Kalender med Google Apps

Diskussion i 'Hero' startad av kottkrig, 2 augusti 2009.

1. kottkrig

kottkrig Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har problemet i min G1a att jag inte kan lägga till events annat än i Defaultkalendern (Min kalender). När jag googlat runt lite verkar det som att många har samma problem med vanilla android.

Frågan är om detta fungerar i Hero-rommen. Någon som har testat eller har möjlighet att testa?

2. tpalsson

tpalsson Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    944
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 Pro / Pixel 2XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Funkar bra här..... inga problem alls.

3. kottkrig

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Alrighty. Kan ju faktiskt då vara värt att dra in en hero-rom och testköra lite.

4. kottkrig

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Installerade en hero-rom nu och det fungerar ändå inte för mig. Kör du via exchange?

5. nrkabul

nrkabul Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

...eller kanskje via en vanlig GMail-konto (altså ikke Google Apps for your domain)?

6. tpalsson

Mottagna gillanden:
    944
    Operatör:
    Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Kör via google, google calendar syncar via nätet.
    Telia som operatör om det gör något?

7. kottkrig

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Alright men du kör inte Google Apps For Your Domain då? Utan bara vanliga gmail/gcal?

8. tpalsson

Mottagna gillanden:
    944
    Operatör:
    Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Jag kör vanlig gmail/gcal.

9. firetech

firetech Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Jo, detta är lite smått irriterande. Det borde ju komma att lösas eftersom det finns dem som betalar för GAFYD (Google Apps For Your Domain).

Problemet är att alla kalendrar utom defaultkalendern i ett GAFYD-konto räknas som delade kalendrar (till skillnad från i vanliga Google Calendar), och Android-kalenderna vill inte ändra i delade kalendrar (troligen en enklare lösning än att dubbelkolla alla rättigheter till dem).

Det finns dock en lösning, som kräver root: http://androidcommunity.com/forums/148928-post18.html

Vad man ska göra framgår inte helt ur det foruminlägget eftersom det finns en del diskussion bakom, men så här ska man göra (i Terminal eller 'adb shell' från datorn):

Gör inte detta om du inte vet vad du håller på med, och läs igenom hela guiden och förstå den innan du börjar!

Kod:
    su
    sqlite3 /data/data/com.android.providers.calendar/databases/calendar.db

I sqlite-programmet skriver man sedan

Kod:
    SELECT _id, name FROM Calendars WHERE access_level != 700;
    för att få ut ID-numret på de kalendrar som man inte har full access (som defaultkalendern) till. Du bör få ut ett antal rader i stil med:

Kod:
    2|Fritid
    3|Jobb

(Syntax är ID|Namn)

För att sedan se till att du får skrivrättigheter i (några av) dessa kalendrar skriver du följande, fortfarande i sqlite-programmet:

Kod:
    CREATE TRIGGER calendar_hack AFTER UPDATE on Calendars
    BEGIN
      UPDATE Calendars SET access_level=700 where _id IN ([B]ID-NUMMER[/B]);
    END;

Texten ID-NUMMER ovan MÅSTE bytas ut mot en kommaseparerad lista av (några av) de ID-nummer som listades när du körde "select..."-kommandot tidigare. T.ex. kan den raden sluta med "... IN (2,3,5);" om de kalendrar man vill ha rättigheter till har ID-nummer 2, 3 och 5. Tänk på att inte inkludera gemensamma kalendrar eller prenumererade iCal-filer, eftersom det kan få kalendern att krascha eller bete sig konstigt. Om du inte ser resultat i kalendern direkt kan du behöva starta om telefonen.

Vad hacket gör är att vid varje uppdatering av kalendern kommer rättigheterna direkt att ändras till att du får skriva i de kalendrar som påverkas, när du annars bara skulle fått läs-rättigheter. Jag kör detta själv för mina GAFYD-kalendrar, och det funkar alldeles utmärkt. Jag kan dock inte säga något om kalendrar som man inte är ensam om (gemensamma kalendrar), men jag kan misstänka att det finns en anledning att man inte tillåter skrivning i dem från början... Ett alternativ för de som inte har root är ju att använda webb-klienten i Browser:n istället.

(Ja, detta borde in i wikin, men jag orkade inte just nu. Feel free to copy me.)

10. sickan

sickan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

firetech, jag provade ditt förslag ovan men jag får ett meddelande som säger "sqlite3: not found"

- Ansluter telefonen (windows)
    - startar cmd i katalogen "tools"
    - adb shell <enter>
    - su <enter>
    - sqlite3 /data/data/com.android.providers.calendar/databases/calendar.db <enter>

det är då jag får felmeddelandet. har du någon aning om vad det kan bero på, sqlite3 finns i tools-katalogen.

/s

11. firetech

firetech Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Det är på telefonen du behöver ha sqlite3. Den finns på Dream, och jag tror att den finns på Magic, men det kan mycket väl vara så att den inte finns i alla ROM:ar, och Hero kan mycket väl sakna den. Det hjälper inte att kopiera sqlite3 från tools-katalogen, för det är inte samma format som den ska ha i telefonen.

Du kan eventuellt få tag på en sqlite från en annan ROM (bara öppna update.zip), och lägga i /system/bin på telefonen, men jag kan inte garantera att det funkar.

12. Drutten

Drutten Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag använder 'Google Apps For Your Domain' och provade att lägga in lite saker i kalendern, både från Hero'n och datorn och vissa saker verkar inte synkas, suck. Det jag lägger in i datorn verkar synkas men från telefonen så verkar det gå att lägga in saker för hela dagen på alla kalendrar(inte bara 'my calendar') men däremot verkar det inte fungera att lägga in nåt en viss tid(inte på nån kalender). Undrar om det här har att göra med gafyod eller nåt annat. Man måste ju kunna lita på att det synkas.

Funderar på att skippa gafyod och bara länka vidare min mailadress därifrån till ett vanligt googlekonto eftersom man ändå måste ha ett annat för en del saker som inte fungerar med gafyod. Tex senast när provade google notes, det fungerade inte, osv.

13. Drutten

Drutten Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tar tillbaks det där litegrann, trodde att 'My Calendar' i Heron's kalenderprogram var samma som default google kalendern i datorn, men det var det ju tydligen inte. Får skämmas lite :o