Kamera app?

Discussion in 'X10 Mini/Mini Pro' started by New_World_Man, Jan 1, 2011.

1. New_World_Man

New_World_Man Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Finns det någon app till telefonen som gör att det blir bättre bilder?
    Som det är nu,så blir det lätt suddigt om man darrar det minsta på handen.

Visst skall man vänta lite och hålla ner knappen till halvvägs innan man tar ett kort?
    Det skall låta pip-pip innan man kan ta kort?

Hur gör ni?

Har hört appen Vignette nämnas här,kan det vara värt att satsa på?

2. twintin

twintin Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Låter mer som du fotar under dåliga ljusförhållanden och då hjälper inga andra appar. X10 mini kräver väldigt bra ljusförhållande för att producera skarpa bilder. Annars får man långa slutartider och därmed suddiga bilder pga. handskakning.

Här har du massor med bilder tagna med standardappen och de ser definitivt bra ut.

http://www.esato.com/board/viewtopic.php?topic=196313

3. New_World_Man

MINA ENHETER

Kallar du en hall full med ljus i taket,eller en restaurang full men lampor för dåliga ljusförhållanden?

Konstigt att korten blev ljusa då,men suddiga.

Bättre kan du?

Har installerat Vignette appen,där det fanns en funktion som hette "Steady Shot".

Den borde kunna hjälpa eller?

Nämnas bör att vissa kort blev bra,medans andra blev suddiga.Då borde det väl rimligtvis vara så att man skakade lite när kortet togs?

4. twintin

MINA ENHETER

Ja, det är exakt vad jag menar. Allt annat än solljus är i princip att betrakta som dåliga ljusförhållanden.

Det beror på att kameran ökar ljuskänsligheten (ISO talet) på sensorn vid dåliga ljusförhållanden, men även exponeringstiden brukar öka. I fullt soljus brukar ISO ligga runt 40 och exponeringstiden brukar vara runt 1/1000 s. Jämför detta med vad du får på dina bilder innomhus (i Windows 7 kan man högerklicka på en bild, välja Properties och sedan Details).

Det du ser som suddiga bilder kan orsakas både av långa exponeringstider och av höga ISO tal. Vid långa exponeringstider blir skakningar mer synliga i form av suddiga bilder. Höga ISO tal gör att brus blir mer synligt i bilderna. När telefonen då försöker ta bort bruset, smetas förgerna ut och bilderna upplevs som suddiga.

I enklare telefoner brukar Steady shot normalt endast korta ner exponeringstiden med mörkare bilder som resultat. ISO:n kommer dock troligtvis fortfarande vara hög med mycket brus som följd. Men, visst, testa och se vad som händer. Kan ju kanske ge en viss förbättring.

Jämför ISO och exponeringstid på de som blev bra med de som blev dåliga, så får du svaret på din fråga.

Vad du bör inse att bilderna inte blir bättre en dess svagaste länk och i det här fallet är det minins kamerasensor som helt enkelt är förliten för att kunna fungera bra i dåliga ljusförhållanden.

Last edited: Jan 1, 2011
  5. New_World_Man

MINA ENHETER

du verkar påläst,så hur förklarar du att 2 kort tagna under samma förhållanden blir olika?

Det kanske har något att göra med att man skakar när man tar kortet?

eftersom korten blir bra men suddiga.

6. Gooli

Gooli Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Dina händer kanske skakar för att du är nervös för att de ska skaka när du tar bilderna. :sealed:

7. Richi

Richi Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Funktion som hette "Steady Shot" Vignette appen fungera att den tar bilden bara när mobilen är helt stilla. Så har man trycket ner knappen ev. trycket på skärmen för att ta ett kort och man rör hela tiden med mobilen så tar den inget kort.
    Ganska bra funktion när det är en planerad bild men i en hast bild så kan det vara svårt att vara helt stilla.
    Kan tillägga att en lilla minsta skakning ju när man tar kortet gör bilden väldigt suddig även i bra ljusförhållande.

8. twintin

MINA ENHETER

Det räcker med att ändra vinkeln på kameran lite för att ljuset skall falla in annorlunda och därmed ge olika resultat. Kika på EXIF datat för varje bild så ser du hur exponeringstiden och ISO värdet ändras.

Som jag skrev tidigare kan både långa exponeringstider och höga ISO värden resultera i suddiga bilder. I det första fallet pga. skakning som du uttryckte det och i det senare fallet pga. av brusreducering. Båda fallen kommer sig av för dåligt ljus. Vilket som är fallet hos dig kan jag dock omöjligt svara på.

Du kan ju testa Vignette med skakkontroll och se om det löser dina problem.

9. New_World_Man

MINA ENHETER

Och du kanske skall gå en kurs i svenska så du kan lära dig att formulera meningar innan du skriver nåt.

10. New_World_Man

MINA ENHETER

Ursäkta,kan du skriva så man förstår?

11. Richi

Richi Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Vad är det du inte förstår? Sen kan du ändra din attityd lite.

När Steady Shot är aktiverad på Vignette appen så tar inte kameran någon bild förrän kameran är helt stilla. Är man inte stadig på handen så tar inte kameran någon kort.
    Så det gäller inte att ta en bild i en stressad situation.

Last edited: Jan 1, 2011
  12. sjukperro

sjukperro Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

vad är det du inte förstår med den meningen? du blir nervös för att händerna ska skaka och resultat av det blir att händerna skakar:cool:

13. New_World_Man

MINA ENHETER

Ja,skall testa Vignette appen vid tillfälle.
    Tackar för svaren.

14. nioh

nioh Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag rekommenderar Vignette av anledningen också att den kan aktivera Auto-flash, så att lampan tänds automatiskt vid foto-ögonblicket utan att man ska behöva gå in i menyn för att slå på lampan.

15. twintin

MINA ENHETER

X10 mini till skillnad från storebror X10 har redan den funktionen inbyggd i standard appen, så på den fronten tillför nog Vignette inget nytt för X10 mini.

Last edited: Jan 2, 2011