Känner du till WyWallet? Hjälp oss med vår undersökning för vår kandidatuppsats!

Diskussion i 'Allmänt' startad av Red Beaver, 2 maj 2013.

  1. Red Beaver

    Red Beaver Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej!

    Vi är två studenter från Lunds Universitet som håller på med vår kandidatuppsats. Vårt ämne är mobilbetalningar med inriktning på SMS-betalningar och tjänsten WyWallet som infördes som krav vid SMS-betalningar den första februari 2013.

    För att ställa upp i undersökningen måste du någon gång ha genomfört en SMS-betalning, exempelvis för buss- eller parkeringsbiljett, donation mm. Du måste även känna till WyWallet eller ha använt tjänsten. Att ha använt tjänsten är dock inte ett måste.

    Vi ber dig att läsa frågorna noggrant - vid första anblick kan vissa frågor verka identiska, det är dock skillnad på dem.

    Undersökningen finner du här:
    https://survey.enalyzer.com/?pid=buf3dig4

    Tack på förhand!

    /Michael och Björn
     
  2. kenuswe

    kenuswe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Done.

    Svarade "varken eller" på några stycken där jag hade velat ha ytterligare ett svarsalternativ, typ på fråga 13. Att registrera sig hos WyWallet verkar/var enkelt. Jag har aldrig testat WyWallet och hade där svarat "vet ej" om det fanns.

    Sen är frågan om WyWallet används av alla länstrafiker (?). 1 februari 2013 införde väl Skånetrafiken det, men andra län har ju andra lösningar. Men spännande och aktuellt ämne som ni har valt, lycka till!
     
  3. Red Beaver

    Red Beaver Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tack för att du svarat. Enligt WyWallet själva är det bara Skånetrafiken som anammat WyWallet. Det är dock inte bara för SMS-biljetter man behöver WyWallet. Vid alla former av SMS-köp behövs WyWallet om man har Tele2, Telia, 3 och Telenor, exempelvis om man köper en parkeringsbiljett.
     
  4. kenuswe

    kenuswe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Är det sant, bara Skånetrafiken som använder WyWallet? Oj, trodde det var många fler. Intressant.
     
  5. Red Beaver

    Red Beaver Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det verkar inte ha varit någon lyckad satsning. Skånetrafiken halverade sin SMS-biljettförsäljning första månaden efter att WyWallet lanserats.
     
  6. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Skysst inriktning.
    Skulle vara kul att även följa er på vägen och att se slutresultatet.
     
  7. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Svarat! Personligen tycker jag det är fantastiskt att man inte behöver använda WyWallet i Göteborgs lokaltrafik. Det infördes men togs bort lika snabbt.

    Bara namnet. WyWallet. Det låter som en leksak för små barn.

    Edit, här behöver man således inte använda WyWallet för att köpa saker via SMS. Jag har Tele2.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  8. Red Beaver

    Red Beaver Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag vet inte hur Västtrafiks system fungerar, men SL har iaf ett system som egentligen inte kan jämföras med traditionella SMS-betalningar. Det du gör hos SL är att du skapar ett konto där du sedan betalar för dina biljetter med faktura eller betalkort. Biljetten dras därför inte på mobilfakturan såsom det gjordes förr. Med WyWallet, om du använder privat mobilabonnemang, kan du fortfarande dra kostnaden på din mobilfaktura. Du kan dock även här välja att betala med faktura/betalkort.

    Antar att du har privat mobilabonnemang. Det du behöver göra är att skicka ett SMS för att registrera dig hos WyWallet, sedan kan du fortsätta med dina SMS-köp precis som innan.

    Använder man kontantkort eller företagsabbonemang måste du dock regga dig via hemsidan eller appen och det är för dessa grupper som måste krångla mest. Du måste sedan betala för sms-köpen mha faktura eller med betalkort på hemsidan/appen.

    Tycker egentligen inte att tjänsten är så dum som många tycker. En fördel är ju att människor med företagsbonnemang tidigare inte kunde använda SMS-köp (eftersom företagen inte vill betala för den privata konsumptionen antar jag och/eller för att det var spärrat), med WyWallet kan man göra detta eftersom man kan välja ett annat betalsätt. En nackdel är att kontantkortsanvändare inte kan dra köpen på kontantkortet, vilket samtidigt kan vara en fördel eftersom man då inte blir stoppad från att åka buss om man har för lite pengar på kontantkortet.

    Personligen tror jag att hela motståndet mot tjänsten är att man ändrade på något som fungerade bra. Dont fix what aint broken så att säga.
     
    Last edited: 3 maj 2013
  9. Red Beaver

    Red Beaver Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tack!

    Skicka ett mail här på Swedroid om en månad om du fortfarande är intresserad så ska jag se om vi ordna det.
     
    Last edited: 3 maj 2013
  10. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Nu drar man ett SMS till ett nummer, får tillbaka en biljett (som förut) och det dras direkt ifrån valt konto. Det föredrar i alla fall jag. Att det dras direkt utan att man behöver betala en faktura senare via antingen en mobilräkning eller vanlig faktura.

    Jag ser helt enkelt inte, för min del alltså, någon vettig anledning att använda det :P