Kalori förbrännings råd sökes!

Diskussion i 'Off Topic' startad av Sallis, 25 okt 2011.

1. Sallis

Sallis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Okej, detta är riktigt offtopic men va fan...Det finns väll någon här som har lite koll på träning/weight loss?!
    Började träna i våras och under sommren så stötte jag på otroliga resultat! Jag kunde lyfta mera, springa samma sträcka på kortare tid, lyfa längre och var utåligare allround. Samt att axlar, smalben/vader, biceps/triceps hade alla större och fastare former etcetc.
    Något jag INTE kunnat förändra dock är formen på magen och låren!! :mad:
    Har märkt prestations förbättringar på dessa två muskelgrupper med, men dem extra kilona som sitter på vill fan inte ge vika!

Hur gör jag för att få bort dem?! >_< Stör mig på att jag presterar, men för övrigt så ser dessa muskelgrupper likadana ut medans dem andra har gjort framsteg. Teoretiskt sätt; ju mer jag rör mig, desto mera bränner jag. Kom på den briljanta idén att jag går någon timme per dag. Men hjälper det? Istället för att springa/cykla är det bättre att gå lååånga distanser för att på så sätt aktivera musklerna under en längre tidsperiod?
    Förslag om hur jag bränner det lilla extra godtas gärna!!

2. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Ät mindre kött och proteiner som lägger sig på musklerna, så borde dem minska till slut ;-)

Sent from my Nexus S using Tapatalk

Sallis gillar detta.
  3. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

För att bli av med bilringar finns det bara en sak att göra. Se till att förbränna fler kalorier än du stoppar i dig.

Promenader och annan lågintensiv träning brukar folk påstå är effektivare när det gäller att bränna fett. Högintensiv brukar rekommenderas för att förbättra konditionen. Detta stämmer säkert men i slutänden handlar det om hur många kalorier du förbrukar och du kommer alltid bränna mer på högintensiv träning.

Effektiv fettförbränning i all ära men faktum är att du på samma tid kan bränna dubbelt så många kalorier på att köra ett konditionspass. Jag skaffade mig en träningscykel i våras och kör konditionspass på 1h ca 4-5 gånger/vecka. Jag kan lova dig att det gör betydligt större skillnad på bilringarna än att promenera samma tid.

Med länken nedan kan du uppskatta kaloriförbrukningen på olika aktiviteter. Det är inte någon 100%ig sanning men ger en fingervisning.
    Kalorifrbrukning - berkna hur mnga kalorier du frbrukar vid olika aktiviteter!

Sallis gillar detta.
  4. Sallis

Sallis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Hm, så kött och proteiner lägger sig på musklerna och gör dem större? Äter jag mindre av detta kommer alltså formerna förminskas?
    Men kommer inte samtidigt styrkan sina? Är nöjd över den extra styrkan, vill bränna fettet som sitter ovanpå!

Edit: @ Skywrite; såg inte ditt inlägg, men det låter logiskt. Länken ser riktigt najs ut! Visst, den kanske inte är den mest akurata men man får som sagt ett hum om vad som bränner mest. Bra, tack så mycket! ;)

Last edited: 25 okt 2011
  5. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Dra ner på pasta, potatis, ris och annat sådant. Käka kött med sallad istället! Proteiner lägger sig inte som fett och du blir mätt. Sen skippar du juice och sådant på morgonen. Käka hemmagjord musli med fil och hemmagjort "juice" istället. Skitenkelt att göra och antagligen billigare.

Brukar dricka vatten, ingerfära och citron som man kokar ihop. Lite honung i också. Sjukt friskt och gött som fan på morgonen. Brukar koka rätt mycket. Musli är sambon som gör men jag kan absolut fråga vad hon har i ifall du vill veta.

Sen är promenader på morgonen, det första du gör, bra. Du bränner mer av fettet än av maten du i vanliga fall stoppar i dig på morgonen.

