Hej Jag har en Magic och undrar om det går att köra Java app i telefonen? Jag har försökt men får det inte att funka. Jag vill installera Arlas kokbok men det funkar inte... vet någon hur man kan fixa det? mobilkokbok.se /henrik
Jag provade det med ett annat javaprogram men fick det inte att fungera. Kan vara handhavandefel för jag,provade bara en gång.
Android är java :-P men om du menar java MIDP specifik applikation så nej :-/ Åtminstone som jag förstått det... Endast Androids Java SDK: http://developer.android.com/sdk/1.5_r3/index.html Update: hupps såg inte länken som ovan angav...
Java i sig skiljer sig inte (som programspråk) men det finns olika API:er för hur man representerar tex. grafiken på mobilen. MIDP Java API är ju rätt föråldrat det med och fungerar bara halvdant då ingen mobiltillverkare lyckats enas om en standard på tex. grafiska gränssnittet eller på hur man ska prata med mobilernas interna funktioner. MIDP tillåter tex inte direkt access till mobilen funktioner bara vissa delar. Tror inte ens det finns en standard på hur man hämtar kalender/kontakter osv. Så vad jag förstått är det inte mycket man kan göra med MIDP. För om nu tanken var att man ska göra applikationer som "funka för alla mobiler" så har de misslyckats fatalt med det API:et. En dröm hade ju varit att alla valt Androids java API för att få en gemensam standard platform för hur kontakter, calender osv ska synkas. Men det lär nog aldrig ske...
Android är inte direkt Java så man kan inte köra javaapplikationer rakt av utan att något görs. Google har gjort en egen VM som de kallar för Dalvik. Dalvik kör inte javaklassfiler utan något som kallas för dex-filer. När man utvecklar applikationer för Android så skriver man javakällkod. Kompilatorn spottar ur sig klassfiler, men när man sedan bygger en apk för att starta i t.ex emulatorn kompileras klassfilerna till dex-filer. Dalvik kan mao inte köra Java. (Lite beroende på hur man ser det)