Jättenöjd med min google Nexus 5X, men mms blir jättedålig kvalité.

Diskussion i 'Allmänt' startad av ibrakadabra, 27 mar 2016.

1. ibrakadabra

ibrakadabra Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Hej!

Har använt min google nexus 5x i några dagar och är supernöjd. Det enda jag kan klaga på hittills är att MMS:en jag skickar till andra (oavsett om de har ios eller android) får dålig kvalité.

Jag har läst runt lite om andra som har samma problem, och har förstått att det har att göra med att operatören komprimerar mms:en på ett speciellt sätt? Jag hade dock inte detta problem när jag använde min Iphone.

Jag har även försökt lite olika lösningar såsom att installera apparna Gosms eller Textra, men det blir fortfarande inte "bra" kvalité, dock blir det lite bättre med apparna.

Sitter ni på någon lösning?

Tack!

2. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 208
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Det är inte så att när du skickade "MMS" på din iPhone så skickades de som iMessage? Det vill säga förmodligen mycket bättre kvalité om jag inte minns fel pga att det blir mer som WhatsApp eller dylikt. Men det förutsätter ju att mottagaren också har en iPhone med iMessage påslaget.

Mig veterligen har jag aldrig haft någon telefon som inte komprimerar MMS väsentligt.

jnsson gillar detta.
  3. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Lösningen är att inte skicka bilder som MMS. Bilderna komprimeras. Dela istället direkt via Google Photos eller skicka som mail.

4. Kalven

Kalven Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Kan man dela bilder via Google Photos? Kräver det Google+?

5. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 195
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror att det räcker med ett vanligt Google-konto (Gmail)? https://photos.google.com/?hl=sv.

Ja, du kan enkelt dela bilder och hela album därifrån. Öppna bara bilden i google photos och klicka på "dela". Antingen i appen eller på webben.

Kalven gillar detta.
  6. Droid119

Droid119 Guest

Bilderna komprimeras när dem är "för stora". Spelar egentligen ingen roll vilken Androidlur det är, Vissa telefoner kanske dock hanterar det på ett bättre sett när det gäller komprimering.

7. ibrakadabra

ibrakadabra Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Ett annat problem jag har märkt också, är att mobilt bankid hänger sig när jag ska logga in på min Swedbank-app. Det funkar dock bra när jag ska logga in på datorn tex.

8. Droid119

Droid119 Guest

Folk har väl haft problem med BankID i och med 6.0 + Så det är inte fel på din 5X.:)

9. dhanjel

dhanjel Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    280
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Ett tips är att få dina vänner att börja använda Telegram, en iMessage liknande tjänst som är gratis och byggd med öppen källkod. Så kan ni dela utan att det ska komprimeras sönder eller kosta pengar :)

10. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Jag skulle rekommendera Google Photos för delning av foton. Den bibehåller kvalité och man kan välja bland inställningarna om Google ska komprimera bilderna åt en. Såvitt jag vet gör Google det med en vanlig JPEG-komprimering där man tar bort mer eller mindre onödiga färgfrekvenser, vilket således inte märks så tydligt i den resulterande bilden. På så vis kan man spara lagringsutrymme medan man ändå har en nästan identisk bild.

Även tex Facebook komprimerar bilder, och jag skulle gissa att de gör det på ungefär samma sätt som en operatör vid MMS. Om jag skickar en vild som är ca 2.5 MB i ett privat meddelande, brukar den resulterande bilden bara vara ett par hundra kb när sen kommer fram.

Så jag skulle rekommendera Google Photos eller liknande om du vill dela foton :)

bernard gillar detta.