Jag har just köpt en TF 300 men är förvirrad

Diskussion i 'ASUS' startad av ruva, 8 sept 2012.

1. ruva

ruva Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Har min nyinköpta ASUS Eee Pad Transformer 32G på laddning. Jag fick åka till NetOnNet och köpa ett Transformer Pad TF300 Keyboard därför Mediamark hade inget inne.

Installerat är senaste SIC och självklart letade jag upp "uppdatera inbyggd programvara" i hopp om JB. Jag får meddelandet att det finns ny inbyggd programvara att ladda ner. Sedan: titta i meddelanden. Va? Hitta inga andra meddelanden än min e-post och uppdateringar av program från Play. Någon som kan förklara.

Tangentbordet verkar stabilt men dåligt att de inte skickar med en laddningskabel. Man får använda samma som till plattan. Och plattan laddar jag ju och vill inte avbryta. Jäkla väntan på att få testa...

Last edited: 9 sept 2012
  2. ruva

ruva Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    När batteriet var på 75% kom meddelandet jag väntade på :) Hoppas det är JB som installeras nu för tycker plattan är ganska så seg om man jämför med min iPad 2 (och kompisen Galaxy Tab 10 av första modellen).

3. oatp1b1

oatp1b1 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fick min idag också, hoppas att JB fixar så att man kan skriva Å/Ä/Ö med tangentbordet (köpte den från amazon). Jag gjorde så att jag kopplade ihop tangentbordet och plattan och laddade dem tillsammans istället för att ladda dem var för sig. :)

4. ruva

ruva Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Okej, tänkte också först köpa mitt sett från staterna och tjänat en tusenlapp men kunde inte vänta och stack till stan för att handla. Sitter nu med full-laddad platta och skriver på tangentbordet. Kopplade in en mus också och väldigt skumt att kunna använda en platta som bärbar dator. Nu sitter jag ute utan mus. Det man får passa sig för är att högerklicka med musen eller med touchplattan men van vänjer sig nog.

Något jag inte vänjer mig vid är högblank skärm. Jag är van med Laptop med matt dito och ställer mig till Glare-haters. Också den blå pennan som dyker upp under den text jag nu skriver är irriterande. Får posta igen för att få bort den.

Fan, nu kom den tillbaka, den blåa pennan. Vet inte hur jag ska få bort den? Annars mycket trevligt att både kunna använda tangentbord och pekskärm. Laptop med pekskärm är framtiden.

Datorn är ursnygg. Tyckte inte plattan såg enormt vacker ut men med tangentbordet är den det. Nä, nu orkar jag inte med den blå pennan längre så avlsutar här. Ser ut som flyttverktyget i min Galaxy S3 men funkar inte alls så. Verkar inte ha någon funktion alls utom att irritera mig personligen.

Last edited: 8 sept 2012
  5. ruva

ruva Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Har bekantat mig lite mer med min Transformer. Segare än iPad i många fall men tycker texten är mer lättläst på Androidplattan. Känns billigare att hålla i men är betydligt lättare i vikt så plasten är förlåten. Använder Transormer mer som en Laptop därför det är väldigt smidigt att ha ett tangentbord. Finns inget pekdon som kan konkurera ut ett fyiskt skrivdon.

Tyvärr när man byter milö är det alltid massa saker som fattas i form av appar. Det tar tid att hitta ersättare om man nu gör det. Mest saknar jag en bra app så jag kan titta på TV från min Linuxbox till plattan. Det jag hittat till Android är helt enkelt för krångligt att ställa in.

På det hela sätter jag min Jailbrakade IPad lite högre som enbart platta men har nog mer användning för denna Androidplatta/Netbook. Oj dock vad jag saknar windows tangentkommandon och ett hederligt högerklick. Gillar inte heller att pekplattan ställer till det när jag skriver. Det ska finnas en knapp att stänga av den temorärt men har inte hittat den.

PS - 3G USB modem fungerar inte i usb porten out of the box.

6. chrippe7

chrippe7 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 189
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Läste bara igenom lite snabbt, men du kan avaktivera pekplattan genom att trycka på tangenten till höger om Bluetooth-switchen. 4:e knappen från vänster på översta raden, den är lite svår att koppla till att den avaktiverar pekplattan, jag råkade komma åt den förut och det var så jag upptäckte den haha :)

Skickat från min Transformer Prime TF201 via Tapatalk 2

ruva gillar detta.
  7. ruva

ruva Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Toppen, tack för den!

Nu ska vi testa skriva utan pekplatta. Nice, helt underbart. Lite svårt att komma ihåg vart knappen sitter om det är mörkt men att den finns är en befrielse. Man får räkna fyra från vänster.

Last edited: 9 sept 2012
  8. syngve

syngve Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Om du stoppar in laddkabeln till tangentbordet istället så laddar du både plattan och tangentbordet samtidigt. Plattan laddas igenom tangentbordet. Jag själv laddar alltid den vägen.

Skickat från min HTC Desire HD A9191 via Tapatalk 2

9. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Muskelminne... du kommer lära dig var du ska trycka efter ett tag...

10. ruva

ruva Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Kör visserligen med Dolphin webbläsare men går det att stänga av att energischemat hoppar ner plattan i standby när man tittar på tex SVT Play var minut. Jag vill inte stänga av standby allmänt.

(Jo, jag vet att detta är rocket-science för alla operativsystem som inga programmerare lyckats lösa att det fungerar sömnlöst utan diverse inställningar för användaren).

Jag har beställt en mini usb till HDMI kabel härifrån för 54 kr inklusive frakt och kommer berätta hur den fungerar

Last edited: 10 sept 2012
  11. ruva

ruva Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Ingen som vet hur man kan hindra viloläge när man ser på film?
    Snyft!

12. Nordis

Nordis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Tittar du på film i fullscreen? I så fall borde den inte gå ner i viloläge. Testa att ta en titt bland inställningarna, "visning".

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

13. Sandis

Sandis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro 11” 2018
    Som sagt så kan man ställa in hur länge displayen ska vara aktiv innan den slockar under inställningar -> visning -> viloläge... å vid videovisning ska den inte slocka!

Om du ska ha HDMI:n till transformern så ska du använda micro-hdmi utgången på sidan, dvs en micro-HDMI till HDMI kabel (men kabeln kanske va till din S3:a?). :)

Last edited: 11 sept 2012
  14. ruva

ruva Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Aha, då får jag beställa en sådan med :)

Kostade 10 kronor för en sådan här adapter för HDMI kabalar har jag. Hoppas det blev rätt nu. HDMI till HDMI-micro

Last edited: 13 sept 2012