Känner du dig ensam ?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Oldskool, 25 jun 2012.

1. Oldskool

Oldskool Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Ibland känns det som alla jag känner kör iPhone. En klar överdrift, jag vet, men det är helt otroligt vad alla "icke-tekniker" bara utgår ifrån att det är omöjligt att lära sig att ens ringa med en android-telefon, och köper iPhone för att "det är en enkel telefon".
    Mina fördomar om att Sverige är ett av de mest Apple-dominerade länderna i världen av följande statistik:

http://gs.statcounter.com/#mobile_os-ww-monthly-201206-201206-map
    Lägg märke till att Sverige är målat i den äckliga Apple-färgen, och att vi har bland den allra högsta iOS-frekvensen.
    Hoppas att fler vaknar och inser att vi lever i en tid då det finns alternativ.

x10_minipro och Janne303 gillar detta.
  2. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

Du har aldrig tänkt på att dom köpt det dom vill ha? Inget fel med iphone överlag så varför köpa nytt om man trivs med det man har?

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

3. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 236

MINA ENHETER

På jobbet är det bara högsta ledningen som får ha iPhone, resten har android eller dumfån. Det säger något om hur vissa uppfattar det hela.

4. Oldskool

Oldskool Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Det är bara pga att Apple har fått miljarder och åter miljarder i gratis marknadsföring av den vanliga pressen (Aktuellt, Rapport, Aftonbladet etc) på nyhetsplats som de har fått en sådan hög marknadstäckning. Och naturligtvis är det massor av fel när folk frivilligt stänger in sig i Apples slutna ekosystem som är som en cancersvulst. Detta hoppas jag att de som besöker ett sådant här forum instämmer i.

Janne303 gillar detta.
  5. Kaj91

Kaj91 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Media skriver inte om något som läsaren inte vill läsa. Det går inte skylla på det. Apple är ett företag och att man vill driva in vinst är en självklarhet, att de skapar händelser som sedan blir rubriker är väl bara bra jobbat av de. Sedan tror jag på att de inriktar sig väldigt mycket mot vanliga konsumenter, vilket gör det lättare för journalister att skriva om det också. De går inte så mycket in på specifikationer som andra gör utan deras marknadsföring har det mesta varit vad telefonen eller prylen kan göra. Android har ju varit något för den teknik intresserade, i och med ICS så förändras den bilden men aja.

Sen förstår jag inte som någan annan skrev ovan varför man vill tvinga folk att titta på alternativ. Om någon köper en iPhone och köper den igen så är väl denne nöjd med produkten, vad är poängen med att tvinga någon att byta? Android kanske är eller kanske inte bättre men varför tvinga någon? Det är inte så att folk är missnöjda med sina telefoner, snarare att de tycker att telefonen fyller deras behov, punkt på det.

Sen ang. den där kartan som det länkas till, vet inte riktigt hur stor trovärdighet det ligger. Jag kan tänka mig att Indien, Afrika domineras av symbian just för att det är länder där större andelen lever i fattigdom, då är det väl billiga plast mobiler som går hem där. Är lite förvånad över att Ryssland.

Vi är bara 9miljoner i Sverige, varav större delen bor i storstad med starkt influense av hollywood och kändisar.. så det är inte så förvånande att iPhonen är störtst här. Har en kändis något så vill givetvis alla andra följa trenden. När man väljer sin första smartphone så är det säkraste kortet att man går efter vad andra har, sen om man är nöjd så stannar man där. Är man mogen att prova något annat så kör man på det sen. Det är något för varje individ att ta steget, tycker inte man ska behöva tvinga någon eller bli irriterad för att någon väljer iPhone utan att prova alternativen.

Last edited: 25 jun 2012
    Niklase gillar detta.
  6. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 267
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Om Du känner dig ensam så tänk på Mig som kör WP ;)

7. Kalven

Kalven Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    En tjej som var på samma midsommarfest som jag var hade en Lumia 900, det var kul att se fler WP-fans även om jag själv har en Titan.

8. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

ja för man har ju aldrig sett "iphone-dödaren" innan ;) vilket trams.

"Detta hoppas jag att de som besöker ett sådant här forum instämmer i."

Nej det instämmer jag inte i alls och jag hoppas inte folk är så omogna att man ser på ett annat system som en cancersvulst bara för det inte passar. newsflash det är inte coolt att köra android.
    Var nöjd med det du har och låt andra vara nöjda med sitt.

