Kamera till dotter

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av jimel, 9 nov 2021.

1. jimel

jimel Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    432
    Dottern (17) har intresserat sig för fotografering och redigering, snart black friday så eventuellt tänkt köpa en kamera till julklapp men vad ska man kolla efter? Inget jättedyrt nu men det ska ju samtidigt vara bättre än mobilkameran, är det enkelt att föra över bilder till en padda så är det ett plus.

2. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Jag har en Olympus Tough TG-620 (lite äldre modell) men alldeles utmärkt kamera, dock lite långsam (HDR-bilder tar ett antal sekunder att bearbeta) men den har ett antal alldeles utmärkta program för olika typer av motiv.

Jag skulle tro att de flesta digitala kompaktkameror idag fungerar hur bra som helst, läs tester och kolla prisjakt efter alternativ.

jimel gillar detta.
  3. Kristy

Kristy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 152

MINA ENHETER

Är hon 17 år och visar ett seriöst intresse för fotografering skulle jag satsa på en systemkamera, det ger henne betydligt bättre förutsättningar för att utvecklas än en kompaktkamera och utveckling är i regel är en förutsättning för att ett intresse skall växa. Enklare modeller är inte speciellt mycket dyrare än en bra kompaktkamera och systemkameror har lång livslängd så man kan mycket väl köpa begagnat om man vill. CyberPhoto och Scandinavian Photo säljer begagnade kameror och objektiv som de fått in i inbyte så jag skulle kolla med dem, alternativt sätta in en annons i K&S här på forumet.

Jag skulle inte rekommendera att hon för över bilderna till paddan, det tar för mycket plats och den blir snart full, utan ladda upp dem i molnet så finns de tillgängliga överallt och är i säkert förvar dessutom.

fryguy, demonen, Nihliuz och 3 andra gillar detta.
  4. jimel

jimel Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    432
  5. Nihliuz

Nihliuz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    496
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    En begagnad Sony a6000 skulle kanske vara något. Jag hade själv en sån som min första systemkamera och jag var riktigt nöjd :)

Kristy och jimel gillar detta.
  6. pacc

pacc Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    410
    Jag skulle definitivt kolla blocket/marketplace då instegskamerorna blivit helt omoderna när spegellösa kommit men det fortfarande finns nästan helt oanvända på säljmarknaden från folk som inte fastnat för det.

Modellval kräver lite kunskap men i klass med ovan kamera finns nog alternativ från 1000:-
    men du bör kanske sikta på något paket med 50 1.8/35 1.8 för att ta roligare bilder och
    kan man gå klassen upp till en bättre optisk sökare så blir det också roligare.

Att välja en spegelreflexkamera och lära sig grunderna är helt OK och man ska inte stirra sig blind bara på megapixel (även om hastighet och känslighet blivit bättre så ger det inte automatiskt bättre bilder.)

Kristy, bernard och jimel gillar detta.
  7. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 933
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om dottern vill ha möjlighet att isolera subjekt från bakgrunden med hjälp av kort skärpedjup fungerar inte riktigt de medföljande teleobjektiven så bra.

Sikta som Pacc säger på 35 mm 1.8 eller 50mm 1.8. Både Tamron och Sigma gör utmärkta objektiv som oftast är billigare än tillverkarnas egna objektiv.

jimel gillar detta.
  8. Sanjin84

Sanjin84 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Pixel 4
    Telefon 3:
    LG v30
    Frugan började med en Nikon d3100 instegskamera för tio år sedan.

Fördelen med dom är att du har hjälpmeny och förklaringar för olika funktioner inbyggd i kameran.

Nu har hon bytt upp sig till en Nikon d5500 med inbyggd wifi, så nu synkas bilderna från kameran till hennes Iphone via wifi.

Hon kör med ett fast objektiv 35mm 1.8 och älskar den.

jimel och Kristy gillar detta.
  9. jimel

jimel Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    432
    Okej tack så mycket för alla svar, hur är en mindre modell som den här Blocket - Sveriges största marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m.
    Spegellös och objektivet är 16-50mm

Edit: är ju en sån du tipsar om :) är priset ok?

Last edited: 10 nov 2021
  10. jogge

jogge Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    514

MINA ENHETER

Det är en helt ok nybörjar kamera, det fina är att det sen finns hur mycket objektiv och andra tillbehör som helst att köpa som passar den om man vill växa.
    Objektivet i kittet är en vanlig allround zoom, funkar bra om man bara vill släpa med kameran med ett objektiv.
    De objektiv som t.ex. @bernard@bernard nämner är så klart bättre till speciella ändamål, men t.ex. göra bakgrunden suddig går jättelätt i redigeringen senare oxo.
    OBS. brännvidden t.ex. 50mm ger olika resultat beroende på sensorns storlek i kameran, så det är inte självklart vilket som är mest lämpligt.
    Andra märken har liknande kit, men det är mest en smaksak vilket man gillar.

Jag hade aldrig köpt en beg. kamera, man vet inte vad den varit med om, och framför allt inte att ge som present, men det ju jag.

