Fråga: Japansk S23 köpt på Backmarket

Diskussion i 'Galaxy S23 / S23+' startad av Slick-Rick, 3 okt 2025 kl 09:32.

1. Slick-Rick

Slick-Rick Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Hej!

Har köpt en begagnad S23 till min dotter som hon ska få i födelsedagspresent idag och jag vill säkerställa att allt fungerar med den i Sverige när det ursprungligen är från Japan (vilket jag inte visste när jag klickade hem telefonen). Har gjort lite bakgrundskoll på saker men har inte lyckats övertyga mig själv om att allt kommer gå bra även om jag vill tro det. Så här kommer mina teser som ni gärna får utmana ifall jag tänker fel :)

Mobilnät
    Mobilen kommer från Japan (Carrier KDDI) men jag förväntar mig att den kommer att vara olåst för svenska SIM genom Vimla (Telenors nät). Mobilen verkar stödja de flesta (om inte alla) frekvenser som Telenor kör.
    https://photos.app.goo.gl/EaKvcFc1AZAVCvMN6
    https://photos.app.goo.gl/G5zaudqQmuegPwjh7

Språkstöd
    När jag startade telefonen som finns endast utländska språk att välja, men som jag förstått det så kan jag under inställningar i telefonen ladda hem fler språkpaket i efterhand. Kan någon verifiera att det faktiskt kommer att gå bra? Hon vill nog väldigt gärna ha telefonen helt på svenska!
    https://photos.app.goo.gl/tsb5pGGzEjRrbett5

Mobilbetalningar
    Har läst att Samsung Pay enbart fungerar i den region som telefonen är avsedd för och då enbart stödjer betalkort i den regionen. Verkar däremot inte vara lika känsligt om man installerar Google Wallet så jag tolkar det som att det kommer att gå att köra mobilbetalningar på det sättet, men inte genom Samsung Pay som är integrerat i telefonen.

Fabriksåterställning
    Telefonen verkar vara fabriksåterställd eftersom jag är på välkomstskärmen vid uppstart (har dock inte tagit mig förbi det steget ännu då jag vill säkerställa lite saker här ovan). Bör jag göra en ny fabriksåterställning eller är det bara att köra på från detta läge - läste att någon rekommenderade att göra en ny fabriksåterställning trots att den redan verkar vara gjord.

Tacksam för input från er som har bra koll på detta! :innocent:

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 706
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Den må stödja alla frekvenser vi har, däremot kan carrier aggregation (4G+) ha begränsat stöd då denna funktion brukar vara mer inriktad på den marknad som telefonen säljs på.
    Det stämmer. Dock så måste hennes bank stödja Google Pay, vilket inte alla banker som stödjer Samsung Pay gör.

Slick-Rick gillar detta.
  3. Slick-Rick

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Tack för insikterna! MEn hur ska jag tolka ditt svar om mobilnät? Lär det bli ett problem tror du? Kassare mottagning än en europeisk modell?

4. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 706
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Om man bara går på själva täckningen, så bör den vara likadan, du kommer ha 4G, däremot kan hastigheten vara sämre om det finns flera frekvensband i samma område om man jämför med en telefon som har fullt stöd för 4G+. Nu vet jag inte hur det är med just S23 men vet att vissa telefoner inte stödjer 4G+ fullt ut utanför den marknad den officiellt säljs i, så tar upp detta som en sak som möjligtvis skiljer sig, beror helt på hur Samsung gjort.

Slick-Rick gillar detta.
  5. Slick-Rick

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Låter inte alltför illa. Dottern kommer nog inte märka någon skillnad och 5G är overkill för hennes behov. Känns som att det kan bli ett bra utfall i slutändan.

Du råkar inte veta något om min farhåga kring att det inte skule gå att få in svenska i telefonen som standard?

Last edited: 3 okt 2025 kl 10:44
  6. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 706
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Jag har för mig att det inte går, MEN ska säga att jag aldrig haft en Samsung telefon som inte är gjort för EU, så kan inte svara på det 100%. Tror @dannejanne@dannejanne och / eller @Tiopental@Tiopental har använt icke EU modeller av Samsung enheter. @night77@night77 vet jag har haft icke EU telefoner, så någon av dessa kan nog svara på språkfrågan

night77 och Slick-Rick gillar detta.
  7. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4 099
    Telefon:
    iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16 Pro Max
    Brukar inte vara några problem med svenskt språk på Samsung-telefoner från Asien. Har visserligen aldrig köpt någon från Japan men det borde vara samma.

Slick-Rick gillar detta.
  8. Slick-Rick

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Tack för svaret! Hoppas på det bästa helt enkelt! Jag har 30 dagars returrätt så när vi kickar igång telefonen ikväll så kan jag såklart testa detta och få svaret. Och går det inte kan jag returnera den. Men vill gärna förbereda mig så gott det går :D Uppskattar all förtröstan jag kan få då jag blev lite svettig när jag började forska i detaljer igår kväll.

9. night77

night77 Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    8 837
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Samaung har inte haft problem med Svenska språket i icke EU modeller de senaste åren dock brukar jag köra engelska i princip överallt, mobilen, datorn, bilen, har det som vana att välja bort Svenska som språk för många anledningar.

Slick-Rick gillar detta.
  10. Slick-Rick

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Tack för svar! Hon förstår engelska (12 år) men svenska känns nog mer naturligt. Hade det varit till mig själv hade jag inte varit lika petig. Utsikterna för att få till svenska ser ändå goda ut med svar från dig och @Tiopental@Tiopental