IQ-test

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av sw3ng, 5 mar 2013.

1. sw3ng

sw3ng Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjenare,

Tänkte ge mig på ett litet app-projekt för ett spel med låt oss kalla "iq-baserade" frågor, enligt Weschler-skalan med fråkorna utformade enligt Ravens matriser.

Min tanke är att utforma det mha en databas innehållande frågor, svarsaltertiv samt bilderna som ska visas och sedan räkna poängen mha poängen som anges i databasen.

Alternativet är, antar jag, att ha det som en linje med "screens" och en räknare som håller kollpå hur många poäng man får.

Några förslag på vad som kan vara bäst/enklast/svårast?

Tänkte mig ca 30 frågor med kanske 90 att välja bland, och att man i ett senare skede kan tävla mot sig själv, dvs ha en lokal high score.

Input mottages tacksamt, har en ganska begränsad programmeringsförmåga men gott om tid. :)

2. Krisker

Krisker Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu har jag ingen som helst aning om vad allt du sa var. Men 90 frågor är troligen för lite, man kanske vill köra flera gånger. Så vill du att det ska hålla längre så skulle jag nog i alla fall haft 300 frågor, lite mycket att skriva för en person kanske.

3. daltemyr

daltemyr Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jo, det var väldigt få frågor, med allt det där med highscore och tävla mot sig själv genom att köra testet flera gånger i åtanke, så blir det snarare ett inlärningsförmågetest än ett IQ-test. Man lär sig snabbt dom där frågorna. Som jämförelse så finns det ett par tusen frågor i den databas som innehåller de frågor som ges vid trafiksäkerhetsverkrets körkortsprov, varav man måste svara rätt på ca 50.
    Det bästa upplägget tror jag är nånting i stil med frågesportsappar som "quizkampen" där frågorna ligger på en server och hämtas ned efter hand av appen. Det gör att själva appen inte blir överdrivet stor och det är lätt att komplettera med flera frågor eller korrigera dom befintliga utan att behöva distribuera en ny version av appen. Highscore och liknande som användaren kan jämföra med sig själv och med andra ligger då också med fördel lagrat på servern.

4. sw3ng

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för era svar, bra input. Till en början kommer detta vara en "titta vad jag gjort"-grej, som ska kunna visas ett par gånger, därav gränsen på 90-talet frågor. Om man då väger in detta i diskussionen, om jag önskar en app som inte är i behov av nätet för att köra, men ändå ska kunna ha ganska många tillgängliga frågor, hur ska jag tänka? Har inte programmerat med databaser innan men finns det egetligen något alternativ till detta?

5. daltemyr

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    För att det inte ska bli alldeles för ostrukturerat och ohanterligt så måste man spara alla frågor och svarsalternativ i någon sorts datastruktur, och vad är då lämpligare än att lägga dem i en databas, där det är enkelt att länka ihop frågor med svarsalternativ, korrekt svarsalternativ, poäng på alternativ o.s.v. ? Det finns ju även små minidatabaser som man kan bygga in i sin app, så jag tror nog på den modellen. Det går iofs att implementera sin egen "databas" genom att skapa stor array innehållande poster med frågor, eventuellt inlästa från en medskickad textfil, och är det inte fler än under 100 frågor så kanske det räcker.

Last edited: 5 mar 2013
    sw3ng gillar detta.
  6. sw3ng

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok, tack för tipsen, det börjar arta sig. Har skapat en sqlite-db som visar rätt alternativ och rättar på rätt sätt. Dock bygger frågorna på bilder och detta får jag inte till, valde att satsa på att köra med en länk till bilden, men vet inte vad som är fel och funderar på att köra med en 'blob', något jag behöver tänka på eller några tips på vägen?

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

7. daltemyr

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Blobbar borde fungera, nu har jag inte sysslat med just androidutveckling på såpass avancerad nivå att jag kommit in på databaser men databaser i allmänhet brukar inte ha några problem med att hantera binära objekt, bara man kan hantera omvandlingen till bild igen när man ska hämta fram bilden. Du måste även hitta på nån bra metod för att få in bilderna som blobbar i databasen. Det kan dock finnas prestandaaspekter, och i många fall brukar man nöja sig med att spara filnamnet på bilden i databasen och lägga bilderna i en speciellt utpekad filkatalog i stället, det borde fungera även i en mobiltelefon. en lite mera ogenerisk variant skulle kunna vara att spara bilderna som resurser i android-projektet i utvecklingsverktyget och därmed även i apk-filen.

Last edited: 13 mar 2013
    sw3ng gillar detta.