k9-mail lägga till egen e-post xperia x10 mini pro

Discussion in 'Xperia X10 (2010)' started by syx, Feb 26, 2011.

1. syx

syx Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej har försökt nu ett tag att lägga till min mail i k9 men det vill inte riktigt funger, jag kan ta i mot men inte skicka så det är väl något med smtp servern. Har konto hos bahnhof.
    Är det någon som har någon aning om detta ?

2. PaKr

PaKr Teen Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi A1
    Du kan troligtvis inte skicka via Bahnhof utan utgående mail måste gå via din mobiloperatör eller Gmail.

Vilken mobiloperatör har du?
    Brukar va lite olika om man får skicka mail via deras servrar eller inte.
    Har du (som jag) Tele2, så har inte jag hittat något sätt att skicka via deras servrar, utan drar mailen via Gmailen i K9.

Finns en inställning i Gmail där du kan lägga till mailadresser som Gmailen "ska sköta å dig."
    Gmail -> Inställningar -> Konton och Import -> Skicka e-post som.
    Där kan du lägga till ditt Bahnhof-konto och ställa in att även fast det är Gmailen som skickar det så står det [email protected] som avsändare.

3. Northrol

Northrol Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag kollade lite på Bahnhof, men hittade inte deras "guide" för mailinställningar. Kommer du kanske åt den om du loggar in på deras Webmail?

Det är nog smtp.bahnhof.se men en annan port, kanske 2525?? Kolla om du hittar någon guide, eller ring dem.
    Eller så är det som PaKr skriver, du kan helt enkelt inte - men det har jag aldrig stött på från en ISP innan... :)

4. PaKr

PaKr Teen Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi A1
    Nej det kanske fungerar, vet inte riktigt hur Bahnhof fungerar,
    men jag har inte fått det att fungera att skicka mail från min ComHem adress via mitt Tele2 abb, men det fungerar att skicka via Gmail-servern.
    Har testat massa olika inställningar från Tele2, men inget som fungerar.

Edit:
    Från https://kund.bahnhof.se/cgi-bin/user_faq.cgi?noteid=511&w=PRIV

Jag kan ta emot men inte skicka mail. Vad är fel?
    För att kunna skicka och ta emot E-post behöver ni känna till adresserna till två olika E-postservrar - dels den server som har hand om utgående trafik, dels den som har hand om inkommande. De bägge servrarna arbetar vanligtvis med två olika protokoll; POP3 (post office protocol) för inkommande mail och SMTP (simple mail transfer protocol) för utgående. Om ni använder en annan Internetleverantör än Bahnhof så måste ni använda deras SMTP-server när ni ska skicka dina mail, annars går det inte. Kontakta i så fall din Internetleverantör för att få reda på vilken utgående mailserver ni skall använda. Sedan fyller ni i adressen i rutan för "SMTP-server" eller "utgående e-postserver" (beroende på vilken E-postklient ni använder).

Last edited: Feb 26, 2011
  5. syx

syx Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack för alla svar :-) har fått till det nu. Det fungerar klockrent med k9mai:-)