Problem: JB Sabbar din aktiva bildocka!

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av kendobendo, 25 okt 2012.

1. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    Tänkte bara varna för JB för er som är beroende av eran bildocka där ni har AKTIVladdning. Aktivladdning betyder att när ni placerar telefonen i hållaren så laddas telefonen via en kontakt som sitter på dockan och telefonen känner av att den är dockad så den ställer in sig i "Car Mode". Har ni bara en ebay hållare med ingen teknik i och ni ansluter själva en cig-kabel så kan ni ignorera denna post.

Problemet:
    Samsung har strulat till det som vanligt. Problemet ligger i Kernelen för nyare Samsung Romar. Ni som vill fördjupa er kan kolla denna posten. Samsung har strulat till det så mobilen inte längre känner av att den är placerad i deras egna hållare, ej heller Brodit eller någon annans bildocka så länge de använder sig av "Car Mode"-teknik för att tala om för telefonen att den sitter i en bilhållare, vilket tyvärr de flesta bildockor gör helt riktigt men de ställer till det med JB romen Samsung nu har släppt.

Lösningen:
    Fixen består i att antingen nedgradera till en äldre Rom ifrån Samsung eller så flashar man via Odin en ny kernel. Om ni vill så kan ni flasha .tar filen som är bifogad i posten jag länkar till ovan.

Problemet berör både Galaxy S3 och Note 2 (GT-N7100). Problemet berör så vitt jag fått bekräftat både svensksålda Brodit aktiva hållare och Samsungs officiella (som dock ej är släppt i Sverige utan man får importera den själv). Den Officiella Samsung dockan har även ljudutgång medans brodit bara har laddning. Även CM10 har denna bugg, varför vet ingen men de spekuleras i att Samsung har givit killarna på CM buggig kod där detta är inaktiverat. CM killarna lär blivit informerad då en ny release inom kort ska fixa till detta (om de inte redan är gjort, jag har inte provat).

Varför uppstår problemet?
    Samsung läser av vad telefonen är ansluten mot genom att mäta ett motstånd som uppstår mellan vissa specifika pinnar på USB-sladden. I den kernel som Samsung nu har släppt så har dom slutat kontrollera 619K Ohm av någon efterbliven anledning. Läs posten ovan så ser ni exakt vad dom gjort.
    365k Ohm = Skrivbordsdocka (funkar)
    619K Ohm = Bildocka (funkar ej)
    Kortslutning = AC Laddare (funkar)

Om ni vill fördjupa er i hur Samsungs usb-port funkar så kan ni läsa om det här.

Ni som vill se Samsungs officiella-hållare för S3:an kan besöka denna sida:
    http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=32605118&postcount=14

Nu ska jag flasha lite i Odin här känner jag...

Edit: Även Siyah 1.7rc1 funkar bra. Man får lite annat godis då också.. Som vanligt med såna här saker dock, på egen risk :)

Last edited: 25 okt 2012
  2. zehnmaster

zehnmaster Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Kan säga att min S3:a funkar i samsungs egen cardocka efter JB uppdatering.
    Behövde bara göra en factory reset.

3. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Fast den dockan (om du köpt den i Sverige) har ingen aktivladdning. Du måste själv ansluta kabeln, eller?

Här har du en bild på dockan med kablarna fastanslutna.

4. zehnmaster

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Min docka är import från samsung USA, Jag behöver inte sätta i några kablar dom sitter där dom sitter förutom Ljud kabeln som går att ta bort.

5. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Och du kör Stock Firmware NEE? Märkligt om det funkar för dig för vi har en lång tråd på XDA där det är bekräftat ifrån flera tunga utvecklare där det är bekräftat att parametrarna saknas som sagt i Samsungs senaste Stock Kernel.

Jag misstänker att din docka inte sätter din telefon i "car mode" när du placerar den där i? Du ska se en liten bilratt som en ikon när den dockas i så fall. Ser du bilratten så fan vet.. skumt är det enda jag kan säga i så fall.

Edit: Kan tillägga jag gjorde naturligtvis en FR på min lur innan jag dockade den. Hjälpte inte. Nu har jag löst det genom att byta ROM helt och hållet.

6. zehnmaster

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Kommer upp en ratt i powerbaren på min telefon automatiskt.

Ända som skiljer min JB från Stock OTA och kies är att jag tog hem den fråm sammobile och flashade med odin.

7. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 899
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag har en broditdocka (fast installation). Skulle den aktivera billäget? Det har den aldrig gjort. Inte min brodit till min S2 heller..

8. zehnmaster

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Detta problem verkar ligga mer i bill dockorna den i mobilen.

Farsan ringde nyss. hans funkar inte heller. Bil docka samsung, samma flashning som mig själv. Konstigt.

9. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Jag gissar du har en annan kernel än oss andra. Kör du verkligen NEE stock kernel? Du råkar inte sitta på VDS stock Telenor? För den har jag inte koll på om den är okej eller inte.

Jag har löst mitt problem genom att byta kernel till SiyahKernel S3-v1.7rc1. Som grädde på moset fick jag även överklockningsmöjligheter, undervolt, gpu överklockning, headphone boost. det är hur mkt skit som helst.. fan å hans mormor är på besök i min kernel just nu.. rikigt sweet.. rekommenderar alla nördar att dra in den.

1. Roota med CF-root.
    2. Flasha in SiyahKernel S3-v1.7rc1 via CWM.
    3. Reboot
    4. Överklocka, pula vad du vill!
    5. Profit!! :cool::D

10. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    BTW, Samsung lär ju naturligtvis fixa till detta, men jag palla inte vänta i flera månader på något som jag tvivlar om prioriterar speciellt högt. Dom har visat sig väldigt arroganta tidigare mot användarna. Se bara på Brickbuggen som 4.0.4 SGS2 har. Jag tror fan inte den är fixad än idag. Vet du inte vad jag snackar om kan du strunta i det men poängen är att Samsung lovar mycket men håller väldigt tunt.

11. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Jag vet inte. Jag läste bara innantill på de foruminlägget jag länkade till ovan. Effekten blir i alla fall att du inte kan ladda din telefon längre med Brodits AKTIVA hållare. Alltså du har laddning i själva hållaren och ingen kabel ansluts till telefonen.

Vanlig cig-kabel funkar som vanligt för den funkar inte på samma sätt.

Ser att du kör Omega som mig. Du kan strunta i detta felet om du kör omega. Dom har en okej kernel i den ROM:en. Även om jag själv kör med just SiyahKernel S3-v1.7rc1 istället.

12. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 899
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag kör alltid med Siyah.

Brodits aktiva hållare identifieras som en AC-laddare. Inga problem med stock JB heller.

13. zehnmaster

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Det som skiljer mig och min fars är att jag tog hem ota filen via sammobile och körde in med odin. farsan körde ren ota uppdatering. all info under telefon är samma utom serie nummer.

Edit: Verkar som ota över wifi inte uppdaterar som den ska.
    Farsan gick tiilbaks till 4.0.4 och körde JB via odin och nu funkar hans ockå i auto docka.

Last edited: 26 okt 2012
  14. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Gött att de funkar. Jag får bara inte ihop de med vad folk rapporterar på XDA. Men skit samma. Bra att det funkar. Jag är nöjd också med Siyah+Omega. Tänker inte köra stock ever igen. :D