Last edited: 25 jun 2012
  9. Sailfast

Sailfast Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Argumentationen att man bör låta folk vara om de är nöjda med sin iPhone är kanske inte helt enkel under ytan. För som android-användare drabbas vi indirekt av att folk kör vidare med sina iPhones, trots att en Android hade varit ett bättre val för många av dem. Appar släpps först på iPhone, alla nya telefoner jämförs med iPhone, priserna för andra mobiler blir högre pga att det inte säljs lika många osv...

Därför tycker jag att det är rätt att påverka sina vänner att kolla på Android också - både för deras och min egen skull. Men det gäller dock att välja sina fajter.

10. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

ja det kan ju självklart aldrig vara fel att påpeka att när någon skall köpa en ny lur att tex säga: har du kollat något på samsungs nya galaxy s 3 ? men att sälja in det känns bara fånigt imo.

11. toxic76

toxic76 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Honor 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Honor 10
    Telefon 2:
    Honor 8 lite
    Telefon 3:
    Huawei Nexus 6p
    Platta:
    Lenovo tab2
    Vissa byter ju till ios för att dom har haft något problem med android.. Jag känner en tjej som hade något problem efter att hon skrev om det på facebook så var det någon som skrev köp en iphone vilket hon också gjorde.. Många uppskattar ios enbart pga det är så enkelt.. Men android är nästan ännu enklare tycker iaf jag.. Jag tycker att iphone kör ganska klen hårdvara och därför inte är värt priset ios är det inget större fel på förutom att det är låst

12. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 267
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Det där om det är låst eller inte är det en ofantligt liten mängd människor som bryr sig om. I det stora hela bara vi som sitter på sådana här forum. Till och med jag som gammal root nörd, tweak-nörd som t.ex. decompilade .apk filer och moddade för de skulle matcha resten av luren.

Men jag tröttna på allt det och ser fler fördelar med ett "låst" system idag. Så det där argumentet om det är ett låst OS eller inte är det inte många alls som bryr sig om eller ens vet vad det innebär.

iPhone funkar helt enkelt bättre för den gemene människan då det är hyfsat straight-forward. Min tjej börjar även hon bli måttligt trött på Android och sneglar allt som ofta på min telefon.

Men to each its own. Man ska inte försöka övertala folk att köpa något OS "bara för att". Det ska helst finnas någon anledning till varför man ska byta och inte bara pracka på någon det för att man själv tycker det är det bästa systemet.

13. Tom200

Tom200 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Fler med WP borde komma ut och visa sig. Det är faktiskt inget att skämmas för. Själv känner jag inga WP7-personer men har inget emot dem.

14. naDah

naDah Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Apple iPad 4
    ROM:
    Stock
    Nu är du ute och cyklar min vän. Vi har fyra städer i Sverige som med svenska mått räknas som storstäder, Uppsala kom nyligen över gränsen med 100k invånare. Ta sen Storstockholm med vad kan det vara, nästan två miljoner; vi säger två för att det är så jämt och fint. Storgöteborg har väl ungefär en miljon invånare och Malmö har ungefär 300k invåndare. Enkel matematik ger 3,4 miljoner människor. Alltså bor ungefär två tredjedelar av landets befolkning inte i en storstad.

15. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

det finns ju dock fler... västerås 160 000 invånare bla

16. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Cancersvulst?

iPhone är en fantastisk lur. Somliga Androidlurar också.

17. sydeu

sydeu Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    429
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Har du själv haft en iPhone någon gång? Jag var också inbiten Androidanvändare och tyckte att man självklart inte kunde ha en iPhone. Kände ändå att jag måste ge den en ärlig chans så köpte en iPhone 4s, efter någon dags användning var jag redan fast.

Jag var ändå en relativt "avancerad" användare tidigare, alltid kört root och custom roms osv på android och har haft många olika telefoner så inte just min modell det var fel på.

Att man är låst till Apple vet jag inte riktigt varför det är ett så stort problem. Med jailbreak på kan jag göra allt jag vill göra så då spelar det mig ingen roll.

18. smilezander

smilezander Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

En klasskompis som har iPhone till mig sa att han aldrig sett någon med samma mobil som mig (Nexus S). Själv sa jag till honom att Android är störst i världen och då fick jag honom tyst.

19. Janne303

Janne303 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    502
    Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 IV
    Uppsala = 200k... Hehe

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

20. Kaj91

Kaj91 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Tack för siffrorna men tror inte de stämmer riktigt.

Här hittar du siffror för respektive stad:

http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____308468.aspx

Jag skulle nog räkna in Örebro och Helsingborg också.

Men hur som helst, jag framförde inte mitt inlägg med fakta att backa upp, utan utgick bara efter vad jag själv upplever i Stockholm och därav tog den slutsatsen. Bara min personliga åsikt :P.