bars mottagning. Märker ingen skillnad i samtal dock.

Men tack för svaren, kände att det kunde vara det du skrev ergo.

7. Typisk

Typisk Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Humm detta kanske e vad som händer med flickans mobil hon kör telenor och hennes internet är som dag och natt lite då och då sjukt konstigt.

8. TazZy

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Ja förmodligen. Testa ändra till endast wcdma så löser det sig nog.

9. Pasulj

Pasulj Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

finns det ingen app som kan bestämma när den ska hoppa över till 2g.

Tex så hoppar min över till 2g även fast det kanske finns sämre 3g signal.

10. TazZy

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Om man endast har wcdma, kan man inte använda wifi då? Min hittar mitt nätverk men vägrar connecta..

11. BinkyLOL

BinkyLOL Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Borde det inte finnas någon widget som kan stänga av/starta tvingningen av 3G? På samma sätt som "Power Control" gör med exempelvis WIFI.

12. NervsOfSteel

NervsOfSteel Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det ska gå att göra. Nätet har inget med wifi att göra. Väldigt konstigt att den beter sig så.

Jag har också undrat det och jag frågade här på forumet. Man behöver tydligen root för att kunna göra det. Tyvärr. Hade varit smidig.

13. TazZy

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Tele2; Hej och välkommen till Tele2! Du pratar med ******. Vad kan jag hjälpa till med?

Jag; Hejsan ******. Mitt namn är ****** och jag har lite frågor till dig. Nu är det så här att jag använder erat mobila surfnät (Sweden 3G) med mitt abonnemang "Medium Surf". Men den tycks ändra sig från "Sweden 3G" till "IQ" och det är inte 3G vad jag uppfattat så allting går riktigt segt och ibland inte alls. Vad jag förstått så är "IQ" erat dotterbolag? Det enda sättet att undvika att den ansluter till "IQ" och konstant använda erat 3G nät är att ställa in att den bara använder "WCDMA" istället för "GSM" men då får jag dålig mottagning istället.

Min fråga är väl, skulle ni kunna stänga av att den ansluter till "IQ" nätet eller finns det någon annat jag kan göra? Vill konstant ha min 3G uppkoppling eftersom det praktiskt taget är omöjligt att surfa under IQ. Och det är inte så att jag inte kan få 3G när den byter till IQ, för jag har testat och 3G funkar finfint.

Tele2; Hejsan ******, mja IQ visar att det är 2G-nätet, vilket är den operatörslogga som de en del telefoner visar när det är GSM, men Comviq är en del av Tele2, det är vårt varumärke för kontantkort

Vi har ingen möjlighet att stänga av det utan det är i telefonen som du kan göra det på precis det sättet du har gjort

Jag; Okeyokey. Får fortsätta ha den på det då. :)

Tele2; Ja det är det som gäller i så fall

Jag; Det var allt jag hade för denna gång :) Tack för din hjälp.

14. Fredde88

Fredde88 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

jag klickade i så den endast ska ha 3G å då hittar den inget alls? :S
    måste köra på den automatiska för att de ska funka

15. ergoforcen

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Vad tele 2 borde säga är
    - Vårat 3G nät har så dålig täckning att utan stödet från IQ skulle det bli väldigt svårt att andvända på många platser

16. TazZy

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Saken är ju den att täckningen är mer än duglig, fem tusen gånger bättre än IQ men ändå byter den :S

Aja, har ju en fix på det så bryr mig inte mycket ^^

17. oliback

oliback Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Det finns en 1x1 widget för att stänga av/slå på mobile network om det var det du undrade. Den finns under "all HTC widgets" på plats 55/72.

18. ergoforcen

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Min erfarenhet är att det finns en massa "svarta hål" där 3G täckning inte finns ,dom är inte stora och bara några meter därifrån funkar det igen. Det är dock tillräkligt för att IQ ska ta över och sekunderna senare när 3G är stark igen stannar telefonen på IQ och du måste själv ändra. Så att det finns 3G täckning när du har IQ betyder inget ,det är bara i ändringsögonblicket 3G är svagt eller falerar helt
    Jag har även varit på platser där 3G signalen kommer i "vågor" funkar i ett par minuter sedan försvinner den helt i ett par för att sedan återkomma igen.

19. Fredde88

Fredde88 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

ja å de suger ju fan häst ifall man missar något viktigt samtal just då?
    Ska ringa tele2 imorgon å höra vafan de lider av asså..

20. ergoforcen

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

I och med att den går över till IQ missar du inga samtal men om du är på webben eller laddar något saktar det ner nåt oerhört. Problemet är om du inte kollar telefonen regelbundet och styr över den på 3G igen, kan du missa mail och andra synkningar och uppdateringar
    En amatörgissning är att dom har sparat in och inte låter signalerna överlappa ordentligt ,så att även svåråtkommliga skuggia platser får signal .

Så tell them to increase the juce :)