Själv anser jag inte att utrustningen är A och O. När man startar en YouTube-kanal tycker jag inte man ska slänga massor av pengar på utrustning bara för större YouTubers använder det eller för att folk säger det. De flesta som blivit stora på YouTube hade bara en vanlig kompaktkamera när de började, andra hade bara mobilkamera eller webcam.
Mao låt inte utrustningen/ekonomin stoppa er. Tycker ofta det bli mycket fokus på det tekniska mer än innehållet. Enligt mig är det innehållet man ska lägga krut på i början. Tycker man om det tekniska dvs. ser filmande/redigerandet mer som en hobby än att just framföra något, då kankse det är en annan femma. Dock lär man sig med tiden.
Håller dock med om ögonkontakt. Ska man synas i bild är det viktigt med ögonkontakt. Många YouTubers är riktigt dåliga på detta pga. de blir distraherade av displayen. Försök dock lära er att kolla direkt in i kameralinsen och inte på displayen. Jag förstår att displayen är skitbra för se att man är i bild eller i fokus, eller om det man visar är i bild/fokus. Ibland kan det dock vara bättre att vinkla bort den tror jag.
Ni är ju dock två stycken så ni borde inte ens ha en distraherade display, en kan ju filma och kontrollera att den andra är i bild och fokus. Det jag beskrev gäller mer om man ska filma sig själv utan assistans.
Last edited by a moderator: 19 jan 2016