Kamera - GPS altitude fel

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av Poi Ran, 8 jun 2012.

1. Poi Ran

Poi Ran Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Har en Sony Ericsson Xperia Neo V med 4.0,3, men gissar att det här kanske gäller alla Xperia. När jag fotar med GPS aktiverad får jag rimligt bra longitud/latitud (även om jag tror min gamla Elm trots sämre GPS lyckades bättre) men altitude är helt åt skogen.

Tittar man på EXIF-infon ligger den på exempelvis 107000m över havet.

Tog hem en annan fotoapp, Camera ICS, den verkar skriva in mer korrekta värden (dvs, några tiotalet meter här i Göteborg).

Trodde det här var ett fel som uppkommit i ICS, men såg att även bilder tagna innan jag uppgraderade har dessa konstiga värden för Altitude. Har kameran ingen GPS-låsning tror jag inte den skriver in någon Altitude alls i EXIF förresten. (Vilket är tur, för annars kan man ju inte avgöra om det är GPS eller telefonnätet som satt ens koordinater.)

Så, är det min telefon som är bäng eller har ni andra liknande problem?

På tal om det, finns det något sätt att se om mobilen hunnit få fram GPS-koordinater? I Camera ICS visas en cirkel som fylls när GPS har fångats in, på min gamla SE Elm blev GPS-symbolen grön, men i SonyEricssons standard-kameraapp verkar man inte kunna se om man har en noggrannhet på typ 20 meter eller 2000...