Kalendern två timmar fel

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av agent00soul, 1 apr 2011.

  1. agent00soul

    agent00soul Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    När man synkar telefonen mot Googles kalender kommer alla händelserna två timmar för tidigt i telefonen. Hur fixar man det på bästa sätt?
     
  2. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    ställ rätt tidszon.
    (dvs, manuell tidsangivelse)

    välj berlin/amsterdam.
     
    agent00soul gillar detta.
  3. agent00soul

    agent00soul Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    OK, det funkar alltså inte att hämta tiden från nätverket, trots att detta ger rätt tid på klockan. Betyder det att den inte ser till att klockan går rätt automatiskt heller? Obra i så fall.
     
  4. mooxie

    mooxie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Det är mer android än SE's fel att det är så. Har samma fenomen med min telefon. Måste ställa in klockan och tidszonen manuellt. Dock så har du väl gjort det så fixar den med sommar/vintertid utan problem. Klockan ringer t.o.m. i vid rätt tid till skillnad från andra tillverkare nämner inga namn men de har inte löst det på några år nu verkar det som.
     
  5. agent00soul

    agent00soul Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag förstår. Ingen biggie.
     
  6. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Det tror jag inte har fungerat med någon telefon eller operatör sen 1994 då jag köpte min första mobil (ingen jag har testat med har fungerat i alla fall).
     
  7. TechNoir

    TechNoir Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Telefonen kan hämta informationen för tid och tidszon från nätet. I mitt fall så märkte jag efter övergången till sommartid att TRE faktiskt verkar skicka ut korrekt GMT+2 via de automatiska inställningarna. Annars har jag alltid legat på GMT-tid, både med TRE och Tele2 innan det.
     
  8. Cim-Inc

    Cim-Inc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Det är lite knasigt att dem vill att vi ska ställa in GMT +2 när vi är i tidzonen GMT +1.
    Antar att det är för att det är sommartid...men för det så ska man ju inte behöva flytta till en annan j*vla tidzon...

    Tycker att google borde veta om detta då det varit samma visa sedan 1.6 vad jag vet...!
     
  9. TechNoir

    TechNoir Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tekniskt sett så skulle de nog kunna koda en speciallösning där telefonen visar GMT+1, men ändå kompenserar automatiskt. Dock så måste då telefonen veta exakt vilket land man befinner sig i, då t.ex Island i Europa inte använder Sommartid, samt många andra länder. SEs vanliga lurar löser detta då man kan välja en specifik stad från en lång lista, och väljer man exempelvis Stockholm så vet telefonen att datum si och så ska sommartid aktiveras automatiskt.

    Renaste lösningen är nog dock att bara köra GMT+2, då det inte kräver några direkta tillägg. Enda nackdelen som jag kan komma på är väl att det spontant ser fel ut. :)
     
  10. MiniMax

    MiniMax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2011
    Inlägg:
    424
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Frågan är: Vad är en tidzon? Och per vilken definition är det relaterad till lokal tid? Och hur är det relaterad till den tid som du vill ha synas på telefonen?

    Verkar som om ett par projektledare och programmerare inte helt har tänkt igenom dessa frågar...
    ___
    MiniMax (HTC Desire Z, standard ROM, 2.2.1)

    Android is a trademark of Google Inc. Use of this trademark is subject to Google Permissions.
     
  11. liath

    liath Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Hej!
    Jag har problem med att överhuvudtaget få kalenderna att fungera. Har visserligen Xperia Play men det bör ju vara samma procedur. Gmail kontot är kopplat till luren och emails får jag upp i telefonen men just kaledern kräver tydligen någon syncning... Något som jag inte lyckas med. Går det att göra manuellt?
     
  12. TechNoir

    TechNoir Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Gå till Inställningar > Konton och Synkronisering > Välj ditt Google-konto nere i listan. På nästa meny, kika om du vid "Synkronisera kalender" har en tid/datum angiven? Om det finns så ska telefonen ha synkroniserat kalendern med Google tidigare. Klicka på texten "Synkronisera kalendern" om du manuellt vill starta en ny synkronisering, en vit snurrande ikon dyker upp för att indikera att synkronisering pågår. Lägg eventuellt in ett nytt testmöte i Google-kalendern och se om det följer med.
     
  13. liath

    liath Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Hej! Jag gick dit och kollade och det enda som jag har syncat är kontakter och gmail. Någon kalender finns inte överhuvudtaget... :( Måste jag göra något med mitt Gmail-konto på internet för att få det att fungera? Är som sagt helt ny.
     
  14. agent00soul

    agent00soul Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Du måste mata in ditt telefonnummer någonstans på inställningarna i GMail eller kalandern.
     
  15. liath

    liath Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Hej!
    Ok jag hittade det nu. Ska få någon veriferingskod antar jag! Tack för hjälpen som ni båda gett! :) Hoppas det löser sig nu annars återkommer jag och trakasserar i Arc tråden trots att jag äger något helt annat ;).

    Edit:
    Koden har kommit och jag har skrivit in den. Det gick smärtfritt men jag förstår fortfarande inte vad som ska hända nu. Jag har kollat i "Inställningar för synkronisering" igen och det som är kopplat till mitt gmail-konto är bara kontakter och själva mailen. Ska det dyka upp kalender där också? Det gör det iallafall inte.
     
    Last edited: 2 apr 2011
  16. alexb

    alexb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Ja det ska finnas kalender där också, testa starta om telefonen. Kan inte minnas att jag fick göra det du gör nu för att min skulle fungera för två år sen, men det kanske har ändrats eller så är minnet mitt dåligt ;P
     
  17. liath

    liath Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Tjo, jag har redan prövat det ... Får kanske pröva med att ta bort hela kontot och lägga in det igen även om det är drygt!

    Inte ens det gick för då måste jag göra fabriksåterställning!
     
    Last edited: 2 apr 2011
  18. TechNoir

    TechNoir Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Android i senare versioner måste tyvärr fabriksåterställas för att kunna få bort det reggade Gmail-kontot. Som Alexb säger så ska normalt sett Alla 3 kategorierna för synkronisering finnas i telefonens Synkmeny. En snabb sökning visade att några andra haft samma problem, men ingen bra lösning. Om möjligt, fabriksåterställ, och öppna sedan direkt kalendern, vilket borde få telefonen att be dig knappa in Gmail-kontot på nytt. Den vägen kanske det fungerar bättre.
     
    Last edited: 3 apr 2011