Kamera/ Video app

Discussion in 'Frågor, support och diskussion' started by Tompa23, Jul 29, 2023.

1. Tompa23

Tompa23 Kid Droid Medlem

Har länge reflekterat över detta när jag tar en bild med min kamera ( spelar inte så stor roll om det är på en tablet eller smartphone) att bildkvaliten ( upplösningen) är rena rama skräpet.

Ex när jag jämför en bild som jag tar med en digital kamera ( spelar inte så stor roll om det är en systemkamera eller pocketvariant) att bildupplösningen är bra mycket högre( till råga på allt så är även bilderna typ hälften så stora rent storleksmässigt).
    Till råga på allt så är dessa bilder i regel också utskriftsvänliga( just att bildupplösningen i regel är högre).

Så som jag vet om Du ska ha en någorlunda utskriftsvänlig bild så krävs det en upplösning om minst 300dpi ( fast många skrivare typ från hp kräver minst 600).

Så det jag undrar vem har hittat på en standard där upplösningen endast är 72dpi? Som till råga på allt också återger bilderna i kolosalt överdimmensionerade bildformat.

Som sagt jag må väl vara en smula traditionell ( konservativ av mig), men egentligen så borde det finnas ett inställningsläge precis så som på traditionella systemkameror ( med både iso,bländare,ljusmätning,bildstorlek osv).

Personligen så må jag vara konservativ( uppväxt på dem traditionella analoga bildformaten)- ex 10x15- 15x20- 8x10 osv

Så det jag menar är om jag ex ställer in; iso ( till ex 200 asa) att upplösningen också rimligtvis blir 200dpi( min)
    Så vet jag vart det förr i tiden som en tumregel.

Rent storleksmässigt om jag har en bild som är 10x15 tagen med 200dpi( asa) så blir bilden sällan större än c: a 1,5 Mb( i jpg 8 bit), medans samma bild i ex 400 dpi blir lite styvt 2Mb, ex om bilden är 600 dpi så blir det lite styvt 3,5 MB

Så vitt jag vet så finns det ingen sådan app idagsläget- då alla appar ( oavsett om det är märkesegna eller någon fristående) att den ändå återger upplösningen i 72dpi.

Stör mig även på att om jag vill skicka denna bild ( som MMS), så går detta inte pga att bilden är för stor( storleksmässigt).
    Så det jag får göra varje gång att jag får krympa ner bilden,men då på bekostnad av bildkvaliten.
    Så det bilr som att ta en 8- bitarstårta, som ska räcka till 5.

Det samma gäller även när jag har en inscannad bild ( från ex analogt foto som är 10x15) att det inte går att skicka/ dela denna bild som ett MMS.
    Detta beror som sagt på meddelandetjänsten gör om ( anpassar) bilden till ett specifikt format( som är bra mycket större än traditionella bildformat)

2. BrorSnor

BrorSnor Adult Droid Medlem

Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jag är verkligen ingen expert men som jag har förstått det så är DPI/PPI värdet som står i metadatan i filen irrelevant för allt annat än när det gäller att printa ut bilden på papper. Det värdet kan enkelt ändras vid utskriftstillfället oavsett vad som står i metadatan i filen.

Det är också möjligt att öppna en fil i tex Photoshop och ändra DPI/PPI värdet och spara om filen om man skulle vilja det men det ändrar egentligen inget annat än just det metadata-värdet. Så om man har en bildfil på 4000x4000 pixlar med 72 dpi, öppnar och ändrar till 300 dpi och sedan sparar den igen, så är det fortfarande 4000x4000 pixlar.

Googlade lite och skummade några artiklar och det verkar stämma med så jag uppfattat det.

Google sökning: "photo dpi irrelevant"
    DPI & PPI are irrelevant, only pixel dimensions matter online | FGWeb
    DPI Doesn't Matter! Pixels Do! - Bennett Lee (aka "Tight Squeeze")

Google sökning: "why 72 dpi"
    300dpi och 72 dpi varför dessa värden?

3. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    MMS har bara stöd för väldigt lågupplösta/små bilder, det är eventuellt det sämsta sättet att skicka bilder via. Spelar ingen som helst roll hur originalbilden ser ut, den kommer komprimeras ner till en låg upplösning/liten fil när du skickar den via MMS. För bättre delning av bilder - använd annan typ av meddelande, eller dela bilden via t.ex. Google Photo.

Heleg, bernard and katho like this.
  4. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Ska man används "SMS" så får man antingen skicka bilder med RCS (mellan Androider) eller med Apples system som endast funkar med iPhone/iPad... Mellan Android och iPhone/iPad blir det MMS och usel upplösning (eller än värre om man skickar video, det går knappt att se vad videon föreställer...)