Jag och kompis har startat en Youtube kanal, vi behöver konstruktiv kritik på vår första riktiga vid

Diskussion i 'Off Topic' startad av MrPixel, 18 jan 2016.

1. MrPixel

MrPixel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Hej! Jag och en god vän har startat en Youtube kanal där vi ska recensera alla möjliga typer av produkter och göra annat som har med tex photo att göra. Vi märkte dock att det var betydligt svårare att sätta ihop en kvalitativ video än vad vi först trodde. Vi har nu lyckats göra vår första riktiga video, dock behöver vi lite tips på vad vi kan göra bättre till nästa video vi gör. Tack på förhand. Länk till video:

2. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 162
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    För mig känns jämförelsen lite irrelevant.
    Vad är det ni vill testa?
    Det får jag ju veta när jag tittat, men vad är syftet?
    Varför ställer ni just dessa två mot varandra?
    Under vilka förutsättningar hamnar man i ett val mellan dessa?
    Om jag vill börja filma actionsport så är det ju inte så att jag funderar på att använda en S6 istället.

Om ni ska jämföra videokameran så kan ju en ide vara att filma något som händer, den lekparken kändes mer än död, hellre att ni väntat på en dag med bättre ljus och lagt in en lite mer actionfylld del med en snöskoter i full fart, skidåkare, sladdande bilar eller pulkaåkande barn, vad som helst med lite liv och rörelse. Visst hade ni också kunnat filma i det rådande dunklet som jämförelse, men vinter och solsken kan ge en rätt så fin upplevelse.

En infallsvinkel på att använda GoPron kan ju just vara det, varför ska man riskera sin 5k telefon ute i snön, kan det vara värt att köpa en vatten och stötsäker GoPro och ändå bli nöjd med resultatet?
    Det kan ju vara lite meckigt med att fota med luren med handskar, och tappar man den i snön så riskerar den ju att inte må så bra.

Personligen gillar jag inte ljussättningen varken i början eller slutet heller, jag tycker den är för hård. Hade hellre sett en mer neutral uppställning av de båda enheterna samtidigt. Gärna att infon ni säger om enheterna även kommer upp som punkter i text.

En ide är också att lägga till vad WHP står för, om jag bara ser denna filmen och försöker hitta er på youtube så var det inte så lätt. WHP fanns det rätt många av.
    Och att skriva in adressen som står i videon säger bara "den här sidan kan inte visas".

3. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Kul initiativ. Tänk på att ljudet ofta är minst lika viktigt som bilden. Skaffa en bra mic. Jag kan rekommendera Zoom H4n eller Zoom H6.
    Fortsätt att öva, öva och öva :)

4. hickan

hickan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    691
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Kul att ni vågar!

Ni behöver helt klart en bättre mic samt mer övning på ljussättning.

Sedan kändes själva recensionen / jämförelsen väldigt kort? Jag skulle personligen aldrig våga bestämma mig för den ena eller den andra efter ha sett detta klipp.

5. Droid55

Droid55 Guest

Måste skriva att jag är en av dessa som ibland söker på helt random jämförelser. Vanliga kameror vs. mobilkameror. Tror faktiskt inte jag är den enda. För det finns en hel del såna videos. Även kompaktkamera vs. systemkamera eller systemkamera vs. mobilkamera (japp, du läste rätt!).

Exakt varför man vill jämföra GoPro med en mobilkamera vet jag inte, men det finns säkert någon som är nyfiken. Det finns ju en stöttålig variant av Galaxy S6, och man kanske undrar hur den mäter sig mot GoPro? Givetvis tål GoPro mer, men alla som köper GoPro kanske inte ägnar sig åt extremsport men vill ändå filma under tuffare förhållanden. Samtidigt får man alla andra fördelar med en telefon och är nåbar.

