Istället för och köpa bärbar?

Diskussion i 'Samsung' startad av Janne303, 1 jul 2011.

1. Janne303

Janne303 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    501
    Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 IV
    har en laptop just nu som börjar sjunga på sista versen. Med den har jag bara surfat, kollat mejl samt använt msn. Då undrar jag om en galaxy tab 10.1 skulle räcka för mig. Vill man tex spela spel finns ju samma spel som till min SGS2. Den har USB 2 Go va? Har en extern hårddisk jag skulle vilja kunna flytta över filer till. Funkar det bra och ladda hem film/tv serier via nått torrentapp?

Last edited: 1 jul 2011
  2. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

jag kan inte svara på dina direkta frågor som du nämner på slutet men jag har lite input ändå.

Fundera över om du behöver E-leg och liknande. Nu börjar banker/Skatteverket fixa appar och du har kanske tillgång till andra datorer när det väl behövs men värt att fundera på.

Att skriva på en tab tror jag aldrig kommer bli så smidigt som på ett fysiskt tangentbord även om man givetvis över upp sin förmåga. Är detta något du bryr dig om? Kanske vill du köpa ett externt bluetoothtangentbord. Kolla vad som finns!

3. Janne303

Mottagna gillanden:
    501
    Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 IV
  4. stefanli

stefanli Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

En annan sak att tänka på är att det är lite struligare att kolla på serier osv med tableten då den inte stödjer i närheten lika många videoformat som SGS2, du måste tex konvertera .mkv filer om du vill titta på dem på tableten

5. Janne303

Mottagna gillanden:
    501
    Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 IV
    Aha ja det är ju också nått man får betänka. Tror nog inte jag kommer ta den på tåget till jobbet men som sagt ska ta med det i infon :)

6. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Finns ingenting en tablet kan göra som inte en bärbar kan! Så egentligen är man bara dum som köper en surfplatta. Dock är det extremt lockande, återigen har vi själva skapat nya behov!

7. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Skulle inte kunna säga det bättre själv :)

8. Foxy

Foxy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Fördelen är ju att tablets är portablare. Jag tror man har med tablets mer för de är ganska lagom, hoppas det iaf

9. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Hur mycket mer bärbara är dom än en liten billig netbook som klarar mycket mer? Jag vet inte utan undrar.

Själv så grejar jag ju allt ute i fält med mobilen & har en känsla av att 99% av dessa tablets sällan lämnar soffan :)

10. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Jag skulle inte vilja säga att en surfplatta är mer portabel än en bärbar, alla netbooks idag ligger ju även dem på 10.1". När vi pratar om denna storlek handlar det inte om att man kan trycka ner prylen i jeansfickan eller i kavajens innerficka, man måste helt enkelt bära den under armen, i en väska eller liknande!

Därför tycker jag inte att man kan påstå att en surfplatta är lättare att ha med sig än en smidig bärbar dator! Och med tanke på vilket år vi lever i (2011), så tycker jag det blir lite pinsamt över att surfplattor inte klara av mer än vad de gör (läs: videoformat etc).

Visst är det en cool pryl och jag vill också ha en, men samtidigt så fanns väl inte detta behov för endast 3 år sedan? Precis, vi har helt enkelt skapat detta behov själva och när jag tar mitt förnuft tillfånga så är faktiskt en bärbar dator både mer ekonomiskt, smartare och klarar så mycket mer än vad en "tab" kan!

Nuff' said :-)!

Last edited: 3 jul 2011
  11. Foxy

Foxy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Det finns dock en sak som en tant kan göra som en dator inte kan, touchscreen. Och vad jag kan tänka på kan man göra det mesta på tabben.

12. Nightfly

Nightfly Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Telefon:
    Sony Xperia 5 II

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia 5 II
    Jag ser en hel del fördelar med en surfplatta. Det beror ju vilka behov man har. För mina användningsområden är både touchscreen och möjligheten att kunna visa bilden i vertikalläge så stora plus att jag säljer min netbook och skaffar en Tab 10.1 istället.

Sedan finns det ju ännu fler skillnader som kan innebära fördelar för surfplattan - kamera, sensorer, smidigt format, tillgång till appar etc.

13. Gnubaver

Gnubaver Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

En av skillnaderna mellan en bärbar/netbook och en tablet /(<-I NULÄGET->)\ Är att tablets är slöa, laggar och är allmänt undernärda på kraft från diverse hårdvara, dom har inte hunnit växt till sig än tyvärr.

