JVH root problem (löst, dock inte testat)

Discussion in 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' started by Henxy, May 10, 2011.

1. Henxy

Henxy Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Såg fel på JPH och JVH

(Efter att ha kört Doc´s rom ville jag nu köra orginal 2.3.3 med root för att få Vodoo sound som jag köpt att funka. körde in jm2 med odin och upgraderade med Kies. Allt gick bra men nu lyckas jag inte roota med CF-Root-JPH-v1.1.zip. fastnar bara på samsung loggan när jag startar. har kört in jm2 och uppdaterat med kies flera gånger nu. Kan någon hjälpa mig innan jag blir galen)

Last edited: May 12, 2011
  2. emilh

emilh Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

själva meningen original med root är motsägelsefullt, går inte att få root original bara mer eller mindre modifierade kernels. Men men, bortsett från det kan du ju flasha in en original JVH kernel (istället för kies som tar en evighet) och sen flasha in CF-kerneln (se till att det är rätt och till JVH), kanske går bättre.

Henxy likes this.
  3. Henxy

MINA ENHETER

Tack för svaret men hittar ingen JVH med XXE

4. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Både supercurio och Damian GTO har lätt moddade JVH-kernels, arbetet fortskrider och man kan inte göra så mycket med dom, men det är inbyggd root iallafall. Bara att flasha in med Odin på PDA.. :)

Hittar dock inte alls på xda så jag kan inte länka.. GTO går att fixa om man reggar sig på damians forum: http://forum.damiangto.org/

Henxy likes this.
  5. Woops?

Woops? Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Henxy likes this.
  6. Henxy

MINA ENHETER

FFår försöka igen när jag kommer hem från jobbet. Tror att jag prövade Supercurios också med samma resultat. Nu har jag uppdaterat med Kies igen och kört factory reset mellan varje steg och rensat hela interna sd så får jag se om det funkar med något av detta ikväll

7. master_blom

master_blom Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Denna ger dig root http://www.darkyrom.com/community/i...-ficetos-jvh-base-roms-for-odin-and-cwm.2814/

Henxy likes this.
  8. Henxy

MINA ENHETER

mchris likes this.
  9. teknocide

teknocide Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Det stämmer faktiskt inte.

Kort version:
    1. Flasha FuguRoot: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1010141
    2. Starta upp telefonen, låt kerneln jobba klart
    3. Flasha originalkernel

Nördversion med förklaring:
    Teoretiskt sett går det att roota sin telefon och behålla alla originalkomponenter, då root egentligen bara är ett UNIX-program: su. Problemet vid rooting är att få in filen i systemet, eftersom Android som standard inte tillåter installation av mjukvaror till /system. Ett moment 22 uppstår: för att kunna installera su måste /system mountas som read/write — istället för readonly som är det vanliga — och för att mounta om /system måste man ha rotåtkomst, dvs. su.

Problemet kringgås genom att originalkerneln ersätts med ett alternativ som i något skede mountar /system med skrivrättigheter och lägger till su, vilket är precis vad FuguRoot gör. Efter att FuguRoot gjort sitt kan man flasha in originalkerneln igen och sedan är systemet stock sånär som på su.

Sen är en kernel inte samma sak som en ROM/firmware. Jag kan ha missförstått dig men ville ändå påpeka det för att vara säker.

Henxy likes this.
  10. Henxy

MINA ENHETER

Var precis så jag gjorde till slut FuguRoot alltså och sedan flasha orginalkernel.
    Men efter det vill inte Kies inte känna igen telefonen så den känner nog att jag gjort något.

11. teknocide

MINA ENHETER

Hm, det var underligt. Testade precis själv och jag kommer inte heller in, vilket är riktigt irriterande. Det kanske har något att göra med att start- och slutljudfilerna är bortplockade.. Ska se om jag kan hitta originalfilerna och slänga in dem igen.

12. Dem00niX

Dem00niX Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Har för mig att det är ett känt problem med fuguroot. Att det inte går att köra kies med det, Varför inte köra CF root istället. Då funerar kies i alla fall. Om man nu vill köra kies.

13. Henxy

MINA ENHETER

Se översta inlägget. Fick det inte att funka.

14. Dem00niX

Dem00niX Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Men det är ju för att du använt CF root för en gammal release. Du kör 2.3.3 skriver du .. det är jvb eller jvh vilken just du har vet jag inte. Då lär du väl ta en kernel för den releasen du kör.

typ här finns den att tanka : http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=788108

skulle du nu kör senaste jvh så är direkt länken för tankning : http://forum.xda-developers.com/attachment.php?attachmentid=591109&d=1304950772 MEN du lär vara reggad på forumet där för att kunna tanka :)

Henxy likes this.
  15. Henxy

MINA ENHETER

Last edited: May 12, 2011
  16. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

MINA ENHETER

17. Henxy

MINA ENHETER

Spelar det någon roll att använda NEE root filen när jag har XEE på telefonen?

18. qsecofr

qsecofr Android Apprentice Medlem

Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Nej.

/qsec

19. emilh

emilh Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Hmm du har helt rätt vad gäller root-access, gjorde ju själv det för ett tag sedan. Det jag ville föra fram var att få root genom endast kies är inte möjligt, och enklast är att lägga in original jvh och sen ta över en CF-kernel.
    Har dock för mig att jag läste om den att en del haft problem med kies efter det, men skulle tro det är löst nu

20. teknocide

MINA ENHETER

Nä det stämmer, Kies hittar inte min telefon längre. Hah, så fånigt. Undrar hur det kommer sig, om det har något att göra med nån cache eller så..

All information välkomnas :)