Vill du förlora vikt är promenader marginellt bättre. Du går en timme om dagen och käkar sunt. Om du springer och tar i så bygger du muskler. Du bränner självklart kalorier på det också men gäller det att tappa fett är en promenad sjukt bra. Använd gärna kärringstavar också. Är inte bara bättre, för att du rör kroppen mer, utan det går också lättare att gå längre sträckor eftersom du aktiverar armarna och "skjuter" dig framåt på ett annat sätt!

x10_minipro, Sallis och Snusdus gillar detta.
  6. Sallis

Sallis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Det där med stavar får jag se om jag kör. Även fast det är bättre så vet jag inte om jag skulle vilja använda sådana, skulle känna mig dum!
    Hemmagjord musli har jag haft, fungerar bra med fil/vanilj yoghurt! Men brukar variera mig och det blir väll det varannan vecka.
    Du blandar alltså ingefära, vatten och citron i ett glas och dricker? Kokar du ingredienserna tillsammans, sen dricker när det väl har svalnat? Lät lite intressant med hemmagjord juice.

Men promenader får det bli då. Har som sagt bara sprungit/cyklat frams till nu och det HAR byggts. Får göra långa promenader till en vana. Lite synd att hunden blivit för gammal annars hade hon fått följa med på en timmes gångfärd =/

7. Anonymous

Anonymous Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Utnyttjar puberteten och allt växande för att få ett snyggt 6-pack :D Funkar bara bra!

8. x10_minipro

x10_minipro Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    ? Fattade inget?
    :D :D

9. Anonymous

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Blir ju längre, och överkroppen växer ju som f*n :) Så det är bara att äta rätt och vips :D

10. Anonymous

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Vet inte om ni tror på detta men växer 1 centimeter på 2 veckor :)

11. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Puberteten = Massvis med testosteron = bra för muskelbygge.

x10_minipro gillar detta.
  12. Sallis

Sallis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Får nog instämma att det var enkelt att bygga i puberteten! Var förhållandevis stor i jämförelse med mina kompisar. Gymmade inget back then, men spelade hockey som underlättade muskelbygget :cool:
    Saknar att åka skridskor lite, blir nog att börja med skridskoåkning i vinter. Får leta upp någon fin rink i centrala/södra stockholm ^^

Edit: Måste bara fråga en annan sak; blir lätt hungrig på kvällen (typ nu, kl 22) då jag äter runt kl 18. Vad jag har hört så ska man helst inte äta på kvällen och jag håller med om det (har svårt att somna hungrig). Men vad bör jag äta? Vatten håller ett tag, men det skjuter bara hungern en knapp timme.

13. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

När klockan är såhär mycket skulle jag ta nått med hyfsat mycket proteiner och lite kolhydrater. Ägg eller Keso är personliga favoriter när det gäller sen kvällsmat. Det behövs inte så mycket för att man ska stå sig. Nån timme tidigare tar jag gärna smörgås.

14. Sallis

Sallis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Alright, det låter bra! ;) Kunde ha ätit tidigare (20-21), men då vet man tills nästa gång

15. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Yes! Koka ihop det och ställ in det i en tillbringare i kylen. Så sjukt gott. Väldigt gott varmt också vilket ju är ett plus nu på vintern :) Om du är förkyld någon gång funkar det bra till botmedel också faktiskt. Häll i mängder av honung om du har ont i halsen. Bättre än te.

På en liter vatten är det en citron, pressad, och drygt en matsked riven (rivjärn funkar) färsk ingerfära. Sen lite honung beroende på vad du gillar. Går nog bra utan också ;)

Muslin min sambo gör innehåller typ:
    En påse krossade linfrön
    1 dl solroskärnor
    1,5 msk nyponskalsmjöl
    1 dl hackade nötter (vi kör valnötter)
    Lite andra bär och sånt. Torkade saker.

Allt finns att köpa på närmsta ICA.

