Jo, detta är lite smått irriterande. Det borde ju komma att lösas eftersom det finns dem som betalar för GAFYD (Google Apps For Your Domain).
Problemet är att alla kalendrar utom defaultkalendern i ett GAFYD-konto räknas som delade kalendrar (till skillnad från i vanliga Google Calendar), och Android-kalenderna vill inte ändra i delade kalendrar (troligen en enklare lösning än att dubbelkolla alla rättigheter till dem).
Det finns dock en lösning, som kräver root: http://androidcommunity.com/forums/148928-post18.html
Vad man ska göra framgår inte helt ur det foruminlägget eftersom det finns en del diskussion bakom, men så här ska man göra (i Terminal eller 'adb shell' från datorn):
Gör inte detta om du inte vet vad du håller på med, och läs igenom hela guiden och förstå den innan du börjar!
Kod:
su
sqlite3 /data/data/com.android.providers.calendar/databases/calendar.db
I sqlite-programmet skriver man sedan
Kod:
SELECT _id, name FROM Calendars WHERE access_level != 700;
för att få ut ID-numret på de kalendrar som man inte har full access (som defaultkalendern) till. Du bör få ut ett antal rader i stil med:
(Syntax är ID|Namn)
För att sedan se till att du får skrivrättigheter i (några av) dessa kalendrar skriver du följande, fortfarande i sqlite-programmet:
Kod:
CREATE TRIGGER calendar_hack AFTER UPDATE on Calendars
BEGIN
UPDATE Calendars SET access_level=700 where _id IN ([B]ID-NUMMER[/B]);
END;
Texten ID-NUMMER ovan MÅSTE bytas ut mot en kommaseparerad lista av (några av) de ID-nummer som listades när du körde "select..."-kommandot tidigare. T.ex. kan den raden sluta med "... IN (2,3,5);" om de kalendrar man vill ha rättigheter till har ID-nummer 2, 3 och 5. Tänk på att inte inkludera gemensamma kalendrar eller prenumererade iCal-filer, eftersom det kan få kalendern att krascha eller bete sig konstigt. Om du inte ser resultat i kalendern direkt kan du behöva starta om telefonen.
Vad hacket gör är att vid varje uppdatering av kalendern kommer rättigheterna direkt att ändras till att du får skriva i de kalendrar som påverkas, när du annars bara skulle fått läs-rättigheter. Jag kör detta själv för mina GAFYD-kalendrar, och det funkar alldeles utmärkt. Jag kan dock inte säga något om kalendrar som man inte är ensam om (gemensamma kalendrar), men jag kan misstänka att det finns en anledning att man inte tillåter skrivning i dem från början... Ett alternativ för de som inte har root är ju att använda webb-klienten i Browser:n istället.
(Ja, detta borde in i wikin, men jag orkade inte just nu. Feel free to copy me.)