Irriterande dynamisk kontrast!

Diskussion i 'ASUS' startad av filur93, 23 sept 2012.

1. filur93

filur93 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

Jag har märkt att varje gång en "mörk" bild visas på skärmen, så blir skärmen automatiskt mörkare, och tvärt om när det visas en ljus bild.

Detta är extremt störande när man till exempel kollar på film, då ljusstyrkan förändras varje gång det blir en ljus/mörk scen. Även fast plattan är inkopplad till en TV så händer samma sak.

Jag har försökt att leta efter någon form av inställning som stänger av detta, men det verkar inte finnas. Det hela påminner mycket om vissa TV-apparaters energisparlägen, där de analyserar bilden och därefter anpassar ljusstyrkan. Det spelar ingen roll om man kör plattan i ett visst prestandaläge eller använder sig av auto-ljusstyrka.

Några fler som har märkt av detta, och hur blir man av med det?

Last edited: 24 sept 2012
  2. typ0

typ0 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Men om du ser på film, varför stänger du inte bara av auto-korrigeringen under tiden då? Tar 1 sekund att fixa.

3. filur93

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

... Läste du ens det jag skrev? Jag använder mig av manuell ljusstyrka såklart, men plattan verkar anpassa ljusstyrkan även efter vad som visas på skärmen. Du får gärna visa var jag hittar den inställningen

4. typ0

typ0 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Fick intrycket att du körde med auto-anpassning, beklagar.

5. filur93

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

Kanske lät lite grinig, ber om ursäkt för det! Men jag fattar inte varför det är såhär?

6. filur93

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

Okej, efter lite googlande så har jag nu kommit fram till att det är någon kallat "dynamisk kontrast"/"smart dimmer" som orsakar det jag upplever. Jag kan inte fatta hur Asus tänkte när de implementerade detta! Man borde åtminstone kunna välja om man vill använda det eller inte!

Här är en tråd på XDA om precis samma problem; http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1810596

7. filur93

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

"Lösning":http://forum.xda-developers.com/showthread.php?p=29793711

Om man inte är villig att roota sin Infinity, så måste man tillämpa ändringen som är beskriven i länken ovan vid varje omstart. Jag kan dock säkert säga att jag inte tänker roota min Infinity. Jag är så trött på att saker inte fungerar från början!

Last edited: 25 sept 2012
  8. typ0

typ0 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Att roota tar 2 sekunder och voidar inte garantin, iallafall enligt de på xda. Att unlocka däremot.

9. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Det ska vara fixat i JB så du kan ställa in det själv, så vänta en vecka så kan du ändra utan root :) (ska funka på tf300 så det kommer nog vara samma för oss med tf700)

filur93 gillar detta.
  10. filur93

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

Ah, skönt! :D