Problem: Jag hörs inte i vanliga samtal

Diskussion i 'Google Pixel 6a' startad av MaXMC, 4 jan 2025.

  1. MaXMC

    MaXMC Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2010
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    LG G3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G3
    Sedan uppdateringen i början av december kan jag inte ringa med telefonen längre. Alltså det går att ringa och samtalet kopplas upp, men personen i andra änden hör inget (jag hör dem).
    Ibland fungerar det 1-2 gånger efter en omstart men oftast inte.

    Jobbigast är det i bilen då det blir ett jävla bök med att plocka fram mobilen och ringa tillbaka via chat eller signal istället (som då fungerar).

    Nån som har förslag på lösning eller lider av samma problem?
     
  2. Stratocaster

    Stratocaster Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2011
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har samma problem. Började efter decemberuppdateringen även för mig. Har letat lösning men inte hittat någon. Nu blev det så att jag köpte en Pixel 8a, delvis på grund av detta problem.
     
  3. raskigula

    raskigula Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2012
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    114
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    MaXMC och Leo83 gillar detta.
  4. MaXMC

    MaXMC Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2010
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    LG G3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G3
    Tyvärr är WiFi-samtal något jag använder dagligen.... Men jag får väl prova utan en vecka å se om jag klarar mig ändå.
     
  5. nDre

    nDre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2017
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    896

    MINA ENHETER

    Min mammas 6a har samma problem.
     
  6. Mats_B

    Mats_B Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2014
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Telefon 2:
    Iphone A1778 (7) mattsvart
    Info:
    originalskärm , vackert slitage
    Telefon 3:
    Sony Xperia X
    jag fick problemet redan i november och det blev bättre men inte helt borta iom decemberuppdateringen.

    Känslan är att det kommer när du inte har Internet via wifi. typ ute i skogen, eller publika wifin där du är ansluten men inte har godkänt användarvillkoren och därför inte har tillgång till Internet.

    aldrig problem på hemmawifit.
     
  7. MaXMC

    MaXMC Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2010
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    LG G3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G3
    För mig är det även hemma... Testade idag.

    Ska försöka komma ihåg att posta instruktioner jag fick från Google om hur man gör en bug rapport
     
  8. pirum

    pirum Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2013
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    210
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Helt rötet. Båda mina barns Pixel 6a har fått detta problem. Har bytt från esim till fysiskt sim, stängt av "adaptive connectivity", wifi calling av/på, provat det mesta känns det som. Det här måste ju rimligen ha prio 1 hos Google, ändå har det gått flera månader utan fix vad det verkar. Jag brukar säga till barnen : starta om och ring igen (de hör mig), då funkar det. Ohållbart i längden. Och tycks inte gälla endast Pixel 6a heller, så just nu blir det inga fler Pixlar för oss även om jag nog funderat på om min Galaxy S21 kanske kan få bytas mot en Pixel 10 eller nåt vad det lider.
     
  9. effo

    effo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2012
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    45
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Platta:
    Nexus 7 2012
    Trist... tycker ändå det funkar med wifi-samtal avstängt på min 6A
     
  10. MaXMC

    MaXMC Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2010
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    LG G3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G3
    Här kommer instruktionerna från Google på hur man buggrapporterar.
    Ni kan väl alla rapportera på min buggrapport så kanske det händer något.



    Please follow all the steps below and provide the information needed so that we can successfully file the bug report.



    • Android Build Numbers (example: TQ1A.230105.002, etc):
    • Bug ID:
    • Country:
    • Carrier:

    If you’re still having problems with your device, send us a bug report.

    Important: The file that you send us may have information that isn't directly related to your problem. Google takes your privacy and security very seriously and if you send the file to us, we'll only use the relevant information that you provide, and only to investigate the problem that you reported. See details on our privacy practices.

    Tip: In addition to the written instructions below, you can access video instructions for how to share a bug report.

