JezzBall Classic

Diskussion i 'Spelutveckling' startad av Booliam, 5 juli 2011.

1. Booliam

Booliam Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hejsan! Jag har gjort ett spel som heter "JezzBall Classic", det är nästan identiskt med ett relativt välkänt spel släppt för snart 20 år sedan till Windows 3.1.

Problemet är att jag bara har en telefon att prova det på (Sony Ericsson Xperia Arc). Då tänkte jag att kanske några vänner på Swedroid kan hjälpa mig. :)

Om du har fem minuter till överst så skulle jag vara tacksam om du laddade hem demot och provar att klara första banan (tar mindre än 10 sekunder om du är snabb). Posta sedan vilken mobil du har samt hur du upplevde spelet, främst hur bra det flyter på medan bollarna rör på sig.

Du hittar det genom att söka efter "JezzBall Classic" på market. Om du vill kika på det i webbläsaren så finns det här:

https://market.android.com/details?id=air.com.winterdust.jezzballclassicdemo

Tack ska ni ha!

2. eal

eal Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Fantastiskt. Älskar gamla Jezzball.

Tyvärr flöt din version inte klockrent på min Incredible S (lite hackigt).
    Upplever att strecken gick långsammare än i gamla Win-versionen och spelet hängde sig när jag skulle posta på Highscorelistan.

Men grymt kul att du jobbar med det. :)

3. marcusn97

marcusn97 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Zte blade = funkade inte enns att starta upp spelet

4. Booliam

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ojsan, det var illa... Och HTC Incredible S som är en telefon släppt i år också.

Vilken skillnad, i min Xperia Arc så får jag 50-60 FPS om man inte rör skärmen alls eller håller fingret stilla. Får c:a 20-40 FPS om man rör fingret konstant. (Vet exakta nummer eftersom jag har lagt in en liten FPS-mätare i min egen testversion.)

Att spelet rent utav hängde sig för dig eal på highscorelistan har jag aldrig varit med om och varför det inte ens startar för dig marcusn97 var ännu konstigare (ZTE Blade som är så vanlig också). Får du nåt felmeddelande när du inte kan starta det?

Som ni kanske märkt har jag använt Adobe AIR för att göra spelet (måste vara installerat på telefonen för att kunna köra det). Det blev på så vis enklare för mig under utvecklingen. Jag visste att AIR hade lite problem med prestandan men trodde jag kommit över det när jag lyckades få 60 FPS själv. Tydligen verkar det som att AIR skiljer sig från system till system av nån anledning eftersom det inte bara blev lägre framerate utan ni hade andra problem.

Tack ska ni ha för att ni provade spelet! Vill gärna höra fler rapporter från andra mobiltelefoner. Förhoppningsvis finns det nån annan modell som spelet fungerar bra på där ute... annars blev detta lite väl snopet för mig, haha.

5. Antehoff

Antehoff Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Flöt på grymt bra med Galaxy S2!

Booliam gillar detta.
  6. eal

eal Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Nej alltså det är inte telefonens prestanda som fallerar så att den inte orkar "driva spelet" utan det är spontana "hack" eller stopp. Ingen nedgång i frameraten som jag upplevde det.

Fasen jag lirar ju Dungeon defenders utan problem på min lur annars. :)

7. Booliam

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det var skönt att höra! :)

eal: De där spontana stoppen, sker de med ungefär tre sekunders mellanrum? Problemet kanske helt enkelt bara ligger i auto-saven om du har bra FPS mellan hacken.

8. eal

eal Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Ja, det kan mycket väl stämma med tre sekunder. Ska testa mer under dagen. :)

9. Booliam

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Super, tackar! :)

Har släppt en update nu då autosave bara sker en gång per minut istället, samt mellan banorna och när spelet avslutas eller ett telefonsamtal kommer. Förhoppningsvis minskar detta lagget en hel del.

10. eal

eal Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Japp. Nu flyter det. :)

Booliam gillar detta.
  11. marcusn97

marcusn97 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

När jag installerar det står det: '' paketfilen är ogitlig ''

Booliam gillar detta.
  12. Booliam

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Suveränt! :D

marcusn97: Tackar. En kompis med HTC Wildfire fick samma felmeddelande... Jag funderar lite på om det har att göra med Android-versionen som telefonen har. Vilken version har din ZTE Blade? Så exakt som möjligt gärna, det står att min applikation kräver 2.2 eller senare men det är inget jag fyllt i utan det har skett automatiskt. Kan vara så att Adobe gjort ett misstag där, att nåt i stil med 2.2.9 krävs för AIR och inte bara 2.2.

Edit: Kan du installera andra applikationer från Market? Kan du uppdatera befintliga applikationer? Har sökt runt lite och det verkar som att alla som har fått det där felmeddelandet har haft problem med alla appar och har löst det genom att gå in under Settings/Applications/Manage Applications/All och letat upp Market och därefter tagit "Clear data" och "Clear cache". Givetvis förväntar jag mig inte att du inte ska göra det för mig om du bara har problem med min app men ifall du får samma fel flera gånger så kan det vara bra att hålla i baktanke att det kanske går att fixa på så vis. Andra påstår att man kan få det felet om man har för många apps och ens Market-cache blir för fullt, dvs att man måste ta bort några appar för att kunna installera nya. Låter skumt.

Last edited: 7 juli 2011