Stavar ser förjävla töntigt ut men det blir enklare att gå om du vill ha det lite enklare. Man går för att gå med stavar. Man går snabbt också. Kanske för att komma in igen så man slipper skämmas :) Om du går mitt inne i en stad skulle inte jag heller använt stavar men ute i naturen är ju allt tillåtet...

Att inte käka på kvällen är en liten myt. Oftast så bränner vi lika mycket på natten som på dagen. Man sitter ju ner och jobbar nu för tiden. Om du är snickare är det självklart att du bränner mer på dagen men det som är viktigt att tänka på är att man inte skall gå och lägga sig hungrig. Dra i dig två ägg eller nåt på kvällen. Inte så farligt och du bränner som sagt även när du sover!

16. drinside

drinside Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S2
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A 9,7
    Lite snabba tips:

1, är mindre portioner, men ät oftare. T ex; ät frukost, 3h senare tar du en proteinshake, 3h senare äter du lunch, 3h senare tar du en ny proteinshake, 3h senare äter du middag. Att äta var tredje timme bra för att hålla igång förbränningen, men se till så du inte överäter.

2, undvik kolhydrater. De är bra för att bygga muskler, men bara direkt efter träning.

3, drick mycket vatten.

4, utöver din styrketräning ska du se till att göra minst 30 minuter cardio träning dagligen. (powerwalk, löpning eller cykla) inte nog med att den träningen bränner fett, den sätter även din förbränning i overdrive vilket betyder att du bränner ytterligare ca 3-400 kalorier per dag bara genom de 30 minuterna.

5, kolla in Scooby1961 på Youtube. Han har riktigt mycket bra tips på kost och träning.

Lycka till.

17. andysign

andysign Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab4 10.1
    Lättast är att köra en riktig deff (bantning)
    Uppsök ditt lokala gym och be att få en ordentlig kost & tränings schema.
    Samt att du väger fett%, muskelvikten och total vikten, dessa är faktiskt riktigt kul att följa!

Är inte bara i puberteten man kan ha hög testo intag haha
    Grym kille iaf!
    Träffade hans tränings kompis, Johnnie O Jackson 2005 i gbg, inga små grabbar

18. eriic

eriic Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

1. Stämmer inte
    2. Protein bygger muskler, inte kolhydrater.
    3. Kan vara en fördel
    4. En aktivitet ökar inte fettförbränningen om man ser på det över dygnet. Här är det energibalansen som gör jobbet, inte själva aktiviteten.

Väldigt segalivade myter du sprider!

19. Agaujo

Agaujo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag är så grymt trött på allt skitsnack om att man ska skippa kolhydrater & fett eftersom det inte stämmer. Kroppen BEHÖVER kolhydrater, fett, protein, vitaminer och mineraler men det man måste se till är att man får i sig en RIMLIG mängd av allt som gör att kroppen kan återhämta sig och utvecklas/förändras. Sedan är det ju självklart att man ska röra på sig men det ska inte heller gå till överdrift.

Det absolut viktigaste är att man äter och sover rätt, bara av det så kommer man att se resultat. För två år sedan gick jag ner nästan 10 KG när jag jobbade som snickare och kombinerade detta med bra kost och träning ca 5-6 dagar i veckan. Det tog ungefär 2 månader och jag varken skippade kolhydrater, fett eller körde någon jävla påhittad skit diet. Det blev ju dock inge godis, läsk osv vilket var jobbigt i början men tillslut släppte suget.

1. Ät rätt och nyttigt
    2. Sov rätt/återhämtning
    3. Fysisk aktivitet

20. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Vad gäller ren fettförbränning så är det absolut mest effektiva sättet morgonpromenader. En promenad(30-60min) i helt normalt promenadtempo innan du har ätit någon frukost eller nån form av energi, endast vätska innan.

Mycket effektivt och används av dom flesta kroppsbyggare etc.

Och rent generellt, kör stenhårt på gymmet. Muskler behöver energi, ju mer muskler du har desto mer energi kommer din kropp förbruka även om du bara sitter helt stilla 24/7.