Fråga: JPEG-compression problemet på Xperia 2011 line-upen?

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av Destroyedbeauty, 10 mar 2012.

1. Destroyedbeauty

Destroyedbeauty Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hej! Detta är mitt första inlägg, jo jag vet, och jag vill inte låta som någon gnälligt kukhuvud eller sådant - första inlägget är alltid ett första intryck. Hur som helst..

Jag är själv en stolt ägare till en sprillans ny Sony Ericsson Xperia Arc S Gloss Black, ägde tidigare en svart liten Xperia Mini (2011 mini series), men kände att det lilla formatet var underbart men allt för snålt i form av känsla och form/stil så jag beslöt mig för att helt enkelt prova en Arc, som jag tidigare haft ett öga på men tyckt priset varit allt för högt i början och sådant, är halvfattig student ännu för att klargöra lite saker.

Tro mig, Sony Ericsson Xperia line-up:en från 2011 är grym och det är något av det bästa jag rört vid i telefonväg. Både Minin och Arc S:en är grymma mobiler förutom på en simpel sak.. Varför suger kamerakvaliten så grymt hårt på hela Xperia serien från 2011!? Seriöst, i ett utzoomat läge är bilderna jag får med min Arc S helt underbara, på mobilskärmen givetvis, nackdelen är då jag zoomar in alternativt kollar bilderna via datorskärmen/tv:n vid HDMI och upptäcker då massa bildartifakter och allmänt suddigt helvete i form av brus och förlust av detaljer i bilden. Kan ge några exempel:

Shot at 2012-03-10

Shot at 2012-03-10

Shot at 2012-03-10

Shot at 2012-03-10

Artifakterna finns där, bara kolla på dom mörkare bilderna, var inte detta någonting som Exmor R sensorn skulle klara av utan problem? Och hamburgerbilden lider av för mycket sharpening och inga detaljer, trots att den fotades med Makro läget och Normal setting - inget Auto Scene inte.

1. Vart är t.ex den avancerade Exmor R sensorn?
    2. Vart är den utlovade kvaliten på bilderna?
    3. Varför lider just bara Xperia 2011 line-upen av detta problem med extrem JPEG-compression? Iphone 4S har samma sensor som min Arc S och kvaliten på bilderna från 4S:en är så oerhörd mycket bättre :cry: kommer dessa kameraproblem lösas då ICS släpps i slutet av denna månad/början av april? Någon som vet?

Last edited: 10 mar 2012
  2. AtEase

AtEase Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Har du jämfört dina bilder med dem i Swedroids recension av Arc?

Det går ju också att testa nån annan kameraapp, för att ta reda på hur "djupt" problemet sitter. Om det är själva firmwaren som gör att det blir sådana bilder, eller om det är Xperias kameraapp som är problemet.

Jag gick från en X8 till Arc, så för mig är det sagolikt bra bilder ;)

Last edited: 10 mar 2012
  3. Destroyedbeauty

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag är inte den enda som gnällt på detta problem, se denna tråd:

talk.sonymobile.com/thread/15930?start=0&tstart=0

Kvalitén på bilderna på mobilskärmen är fantastiska med den vanliga kameraappen, ännu bättre med t.ex Camera Fx Zoom (eller vad den heter). Problemet för mig är att då jag kollar bilderna på datorn eller zoomar in en bild direkt efter den blivit knäppt på skärmen så är det då mina problem dyker upp - massa brus, detaljfattighet och saknad av bilddjup. Jämför man t.ex med Samsung Galaxy S2 så blir Arcen slagen då bilderna zoomas in, speciellt då.

Kanske jag som bara blivit blindad av hypen :P Arcen är en skön mobil med bra kamera - dock inte så bra som jag fått intrycket av.

Btw, filstorleken på dina bilder, vad ligger dom på? Och i vilken upplösning fotar du?

4. AtEase

AtEase Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Som sagt X8 har en 3-megapixelkamera utan autofokus, det är vad jag har att jämföra med!

Men jag fotar iaf med alla 8 MP på Arcen, bildstorleken på de foton jag har sparat är mellan 775 kB och 1,25 MB. Det låter väldigt lite nu när jag kollade upp det. Antagligen är de väldigt hårt komprimerade. Min systemkamera, Nikon D40, som är på 6 MP är på näst högsta kvaliteten jpg-bilder, den ger bildstorlekar på runt 3 MB!

5. Destroyedbeauty

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag fotar med 6 megapixel och 16:9 på min Arc S, det är ett under om jag kommer upp i 1,4 Megabyte i filstorlek. Jag jämförde med en kompis S2a på 8 megapixel och hennes storlek hamnade på mellan 3,7 till 4,5 megabyte per bild.

Hur kan Sony / Sony Ericsson ignorera detta problem med en av deras flaggskeppsmodeller? En hel forumtråd på över tio sidor har gnällt på samma sak, problemet måtte bli fixat i och med ICS släppet?