Last edited by a moderator: 19 jan 2016
  6. Barbie

Barbie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS
    Telefon 2:
    HTC x2, iPhone, iPhone, iPhone
    Platta:
    Spånplatta
    Tjena!

Ljussättningen är för hård. Tänk på att hålla ögonkontakt med kameran så att ni tilltalar oss tittare och inte ovanför kameran då ni tittar "förbi" oss.
    Om ni ska filma samma vinklar så använder er av ett stativ så det blir exakt likadant filmat samt att man slipper skakiga videos.
    Och införskaffa en bra mikrofon så att ljudet blir bra.
    I övrigt så är det godkänt för att vara er allra första video.

Lycka till i fortsättningen!

7. Droid55

Droid55 Guest

Själv anser jag inte att utrustningen är A och O. När man startar en YouTube-kanal tycker jag inte man ska slänga massor av pengar på utrustning bara för större YouTubers använder det eller för att folk säger det. De flesta som blivit stora på YouTube hade bara en vanlig kompaktkamera när de började, andra hade bara mobilkamera eller webcam.

Mao låt inte utrustningen/ekonomin stoppa er. Tycker ofta det bli mycket fokus på det tekniska mer än innehållet. Enligt mig är det innehållet man ska lägga krut på i början. Tycker man om det tekniska dvs. ser filmande/redigerandet mer som en hobby än att just framföra något, då kankse det är en annan femma. Dock lär man sig med tiden.

Håller dock med om ögonkontakt. Ska man synas i bild är det viktigt med ögonkontakt. Många YouTubers är riktigt dåliga på detta pga. de blir distraherade av displayen. Försök dock lära er att kolla direkt in i kameralinsen och inte på displayen. Jag förstår att displayen är skitbra för se att man är i bild eller i fokus, eller om det man visar är i bild/fokus. Ibland kan det dock vara bättre att vinkla bort den tror jag.

Ni är ju dock två stycken så ni borde inte ens ha en distraherade display, en kan ju filma och kontrollera att den andra är i bild och fokus. Det jag beskrev gäller mer om man ska filma sig själv utan assistans.

Last edited by a moderator: 19 jan 2016
  8. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 162
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Jo, jag kan hålla med om detta.
    Och jo, jag tycker också att det kan vara intressant att ställa "random" nästan samma typ av saker mot varandra, men oftast så finns det ett syfte beskrivet, det saknas här, och videon är enligt mig alltför kort.

När det gäller tester överlag så är jag en sådan som inte köper en dyrare pryl utan att spenderat timmar med att ta reda på så mycket som möjligt om den. Och då har man ju bl.a sätt jämförelser med kompakt/system/mobilkamera. Det är ju ändå en rätt vanlig fråga folk ställer sig "duger det med mobilen eller ska jag ha kompakten?"

Jag vill inte vara hård här, jag tycker det är ett bra och kul initiativ, men det bads feedback, och förutom det med ljuset och lite mer liv i filmerna så känner jag bara lite "jaha" när jag ser på filmen.
    Men absolut, på det igen.

Grabben min håller på att tjata hål i öronen på mig om att starta någon form av humor och samtidigt TV/dataspelskanal. Här finns det ju också rätt hård konkurrens.
    Så vem vet snart kanske jag sitter här och vill ha feedback.

9. Droid55

Droid55 Guest

Jo, jag förstår att ni bara kom med kritik eftersom de bad om kritik. Kände bara för inflika att "random" jämförelser kan vara av intresse. Sen kan man ju utveckla sin jämförelse till varför om man vill. :)

Strunta i konkurrrensen. Brinner man för något så kör på bara. Oavsett hur svårt/lätt det är.

10. MrPixel

MrPixel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Tack för alla svar. Som vissa av er säger så saknar vår video syfte. Vi borde självklart ha varit tydligare med vad vi ville från fram av videon. Det vi ville var bara att sätta de olika kamerorna i perspektiv då många har en smartphone och kanske vill se hur bra en GoPro faktiskt presterar.