Jämförelsetråd för HTC-modeller

Diskussion i 'HTC Allmänt' startad av teddyjohan, 27 maj 2010.

1. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Känns som att det dyker upp frågor konstant om hur Legend är jämfört med Hero, Desire jämfört med Legend osv. och det lär inte bli färre nu när HTC sagt att de har som ambition att släppa en ny modell varje månad under 2010!

Tänkte därför att vi kan slänga upp en tråd här där de som har ägt eller äger flera olika modeller av HTC, även om de är i olika segment, kan jämföra dessa. Lite som mini-recensioner med fokus på skillnaderna helt enkelt!

Särskilt intressant för mig personligen vore det ju att se skillnader MELLAN segmenten och inte bara inom. Vissa säger att man inte kan jämföra en Desire med Tattoo; men jag menar att det för mig och många andra kan vara mer nyttigt än att jämföra Legend och Desire, som kostar ungefär snarlikt, just för att man som nybörjare ska kunna se vilken prisklass man bör landa i. Dyrast är inte alltid bäst, eftersom behoven är individuella :)

Eftersom dessa trådar ofta upprepas och hamnar i ett enda specifikt forum så tänkte jag att vi kanske kunde samla jämförelserna här och sen kan ju folk bara bygga på med sina egna erfarenheter.

Vem blir först? :)

2. sjobs

sjobs Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har ingen Android, hoppas på en! Om någon säljer en billig android så finns jag här :D

3. teddyjohan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har skickat privat meddelande (PM) till dig, sjobs. Inget mer om det i den här tråden. Hoppas på att nån lägger upp en jämförelse här, annars gör jag det själv nästa gång jag byter mobil!

4. roxpace

roxpace Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är en hel del skillnader !

Exempelvis följande:

Skärmen
    Hero har en 3,2" TFT-LCD med max upplösning på 320 x 480 HVGA upplösning.
    Legend har lika stor skärm och samma upplösning MEN den har AMOLED vilket innebär mycket skarpare bild, tydligare och livfulla färger, bättre tåligthet mot repor och känsligare pekskärm.

Styrkula/Optisk styrning
    Hero har en styrkula med nackdelar som att det är en mekanik som kan ta skada med tiden av slitage och damm men fungerar jättebra.
    Legend har en optisk sensor så att ditt finger blir som underlaget för en optisk mus, fungerar bra och blir inte utslitet eller skadat så lätt som för en styrkula, men är inte lika snabbt att navigera med.

Processor
    Hero har en 528 MHz Qualcomm ARM11 processor.
    Legend har en 600MHz Qualcomm MSM7227 processor, snabbare än Hero
    (kanske låter lite med 1 GHz Snapdragon processor som finns i Desire, men det är inte så stor skillnad som det låter).

Minne
    Hero har 288 MB inbyggt minne.
    Legend har 384 MB inbyggt minne, detta är viktigt.
    (Desire har 576 MB men ledigt efter start är lite i den med)
    Minnesproblemet kommer vara ett problem mindre med kommande 2.2 uppgraderingen då SD kortet fungerar också som lagringsplats för installerade appar.

Batteri
    Hero har laddningsbart Li-On batteri på 1350mAh.
    Legend har laddningsbart Li-On batteri på 1300mAh.
    Aha säger ni, Legend har sämre batteri :) Inte helt sant för AMOLED skärmen förbrukar mycket mindre ström. Dessutom behöver Legend ett mindre batteri i storlek för att telefonen är lite mindre.

Kamera
    Hero har en 5 Mpixel kamera, ingen blixt, långsam och extremt dålig i mörka miljöer.
    Legend har en 5 Mpixel kamera, LED-blixt/lampa, snabbare än Hero och klarar ta bilder ganska ok i mörka miljöer.

Design
    Hero består mest av plast i höljet.
    Legend består av mycket aluminium, ett enda stycke vilket ger en enorm kvalitetskänsla, dessutom är den lite mindre.

Finns flera andra skillnader också, men kontentan är att Legend ger mycket högre kvalitetskänsla, mycket snabbare, kommer troligtvis även få Android 2.2 som ger möjlighet till att installera appar på SD korten. (har redan kommit ut moddad Android 2.2 till Legend men det förstör garantin).

5. teddyjohan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Superbra jämförelse :) keep it coming folks (och hänvisa hit i händelse av n00bs) :)