Jag försvinner! voLTE?

Diskussion i 'Google Pixel 8 / Pixel 8 Pro' startad av plame, 10 jul 2024.

  1. plame

    plame Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5X
    Platta:
    Nexus 7 gen2
    Rättare sagt: min röst försvinner sporadiskt i samtal med andra.

    Har läst mig till att detta bland andra samtalsrelaterade problem var mycket vanligt med P7- serien.

    Har en idé att det kan ha att göra med voLTE då mitt sim stödjer det (vimla, hade det på gamla luren) men nu på p8p finns inte valet att aktivera det under sim-inställningar, varför? Har läst om andra som har möjlighet att aktivera/avaktivera det på sina p8p.
    Och även läst att det finns något fulpatch för att få valet, men ni som redan har det ändå, vad beror det på?
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    30 750
    Mottagna gillanden:
    20 113
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    1. Är du säker på att inställningen inte finns. Den kan heta lite olika beroende på operatör. VoLTE, 4G-samtal eller "förbättrat 4G-läge är alla samma funktion.
    2. Du kan enkelt testa om VoLTE fungerar genom att göra ett samtal och inte vara ansluten till Wi-Fi. Står det 4G/5G eller LTE under samtalet fungerar VoLTE
     
  3. plame

    plame Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5X
    Platta:
    Nexus 7 gen2

    Ok! Testade just som du sa och 5G är igång under samtal, gick att spela upp youtube också :)
    Hittade även denna kod:
    *#*#4636#*#*
    Där kan jag hitta: Volte-administrerad = ON

    Men har ändå inte valet att avaktivera det:
    [​IMG]
    Det ska ligga under "datavarning och gräns"

    Har laddat ner senaste systemuppdateringen nu hoppas det löser samtalsproblem.
     
  4. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 791
    Mottagna gillanden:
    953
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Om det inte hjälper kan du ladda ner appen PixelIMS, ger mer detaljrik kontroll över telefonens telefoni teknik.

    https://play.google.com/store/apps/details?id=dev.bluehouse.enablevolte&hl=en_US

    Men behöver ADB makt.
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    30 750
    Mottagna gillanden:
    20 113
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej, det ska inte ligga där. Det ligger under Inställningar -> Nätverk och Internet -> SIM-kort. Du ska inte sedan gå in under datavarning och gräns utan den inställningen ska finnas direkt under SIM-kort. Du kan behöva trycka på Avancerat eller rulla längre ner på skärmen
     
  6. plame

    plame Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5X
    Platta:
    Nexus 7 gen2
    Det blev fel i min formulering, jag hade en fin bild men den ville inte följa med.

    Jag menade direkt i sim-kort men "under" som "nedanför" datavarning och gräns och ovanför önskad nätverkstyp.
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    30 750
    Mottagna gillanden:
    20 113
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ah! Kanske är så att Tele2 valt att inte visa inställningen längre. Den inställningen finns på min mors Pixel 4a med Comviq, dock på Android 13. Sedan så kommer vi inte ha 2G och 3G om något år med Tele2 så kanske är en förberedelse av den anledningen
     
  8. MultiMan

    MultiMan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    1 070
    Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Vad menar du med mycket vanligt? Jag har inte haft några problem alls sedan det kom en fix för 1,5 år sedan eller vad det nu är. Så något fel egentlig mening verkar det inte varit utan barnsjukdom gällande konfigureringen mellan operatörerna och telefonens modem. Olika fel är isf mycket vanliga på många telefoner när de släpps, men det fixas ju nästan alltid rätt snabbt.
     
    Gorgeous, stelex och Kethrildur gillar detta.