11. pacc

pacc Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    410
    Sony a6000 är OK för att den har elektronisk sökare och är relativt liten, så bra för gatufoto.
    16-50 mm objektivet är litet och smidigt nog lite sådär så råden om 35 1.8 och 35 1.8 kvarstår

Det känns lite som att sony fokuserar på fullformatkameror i a7-serien
    vilket iofs är kompatibelt men gör att nyare kameror och objektiv blir dyrare.
    Att jag säger det är för att du inte ska direkt tänka på att köpa den här kameran (eller nikon / canon)
    för att uppgradera eller samla i systemet utan köp en budget fungerade systemkamera med rätt tillbehör direkt och byt senare när ni vet vad som gäller.

12. F-Forward

F-Forward Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 115

MINA ENHETER

Tycker inte priset är okej. Tänk på att kameran släpptes 2014 och att det kittet kostade 4390 kr för ett år sedan. Att jämföra med vad den kostar på prisjakt idag är inte relevant.

demonen, jogge, jimel och 1 annan gillar detta.
  13. Nihliuz

Nihliuz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    496
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag köpte min a6000 + kit lens för det priset för ca 3 år sedan. Så i dagsläget hade jag inte betalat så mycket för en sån.

14. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 933
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det ska dock sägas att det är ett riktigt elände att hitta bra priser på särskilt A6xx-serien nu. Priserna har stått still eller trissats upp en del då lagren sålt slut både här och var.

Kanske kan man dröja till Black Friday och se om något poppar upp?

jimel, Nihliuz och Kristy gillar detta.
  15. Holabanarne

Holabanarne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    558
    Telefon:
    Xiaomi 11T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Redmi Pad Pro 8GB 256GB
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Den kameran är helt okej. Bra sensor, liten och smidig och har alla vanliga manuella kontroller.

Kitobjektivet i det paketet är dock inte bra. Canon har nyare versioner, där de som har STM i namnet är de man ska sikta på om man vill ha hyfsad optisk kvalitet.

Ett bra och prisvärt nybörjarobjektiv för Canons aps-c-system är annars ef-s 24mm 2,8 STM. Det är skarpt, ljusstarkt och mångsidigt, dessutom litet och lätt.
    Men objektivval handlar förstås också mycket om vilka motiv man är mest intresserad av att fotografera.

jimel, bernard och Kristy gillar detta.
  16. Kristy

Kristy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 152

MINA ENHETER

Du kan ju testa med att slänga in en annons här på forumet där priserna ofta är betydligt rimligare än på Blocket, och får du inte napp avvaktar du till Black Friday. :)

Ett tips jag skulle vilja ge dig i egenskap av glad amatör som fotar för nöjes skull och inte är tillnärmelsevis så proffsig som många av de andra som hjälpt dig är att tänka på att den utrustning som lämpar sig för en expert inte alltid är den bästa för den som just börjat använda systemkamera. Exempelvis skulle jag personligen inte rekommendera ett objektiv med fast brännvidd som första och enda, utan välja ett med lite zoom för mer flexibilitet. De fasta objektiven ger onekligen bättre bild, men för någon som just börjat utforska fotografering på allvar är nog ett vettigt zoom betydligt roligare, i alla fall om man inte vet redan från början exakt vad det är man vill fotografera. Någonstans runt 18 - 55 (eller som det du hittade 16 - 50) tycker jag är lagom att börja med. Kitobjektiven som ofta medföljer är i regel inte så jättebra kvalitetsmässigt någon av dem, men de är allround och en bra budgetlösning att börja med. Sedan när man börjar komma underfund med vad man vill ha är det bara att köpa till just det, och då kan man också lägga lite mer pengar när man är säker på att det blir använt. :)

Heleg, jimel, Holabanarne och 1 annan gillar detta.
  17. Droid_301

Droid_301 Guest

Nikon har väldigt bra hjälp meny som förklarar vad man gör om man använder olika inställningar

Sanjin84, jimel och Kristy gillar detta.
  18. jimel

jimel Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    432
    Grymt stort tack till alla som skrivit. Tar till mig utav allt.
    Kommer slänga upp en köpes här på forumet så får vi se, är ju bara två veckor kvar till svarta fredagen också.

bernard och Kristy gillar detta.
  19. Knibbeman

Knibbeman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Pixel 4 XL

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 4 XL
    ROM:
    Linage
    Köp en begagnad Ricoh ge mark ii.

Där får du en kamera som tar sjukt fina bilder med väldigt hög skärpa.

Aps-c sensor . Köpte en i mint condition för under 2000 kronor. Dock fast objektiv. Detta gör dock att fotografen får lära sig bli mer kreativ.

jimel gillar detta.
  20. Kent

Kent Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 114
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra
    Platta:
    Ipad air M1
    Platta 2:
    Ipad 10.5 pro
    Mja, mjo, samtidigt finns det en del begränsningar som kan göra att man tappar lusten att fotografera. Ex. är det omöjligt att ta porträtt med fin bokeh, makro osv. osv. Kan vara en kul andra kamera, men som sagt kan alla begränsningar vara lite övermäktiga för en nybörjare.

@jimel@jimel Kan vara trevligt att välja en kamera med clean HDMI, dvs. väljer man att använda kameran för att streama vill man att bilden ska vara fri från all information, autofokuspunkter o.l. Nästan alla nyare Sony har Clean HDMI medans en del av Nikon och Canon inte har det.

Det kan vara värt att hålla koll på Eligigantens outlet samt Scandinatian photo och Cyberphotos demo/beg-avdelning. Speciellt Elgiganten kan ha riktigt bra pris på demogrejer.