    Step 1: Create a bug report

    1. On your phone, turn on USB debugging and Bug report shortcut.
      1. To turn on USB debugging and Bug report shortcut, go to Settings.
      2. Tap About phone.
      3. At the bottom of the screen, tap Build number seven times. The message ‘You are now a developer’ appears.
      4. Tap Back and then System and then Developer options.
      5. At the top, turn on Use developer options.
      6. Scroll down to ‘Debugging’ and turn on USB debugging.
      7. To allow USB debugging, tap OK.
      8. Turn on Bug report shortcut.
    2. Reproduce the issue or error message on your phone.
    3. Immediately after you find the issue, open the Power menu. To open the power menu:
      • For Pixel 6 and up: Press and hold the Power and Volume up buttons.
      • For Pixel 5a and lower: Press and hold the Power button.
    4. Tap Bug report.
      • When you swipe down, you'll find the message ‘Bug report is being generated’.
    Step 2: Save the bug report

    1. When your report is ready to share, your phone vibrates to alert you.
    2. Tap the ‘Bug report captured’ notification and then OK.
    3. Tap the Drive icon and then Save.
    Step 3: Send us the bug report

    1. In Gmail, open the email from the customer service agent and tap Reply. (Adressen är [email protected], Subject "
      Your Google Support Enquiry: Case ID[4-6572000037982]"


    2. At the top right, tap the Attachment icon and then My Drive.
    3. Find and choose your saved bug report file.
    4. Tap Select and then the Send icon.
    5. From the Drive dialogue box that appears, tap More options and then Anyone with the link and then Send.
    6. Open the Drive app and find the bug report file that you sent. To turn on Link sharing for the file, tap the More icon and then Manage access.
    7. Under ‘General access’, tap Change and then Restricted and then Anyone with the link.
    Tip: If you don't turn on Link sharing, the file will be locked and not accessible for review.

    After you confirm that we've received the report, you can turn off Link sharing:

    1. Go to Manage access.
    2. Under ‘General access’, tap Change and then Anyone with the link and then Restricted.
    Step 4: Turn off developer mode



    1. Go to Settings and then System and then Developer options.
    2. At the top, turn off Use developer options.
    3. When prompted, tap Restart.
    Thanks!
    Rowena
    The Google Support Team
     
    farbror_fester gillar detta.
  11. Stratocaster

    Stratocaster Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2011
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Och hur gör man det?
     
  12. MaXMC

    MaXMC Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2010
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    LG G3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G3
    Step 3
    Nummer ett har jag skrivit vilken e-postadress och ämnesraden
     
  13. farbror_fester

    farbror_fester Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    29
    Telefon:
    Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6a
    Har också detta störiga problem. Ska testa att stänga av WiFi-samtal samt göra en buggrapport.
     
  14. Tobbe82

    Tobbe82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2011
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag har samma problem sedan typ november tror jag.
    Jag blir tokig, hur kan dom inte släppa en hot fix direkt?
    Den mest basic funktionen av en telefon, att ringa, fungerar inte.
     
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    31 049
    Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Har du testat att stänga av Wi-Fi samtal?
     
  16. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    887
    Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    jag har samma problem på min 6a o haft ända sen jag uppdaterade till A15 (dum som jag va), men för mig har det fungerat bra efter jag stängt av WiFi samtal.
    Sonens 6a får ligga kvar på A14 så länge som går.
     
    raskigula gillar detta.
  17. MaXMC

    MaXMC Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2010
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    LG G3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G3
    Jag har fått svar från Google nu att problemet borde lösts.
    Min senaste uppdatering är från 5 januari 2025. Har dock inte kunnat testa riktigt än om det faktiskt fungerar med WiFi-samtal påslaget en hel dag.
     
  18. kjab

    kjab Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    133
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Jag hade samma problem under lång tid på min 6 pro ("löste" sig med att jag hade sönder skärmen och var "tvungen" att köpa en 9 Pro) och min son har nu sedan en tid samma problem med sin 6a. Vansinnigt irriterande. Har läst flera gånger att det ska lösa sig med ny uppdatering, men det har aldrig hjälpt. Någon som lyckats komma ur detta?
     
  19. MaXMC

    MaXMC Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2010
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    LG G3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G3
    Jag fick rådet av Google att skicka in min telefon, men eftersom jag också har en spricka i skärmen och den är utanför garanti så blir det nästan billigare att köpa en ny från refurbed.se...

    Tills dess så har jag stängt av Wifi-telefoni.
     
    kjab gillar detta.
  20. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    887
    Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Nån som läst om detta är kvar i A16 releasen?
    Har inte vågat slå på VoWifi än efter uppdateringen.