Kamerafel? ser ut som bilderna tagits genom persienner?!

Diskussion i 'Sensation - Allmänt' startad av sand, 9 jun 2011.

  1. sand

    sand Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2011
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har jag kamerafel?
    Det ser ut som om bilderna tagits genom persienner?!
    Samma ränder med bägge kamerorna och de syns redan i kamera-appen, alltså innan jag tagit bilden.
    Tacksam för tips!
     
  2. sand

    sand Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2011
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har testat att ändra inställningarna, tex ISO men det påverkade inte. :(
    Eftersom det är samma sak med bägge kamerorna så kan det väl inte vara hårdvaran, eller har dom en gemensam del som tolkar bilen och förstör den?

    Alltså, ska den in på service, eller vad tror ni?
     
  3. Rekcus

    Rekcus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    225
    Mottagna gillanden:
    14
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    Service eller utbyte skulle jag säga. Har ingen sån "effekt" på min.
     
    sand gillar detta.
  4. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Uppstår problemet oberoende av belysning, inom- och utomhus?
     
    sand gillar detta.
  5. sand

    sand Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2011
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ja dom uppstår överallt, men märks mera inomhus och riktar jag mot en bildskärm så märks dom extra mycket och scrollar i sidled(!) annars står dom stilla.
     
  6. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Sådär blir det alltid när man tittar på en bildskärm genom en kamera...
     
  7. sand

    sand Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2011
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Puh.. jag startade om och nu är ränderna borta!
     
  8. Hcore

    Hcore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2011
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro
    Skönt. Kan det inte ha varit en tillfällig störning från något? Är du på samma plats nu som då?
     
  9. sand

    sand Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2011
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag hade samma fel under två dagar - på väg, hemma och på jobbet, både inne och ute (samma fel på bägge kamerorna och redan i kamera-appen). Omstart löste det. Jag har kvar bilderna..
     
  10. Hcore

    Hcore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2011
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro
    Nu har jag också fått ditt kameraproblem. Gardinliknande med röd och grön färg. Inga fler som råkat ut för detta?

    *edit*

    Löste det ej genom att stänga av och sätta på telefonen, fick starta om enheten helt.
     
    Last edited: 13 jun 2011
  11. Hcore

    Hcore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2011
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro
    Mailade till HTC ang. persiennproblemet.

    http://data.fuskbugg.se/skalman02/4df74a3c83fe9_IMAG0019.jpg

    HTC hävdar att det är DOA och bör reklameras till återförsäljare då det är hårdvarufel.

    "Jag rekommenderar att du går tillbaka till din återförsäljare och ber dom DOA telefonen, eftersom detta är ett hårdvaru fel. Med DOA menas att din telefon inte var funktionsduglig när du köpte den. Förklara problemet för dom och visa gärna bilden som du visade mig."
     
  12. sand

    sand Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2011
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Eftersom en omstart löste det så tippar jag att det är mjukvarufel, men jag är ingen expert.. trist att lämna in när man redan installerat och haft sig.. och DOA gäller väl bara tio dagar.. lämnar du in din?
     
  13. Hcore

    Hcore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2011
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro
    Har ingen vidare lust att DOA om det var en engångshändelse. Däremot litar Jag ändå på HTCs tekniska support. Dom borde ha erfarenheter. Om Jag lyckas framkalla felet igen så reklamerar Jag nog
     
  14. Kindis

    Kindis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    307
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Frugan fick samma fel och hon startade om telefonen och det löste problemet. Känns som ett mjuvarufel måste jag säga. Såg felet med egna ögon och det ser ju lite skumt ut. Det är ju sällan en omstart avlöser hårdvaraproblem. De kommer säkert att erkänna felet när de har en fix för det ;)
     
  15. Hcore

    Hcore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2011
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro
    Kontakten jag pratade med på HTC hävdar att felet troligtvis kommer tillbaka då det är ett hårdvarufel. Jag litar ju på HTCs tekniska support. Dom bör ju vara kunniga inom detta och hon fick ju se provbilden jag hade tagit.

    Känns som att man ändå vill utnyttja DOA-reklamationen så att man ändå får en ny telefon. Även om det är jobbigt då i alla fall jag måste skicka in den. Nu hade man önskat att man hade köpt ifrån en fysisk butik.
     
  16. sand

    sand Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2011
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Var det ett sedan tidigare känt hårdvarufel?
    Känns skumt att det blir på bägge kamerorna och att det försvinner efter omstart?!
    (Jag litar inte alltid på telefonsupportpersonal..)
    Är det tio dagar efter att man tagit emot den som man har på sig för DOA?
     
  17. Hcore

    Hcore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2011
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro
    Mailsupport faktiskt med deras Tech support. Citat från senaste, dom verkar ju stensäkra på hårdvarufel:

    "Eftersom detta är ett hårdvarufel så kan detta problem uppkomma igen vid ett senare tillfälle, därför rekommenderar vi att du går tillbaka till din återförsäljare och förklarar problemet för dom."
     
  18. sand

    sand Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2011
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag mailade support med en bild. Fick ett annat svar:

    "Troligtvis var det enbart ett tillfälligt mjukvarufel då det åtgärdades av en omstart. Det går inte att DOA telefonen för detta då felet inte finns kvar. Jag tror dock inte det ska vara några problem, det var troligtvis högst tillfälligt och bör inte komma tillbaka."
     
  19. sand

    sand Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2011
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    htc support svarar igen:

    "Vi har för närvarande inte fått in några fler rapporter om problemet, men jag registrerar detta så att vi är medvetna om det ifall fler kontaktar oss med samma problem."

    "Detta problem som du haft är inte relaterat till hårdvara helt enkelt då det hände på båda kamerorna samtidigt samt att det gick bort vid en omstart."

    Hcore, hade du problem med bägge kameronra?
     
    Last edited: 15 jun 2011
  20. Hcore

    Hcore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2011
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro
    Jo hade problem med bägge kamerorna. Jag har nu tagit beslut att inte skicka in den. Eftersom felet inte är kvar så vill jag faktiskt inte debiteras felsökningsavgift á 300:- plus fraktkostnad om dom inte lyckas framkalla felet. Samt att vara utan telefon i flera veckor.

    CDON ville inte byta ut min enhet mot en ny, trots bevisat fel med foto.

    Dom verkar ju synkade på HTC iaf. :)
     
    Last edited: 15 jun 2011