14. Love

Love Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Nja om man tänker efter finns det ju en hel del som tabletter kan göra som inte netbooks kan: Känna position (Gps), känna vilken vinkel tabletten är hållen (gyro/accelerometer), känna riktning (compass), ta foton och video av hyfsad kvalité (ok, inte vad jag kommer använda den till men ändå). Och förstås köra androidapps ;)

15. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Detta använder jag mobilen till, ja liten skärm förstås men vill jag ha större så plockar jag fram laptopen men om jag ska vara ärlig så kommer den mest fram när räkningarna ska betalas & vid överföringar till andra konton samt vid bildbehandling & det grejar väl ingen tablet.

Har inga som helst planer på att skaffa en tredje pryl för surfning, mm men man ska aldrig säga aldrig :)

16. phila54

phila54 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Just netbooks har jag ingen erfarenhet av, dock så jämfört med en traditionell bärbar x201 är ju Tab 10.1 överlägsen gällande batteritid och smidighet. Kan se på t.ex. 6-7 avsnitt av en TV-Serie innan jag behöver ladda. + att den är mycket lättare.

Men kan hålla med om att den är lite klen, i framtiden kommer det vara en helt annan prestanda kan jag tänka mig.

Tycker den är suverän att ha med sig, lätt att plocka upp och lägga ned. Lätt att visa någon nått dokument eller lite bilder.

Laptopen använder jag nästan aldrig, dock så använder jag taben varje dag :)

17. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 325
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad jag saknar som allra mest när jag använder en Android-tablet kontra en valfri netbook med ubuntu eller windows är en typ av fönsterhantering som innebär att jag exempelvis kan föra anteckningar parallellt med att jag spelar upp en film i förgrunden i ett fönster som jag både kan ändra storlek på och placera var jag vill.

Den typen av multitasking existerar helt enkelt inte i Android idag och avsaknaden är i varje fall för min personliga del besvärande. Förhoppningsvis blir det ändring på det i framtiden, speciellt i takt som mängden RAM nu närmar sig 1GB+ bland high-end-enheterna.

18. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Nu ska man inte jämföra en tablet med en laptop, utan just med en netbook! Det finns netbooks som både är lättare och smidigare än dagens tablets.

Men men, inom ett par år ska väl det här med surfplattor ha slagit, då blir det kanske dags att skaffa en själv. Men då är det bäst för dem att de klarar en jäkla massa också :).

19. Aduun

Aduun Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Platta:
    Microsoft Surface 2
    Platta 2:
    Samsung Note Pro 12.2
    Nu blev jag jättenyfiken.
    Jag hittar inte en enda netbook som väger under 600gram, den lättaste väger enligt Prisjakt 890gram. Denna har dock en Nvidia Tegra processor och kör Android 2.2. 4st olika netbooks vägde under 1kg, 2st Toshiba androids (2.2) samt 2st Asus Windows XP med single core Celerons på 900Mhz respektive 630Mhz. Majoriteten av Netbooks i 10tums klassen använder sig av Intel Atom processorer, vilket verkligen inte är skapat för prestanda på någon nivå.

Rätta mig gärna med en länk.
    Vill också säga att jag bara köper min som en testplattform då jag läser på högskola och kommande läsperiod ska koda android apps. Får den ju till ett rimligt pris från telia (när dom nu bestämmer sig för att leverera den).

20. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

"Lättare" var kanske fel uttryckt, jag håller mig till "lätta". Det jag menar är att surfplattan, netbooken är så pass stor att några hundra gram hit och dit faktiskt, för mig själv, inte spelar någon större roll. Annat hade det varit om vi pratade mobiler!

Intel Atom är riktigt värdelös, skulle jag aldrig köpa, men nu pratar vi ju netbooks under 2.000:-, tänk på att en platta kostar runt 5.000:-! Går vi upp till 3.000:- strax därunder, strax däröver så hittar vi trots allt AMDs nya plattform, Fusion C-50, som spöar rumpan av Atomprocessorerna. 1080p, HDMI ut, inga problem med videoredigering i HD, hyfsat tunga grafikspel etc.

Jag säger inte att plattor är värdelösa, jag är också sugen. Men just nu skulle jag nog personligen må bäst av en netbook. En platta skulle jag endast köpa i syfte av just prylbög.