Tips: Junior applikationsutvecklare: crossplattform eller Native? Tips för att undvika röd-flagga-företag

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av zhios, 7 jan 2026 kl 17:59.

1. zhios

zhios Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Hej Swedroid,

Jag är junior applikationsutvecklare och vill få råd om nästa steg i min karriär.

Jag har erfarenhet av att jobba med crossplattform – främst Flutter – och under den tiden kände jag mig väldigt ensam, utan mentorskap och utan ordentlig kodgranskning. Det gjorde det tungt att lära mig och växa, och jag tappade mycket av motivationen för programmering. Jag gillar helt enkelt inte crossplattform så mycket, men samtidigt undrar jag om jag tänker fel.

Jag ser nu många jobbannonser där företag söker utvecklare som kan React Native eller Flutter, och jag känner mig osäker på om jag borde investera tid och energi i det, eller om jag ska satsa på det jag verkligen tycker om – Native Android (Kotlin) och kanske senare KMM.

Mina frågor är:

• Är det rimligt att satsa på Native Android som junior, även om det finns färre crossplattform-jobb?

• Är det nödvändigt att kunna CI/CD, tester och flera språk för att ha en chans på de flesta företag idag?

• Vilka design patterns är mest användbara att kunna som junior applikationsutvecklare? Jag vet att många använder MVVM, men vissa företag har mer avancerade mönster som jag inte känner till.

• Hur kan man som junior undvika “röd-flagga”-företag som inte erbjuder mentorskap eller kodgranskning, så att man inte hamnar i samma situation som jag gjorde?
    Jag vill hitta tillbaka till motivationen och inte slösa tid på saker som inte leder någonstans. Alla råd och erfarenheter uppskattas!