Kände du till detta?

Diskussion i 'Allmänt' startad av donaldduck, 17 jun 2014.

  1. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Passerar ofta Norrtull i Stockholm via E4' an norrifrån. Det är notoriskt stökigt där och det är bra att kunna kolla trafikläget där vilken man kan göra med Google maps. Har alltid fascinerat över hur exakt och riktig trafikinformationen är och funderat lite på vad man har för sensorer längs vägarna. Började använda Google Earth på laptoppen, där anger man trafikläget i en massa punkter, klickar man på en punkt får man hastigheten i den punkten. En väldig massa punkter, kan de verkligen ha så många sensorer? Se bilagda fotot som visar situationen vid Norrtull. Sökte lite och så här fungerar det:

    Sensorerna är individuella telefoner med Android som är anslutna till Internet och har GPS på!

    Det intressanta här är integritetsaspekten. Läget och hastigheten för en telefon ger även dess identitet. Samkör detta med andra uppgifter som Google har och de vet vem som är var och när.
     

    Bifogade filer:

  2. Spooky

    Spooky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Japp, detta har Google varit väldigt öppna med.

    Taptalked, Note 3
     
  3. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Och det är samtidigt ett skäl att vara rätt tveksam till Android (gäller säkert andra OS också). Å andra sidan är det väldigt smidiga och bra funktioner.
     
  4. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det går att stänga av så att informationen inte samlas in eller åtminstone inte publiceras.
    Google är öppna med det.
    Det jag oroar mig betydligt mer för är alla appar som har tillgång till positionsdata som inte öppet berättar vad de gör med informationen. Jag har själv skrivit appar som samlar in positionsdata och användarna delar gladeligen med sig att det. Den datan används för att hjälpa användaren med att få platsberoende information i appen, men det är väldigt lätt att hitta på andra användningsområden. Tänk hur smidigt det skulle vara om man är inbrottstjuv och i god tid får veta att de som bor i huset man brutit sig in i är på väg hem. Ingen stress utan man kan jobba i lugn och ro :-)
     
  5. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Skapa en app bättre än Facebooks egna där du då säljer alla semester-poster inklusive deras hemadress med tjuvar ;-).

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  6. Kurt

    Kurt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM
    Integritet? Google lär veta mer om dig än det där. Sluta använda allt som har med Google att göra..

    Via tapatalk
     
  7. gello

    gello Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2013
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S5
    Telefon 2:
    Samsung S4
    Det går inte längre att se några individuella telefoner längs vägen, någon som ser det, 20140620
     
  8. Stiffe

    Stiffe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Z Fold 4
    Telefon 2:
    S20 FE
    Är det inte information som de hämtar från användarna av communitybaserade navigations och trafik-appen Waze, som Google förövrigt köpte upp för ett tag sedan?

    http://www.waze.com/