Kamera.

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av TazZy, 2 mars 2014.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Hejsan. Är ute efter en kamera och ska försöka beskriva mina preferenser då jag aldrig ägt en kamera förut.

*~2000kr
    *Ska vara relativ liten alt. kunna hänga runt halsen utan större problem. Hoppades på att Sony's portabla lensar skulle vara en hit men blev besviken då jag ner på mediamarkt och testade. En mindre optisk zoom hade varit att föredra men ej ett krav.
    *Ska inte vara så mycket puzzel. Ska gå att ta kort and thats that.
    *Ett plus om det går lätt att få över bilder till dator (wifi?)

Som sagt, aldrig haft en kamera så vet inte hur pass mina mål ställer sig till verkligheten. Uppskattar alla tips!¨

ps; Korten som sparas på microsdhc, går det att sätta i kortet i telefonen och använda bilderna?

Tack på förhand

Last edited: 2 mars 2014
  2. TazZy

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

3. HasseY

HasseY Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Det är säkert ett bra val. Lite större än övriga kompakt kameror men du får en mycket större zoom-område tillbaka. Panasonic har också bra super zoom kompakt men jag har inte riktig koll längre.

Förvänta dig dock inga super bra bild som en DSLR kamera då sensor är så stor/liten som den är.

De flesta kameror använder inte mikro-SDHC så det går inte in i en mobil. Vet dock inte om det är samma för Sonys.

Själv har jag gått ifrån superzoom kompakt kamera till mirrorless kompakt system kamera. De är inte mycket större, men har bildkvalitet som är jämförbart med mellan nivå DSLR och har mycket mer finisser, samt mycket bra video funktion. Kan rekommenderas.

2500 är tyvärr för lite för en kompakt system kamera om man inte kan tänkar sig en begagnad. Men man får vad man betalar för :-)

Lycka till

TazZy gillar detta.
  4. TazZy

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Det är den enda jag hittat hittills efter ett par timmars sökande som är duglig för det priset. Förstår självfallet att man får det man betalar för och då det är min första kamera vill jag "känna mig för" lite och inte slå på för stort! :D

Fråga. Hur pass ställer sig en kamera med 20mpixlar mot en mobilkamera på 13? Vet att mpixlar knappt har något med bildkvaliteten att göra då det "endast" är hur många pixlar/storlek på bilderna men rent generellt, om man ställer en 13mpix highend smartphone bredvid en kamera med 13mpix, är kamerorna alltid vassare då "det är det de är tillverkade för"?

Får be om ursäkt om jag är ny på detta och kan verka helt lost men som sagt all info/tips uppskattas nå rejält :D

Skall googla lite på det du sa och ta mig en titt, tack!

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

5. HasseY

HasseY Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Jag är ingen expert på det alls så du ska inte ta det på allvar. I princip så har alla kamera större sensor och bättre linser än en mobil, t.o.m en high-end mobil. Det är ju linser/sensor som spelar viktigare roll för bildkvalitet.

Så svaret är nog "Ja".

Sen är ju valmöjlighet mycket större på en kamera, en mobilkamera är fortfarande bara en nödlösning.

Kollade på Cyberphoto nyss och hittade denna (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=TZ40sv) som också skulle duga. Wifi, GPS och kompass inbygd, bra att ha på resa.

För övrigt så är Cyberphoto ett bra ställe att kolla, man får mycket info i deras test/kommentarer.

MVH/Hasse

TazZy gillar detta.
  6. llama

llama Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    TazZy gillar detta.
  7. TazZy

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Damn, verkar vara en bra pjäs det där :D Iaf enligt alla reviews jag läst, tack för tipset!

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.