6. allåallå

allåallå Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Gick från 4S till Arc S efter en mindre lyckad utekväll här om veckan. Arcen presterar bättre i min dunkla lägenhet när det kommer till ljus men ungefär där slutar det roliga i det bytet. Det har ju snålats något förjävligt med megabytesen i Arc på fler ställen så det är väl någon strategi SE fick för sig där en sväng ^^

7. Destroyedbeauty

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jävligt kass strategi må jag säga :P det är enerverande, eftersom man hade hoppats på att Arcen skulle vara räddande kungen på mobilkamera fronten. Det är den, bara man inte zoomar in eller detaljstuderar bilderna.. (n)

Är det några fler än vi som noterat den höga JPEG-komprimeringen?

8. Cubenga

Cubenga Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Jag känner igen detta. Filstorleken på bilderna är från ca. 850kb upp till 1,2 mb.

9. tp_88

tp_88 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Gjorde ett snabbtest med Camera Zoom FX igår, med maxade inställningar.

Tog en bild med den appen och en med stock appen, under samma förutsättningar och i samma ljus osv.

Stock app-bilden blev 1,15mb, och Camera Zoom FX-bilden 2,35mb. Har inte lagt över dom till datorn och jämfört förvisso, men komprimeringen verkar ju inte vara ett problem med FX iaf.

10. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 622
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Alltså, sensorn ska vara bra, telefonen har hårdvaran

komprimering är något som sker i mjukvara, och därmed kan fixas med både andra appar och av Sony själva i kommande uppdateringar

Sen en sidotanke; Har dom dragit på så hård komprimering för att få snabbt sparande till minneskort för att kunna knäppa så många bilder på rad och snabbt?

11. Destroyedbeauty

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag har gjort samma test som dig, största bildstorleken jag fick med Camera Zoom FX var omkring 2,38 MB och cirka 1,48 MB med maxade, likgiltiga settings på standard kamera appen som på en maxad Camera Zoom FX app - skillnaden i kvalite är låg enligt mig. Detta tolkar jag som ett problem på drivrutinsnivå i form av en extrem komprimeringsalgoritm relaterad kodning som enbart Sony kan fixa i och med ICS släppet, som jag tycker mig läsa någonstans ska kräva helt nyskrivna kameradrivrutiner pga något nytt format?

Problemet för mig är saknaden av bilddjup vid inzoomning, bilderna är platta och brusiga. Detta problem har jag icke stött på då jag provat t.ex en Samsung S2:a och Iphone 4S.

Tror nog att komprimeringsproblemet är för att kunna spara bilder fort, yes. Men det är samtidigt att pissa på dom trogna kunderna, jag tar hellre 10-20 sekunder extra och får en bild i stor storlek än en sönderkomprimerad fil som bara duger till Facebook.

Last edited: 11 mar 2012
  12. wmb

Mottagna gillanden:
    2 622
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    om jag inte missuppfattade så kommer One X att kunna köra RAW, det är intressant för väldigt många

13. Destroyedbeauty

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

RAW, det är okomprimerat filformat va?

14. wmb

Mottagna gillanden:
    2 622
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    ja, helt orört. Där kan man fortfarande göra ändringar i bildens egenskaper eftersom inget är, som du sa, komprimerat

Finns ingen som pysslar med bilder och har kunskap som inte jobbar i raw

15. Destroyedbeauty

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Låter sjukt nice, men ny mobil är icke lockande för mig på länge länge.

Nu till ämnet kanske?

Någon som vet om det blir en lösning på komprimeringsproblemet med Xperia serien från 2011?

16. allåallå

allåallå Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

ICS betan verkar inte bjuda på någon större förbättring i alla fall men det behöver inte betyda något för hur det blir i skarp version. Eller det enda jag kan säga är, eftersom jag tagit väldigt få bilder och eftersom jag drog in den där betan efter bara en dag med arc s, att resultatet inte är helt tillfredsställande.

Däremot kollade jag filstorleken på mina fem senast tagna bilder nu och den låg på mellan 1,6 till 2 mb. En jävla massa brus dock.

17. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

De bilderna ser ut ungefär som mina, lite pixliga och ser allmänt konstiga ut på datorn. Men printade ut en på A4 fotopapper med mina vanliga skrivare och på det pappret kan jag inte se några som helst pixlar vilket jag mer eller mindre tog för givet att jag skulle göra. Och personligen så bryr jag mig inte så mycket om hur det ser ut på datorn utan hur det blir när jag skriver ut det på fotopapper.

18. Papazian

Papazian Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

19. Destroyedbeauty

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Ska isf testa imorgon att dra ut en bild och se hur mitt resultat blir.

20. Destroyedbeauty

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Off topic:

Vilken är bästa skrivaren för att skriva ut digitala bilder av mobilkamera slag? Bläck eller laser eller multifunktionell skrivare? Och vad för typ av papper ska det vara, glansigt A4 eller vanliga sortens papper?

Såg att nuvarande skrivaren i källaren vägrade funka, haha.. Ge era tips på frågorna ovanför, vore döschyst.