Känslighet skärmen

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av Bones, 16 aug 2010.

1. Bones

Bones Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har en X10 Mini Pro.

Haft den i ett par månader nu. Några saker som slår mig efter att ha haft ett gäng andra smartphones.

Minin har en väldigt känslig skärm. Allt som oftast tolkas bläddrarörelsen som pek, t.ex när jag bläddrar efter appar i Market så råkar jag välja en app ganska ofta istället för att bläddra (likadant överlag i telefonen).

Finns det några inställningarar eller kalibrering att göra?
    Har inte hittat något sådant i menyerna.

Batteritiden är riktigt usel. Detta har diskuterats i andra trådar, behöver vi inte diskutera här. :)

När jag laddar telefonen så tänds den gröna dioden som indikerar att laddningen är klar redan vid ca 85%.
    Är detta något man kan ställa in?

2. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 280

MINA ENHETER

På min blir dioden grön vid 90-91%

Batteritiden beror ju framförallt på hur man använder telefonen och eftersom den är kul att använda så gör man ju det .....;)

Oftast beror ju dålig batteritid på något man installerat,en batteri widget eller liknande som drar batteri. Dom flesta med batteriproblem har ju löst det genom att blåsa telefon o börja om från början,installera en app i taget för att se vilken som bråkar. Använd INTE Taskkiller,den verkar dra mer ström än vad den gör nytta för dom flesta. Starta om telefonen regelbundet så den får börja om på nytt.

Själv upplever jag inga problem med batteriet men då har jag inte så hysteriskt många appar och widgets installerade heller,har bara dom jag anser att jag behöver.

3. Bones

Bones Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag kör ADWLauncher, samt några vanliga appar typ facebook, svenska nyhetsappar osv.

Facebook är inställt att inte uppdatera själv.

Ingen taskkiller eller batteriindikator.

Har följt de andra batteritrådarna och testat olika inställningar.

Några tips kring skärmen? Det är det jag upplever som mest irriterande.

4. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 280

MINA ENHETER

Upplever inte det på min skärm. Har både en mini och en pro och på båda fungerar skärmen hur bra som helst. Kan det vara en vanesak?

5. Bones

Bones Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ja det kan det vara. Jämför med iPhonen jag har i tjänsten och min gamla Hero.

Båda dessa är mer precisa i bläddra-/pek-känslan. Det som skiljer är ju storleken, vilket var orsaken till att jag skaffade minin.

Skulle vara intressant att vet om det finns några inställninga för känsligheten eller nån app?

Misstänker att den måste rootas för det iofs.

6. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Har själv heller inget att klaga på, men då är minin min första touch, så jag har ju inget bra jämförelsematterial. Första gången dock jag ser någon klaga på att en telefonen är för känslig (det omvända finns det dock gott om trådar för). :)

Out-of-the-box har telefonen inga inställningar för känsligheten. Kanske finns i servicemenyn som jag personligen inte lyckats komma in i. Om det finns någon app att ladda ner för detta skall jag låta vara osagt, men jag har själv inte sett någon.

7. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det brukar finnas kalibreringsverktyg, men jag har inte hittat något sådant i min X10 Mini i vart fall. Om tillverkaren byggt in det, som HTC gör, krävs ingen root.

Vad gäller precisionen så upplever jag att min X10 Mini är lika precis som min iPhone, för övrigt är ju knapparna som regel större i iPhone, både pga upplösning och design. Däremot tycker jag att den ibland kräver lite väl hårt tryck. Inte farligt hår, men ibland måste jag trycka på skärmen (som om den vore resistiv) men för det mesta räcker det att nudda den.

8. Bones

Bones Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Allt är relativt. Antar att jag får betrakta känsligheten som en vanesak.

Jag har stirrat mig blind i menyerna och inte hittat någon kalibrerings- eller känslighetsinställning. Inte någon app i Market heller.

Antar därför att man behöver roota telefonen för att få tillgång till inställningarna.

9. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 280

MINA ENHETER

Vad kör du med för skärm skydd?

Kanske kan det bero på det? Jag kör med original skyddet på min mini och ett billigare men väl fungerande Hama på min pro.

10. Bones

Bones Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag kör med orginalskyddet.

11. Prexos

Prexos Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag kör också med orginal skyddet och upplever min X10 Mini Pro som jätte känslig.. exakt som du skriver:

"Allt som oftast tolkas bläddrarörelsen som pek, t.ex när jag bläddrar efter appar i Market så råkar jag välja en app ganska ofta istället för att bläddra (likadant överlag i telefonen)."

... och det är jävligt irriterande.

Hoppas det går att ändra.

12. joniii

joniii Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om du öppnar service menyn hittar du skärm kallibrering : (telefonen måste vara i vilo läge) tryck hem,bak,bak,hem,bak,hem,hem,bak. Om du gör detta tillräckligt snabbt bör du få upp service menyn ;-)

13. Bones

Bones Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

jonii : där finns ingen kalibrering men väl en test av skärmen där man kan rita lite med fingret.

Kul att titta runt lite och testa dock. Tack för infon!