Jag gillar Galaxy s7 edge mycket, men …

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av Nyk, 28 jun 2021.

  1. Nyk

    Nyk Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2021
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    7
    … uppdateringar upphörde ju för över ett halvt år sen. Min s7 edge med android 8 fungerar ändå utan problem och jag är mycket nöjd med den. Men hur orolig bör jag vara? Vad kan hända? Vilka är säkerhetsriskerna? Kan jag utan risk behålla den ett år till?
     
    Kristy gillar detta.
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 015
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Så länge som Bank-Id fungerar på den så behöver du knappast oroa dig.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 764
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du kan ju försöka hålla lite koll på större säkerhetsbrister, men så länge du inte installerar APK-filer manuellt, utan håller dig till utbudet på Google Play, så bör du vara rätt säker för närvarande i alla fall.

    Dock kan det ju vara anledning att i alla fall börja se sig om, för ju längre tid som gått utan säkerhetsuppdateringar, desto mer exponerad blir man för säkerhetsluckor (hittas ju ständigt nya).
     
    Kingson, jnsson, iterva och 1 annan gillar detta.
  4. Nyk

    Nyk Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2021
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    7
    Men är det funktionen hos typ bank-id och swish som utgör enda problem med att ha en mobil som inte längre får säkerhetsuppdateringar?

    Hur är det tex med virusskydd för mobiler som inte längre får uppdateringar?
    Men är det funktionen hos typ bank-id och swish som utgör enda problem med att ha en mobil som inte längre får säkerhetsuppdateringar?

    Hur är det tex med virusskydd för mobiler som inte längre får uppdateringar?
     
    Kristy gillar detta.
  5. Nyk

    Nyk Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2021
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    7
    bernard, hur länge skulle du ha kvar en mobil som inte längre får uppdateringar?

    Jo, jag har börjat se mig om, men det känns så dumt att göra sig av med en fullt fungerande mobil som man tycker mycket om.
     
    Kristy gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 764
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Upp till ett år eller däromkring kan man väl tänka sig, under förutsättning att det inte dyker upp någon allvarligare lucka, som gör det möjligt att göra något på telefonen som inte kräver fysisk åtkomst till den, men just nu finns väl inget sådant rapporterat för Android 8.

    Man har ju ett visst skydd med Google Play Protect också, som håller ett öga på apparna du har installerat. Dock hjälper ju inte det skyddet mot sårbarheter i operativsystemet.
     
    eastbound, iterva och Kristy gillar detta.
  7. Nyk

    Nyk Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2021
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    7
    Tack bernard, om jag följer dig i detta så skulle det betyda ca 6 mån till då med min.

    (En annan sak: man tycker ju att batteriet skulle tappa ordentligt efter ca 5 år, och att bara det skulle få en att byta, men icke, min tuffar nästan oförändrat på år efter år trots flitig användning, vad är S7 Edge för en monstermobil egentligen?)
     
    iterva och Kristy gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 764
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fem år var imponerande. Jag tror de flesta brukar notera i alla fall någon försämring efter ~3-4 år.
     
  9. Nyk

    Nyk Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2021
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    7
    Ja, det var en ordentlig försämring för kanske 2 år sedan, skärmens ljus hade kraftiga variationer, men så efter en uppdatering tror jag det var, så försvann det problemet och har aldrig återkommit. Det är väl också därför jag är lite orolig nu med att det är slut med uppdateringar.
     
    Heleg gillar detta.
  10. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 647
    Mottagna gillanden:
    621
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    tja jag var också nöjd med min, ända tills den började brinna för nåt år sen.. helt konstigt :P lite paff blev jag... men du bör oavsett leta efter en ny, den är ju rätt gammal idag.. den lär knappast få android 11 direkt.

    du kan lätt idag för runt 2500 eller nåt få en helt ok lur som är bra mycket snabbare och bättre än den, tiderna förändras, för massa år sen var det inte på kartan köpa vettiga lurar under 4000 pix!
     
  11. Nyk

    Nyk Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2021
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    7
    "brinna", hoppsan, nu blir man lite bekymrad.

    "för massa år sen var det inte på kartan köpa vettiga lurar under 4000 pix!" Så sant, jag var nästan på väg att köpa a52 5g som såldes för 3990 i flera affärer, men tyvärr just idag höjde alla till 4700. Så kanske blir det S21FE istället, om den kommer.
     
  12. stingrey

    stingrey Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    8
    Bytte precis själv från en s7 edge som jag gillade väldigt mycket. Hade den i lite över 4 år men batteriet började ge upp för andra gången. Så det var dags. Men om du vill ha en prisvärd telefon kolla in oneplus 8t. Gjorde själv bytet till den ångrar mig inte en sekund.
    rabatt på webhallen nu dessutom.

    Webhallen.com
     
    Last edited: 28 jun 2021
  13. snyft

    snyft Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2019
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    35
    Du kan ju alltid installera en rom.
    [ROM][10.0][OneUI 2.5][G930X/G935X/N930X/N935X]FloydQ V6.0
    Där har du Android 10 och mars 2021 säkerhetsuppdateringar.
     
    bernard, jogge, Yoko666 och 2 andra gillar detta.
  14. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    448
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Efter andra året började min S7 edge att lagga och blev varm. Blev tvungen att starta om den. Sedan började batteriet kraftigt att tappa kapacitet. Dessutom började interminnet bli för litet 32 GB, blev tvungen att avinstallera appar eftersom många inte går att flytta till minneskortet.

    Fast första 2 åren så flöt den på bra. Den hann nästan bli 4 år, men plötsligt blev den jättevarm och bara tvärdog. Android 8 saknade mörkt tema så det gick inte att spara lite batteri genom mörkt tema.

    Finns bra telefoner för i vart fall 3500 kr. Vart du dessutom kommer få android 12 och eventuellt 13.
     
  15. Nyk

    Nyk Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2021
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    7
    Kanske fick du ett måndagsexemplar? Min bara tuffar på dag efter dag månad efter månad år efter år ….
     
    Kristy gillar detta.
  16. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    448
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Skriv *#12580*369#
    Är intresserad när den telefonen är tillverkad. Min S7 edge var tillverkad vecka 19, 2017. Kom med android 6.01.

    Fortsätt använd den så länge den funkar. Du behöver ingen ny om du är nöjd. Bra kamera. Litet internt minne dock. Dessutom klarar den bara 200 gb minneskort. De är ganska ovanliga. Vet dock inte vad som händer med 256 gb minneskort? Om den klarar att läsa den.

    Själv gick jag till S10+ och det är som natt och dag jämfört mot S7 edge. Skulle inte rekommendera A-serien om du haft S-modellen.
     
    Kristy gillar detta.
  17. Nyk

    Nyk Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2021
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    7
    18 april, 2016.

    Eftersom sista uppdateringen var sep förra året, så tror jag det blir typ s21 fe, ifall den dyker upp. Jag vill nämligen ha en ännu bättre kamera (även fastän denna är bra), men min saknar ju tex zoom.
     
  18. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    448
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Lite synd att dom bara har Gorilla glas 3 på S20 FE SM-G780G (SD 865). Annars i övrigt bra. SD 888 drar mer batteri än SD 865 och jag tror knappast dom kommer köra SD 888+ i S21 FE. Kanske inte ens Snapdragon överhuvudtaget.