Problem: Kamerafokusproblem

Discussion in 'Xperia arc - Allmänt' started by saeys, Dec 24, 2011.

1. saeys

saeys Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Något har hänt med kameran i min arc. Detaljer fångade på bild längre bort blir inte längre lika skarpa som de varit tidigare. Det blir alldeles för suddigt. Det verkar som om kameran misslyckas låsa rätt fokus på detaljer längre bort, utan liksom gör det "halvvägs". Fotar jag däremot något på nära håll (~1 meter) så blir detaljerna skarpa. Någon som har eller haft samma problem, och har någon något tips vad man kan göra åt det? Finns det nåt sätt att prova resetta kamerahårdvaran?

God jul förresten! :cool:

2. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är inte så att du har valt porträttläge eller liknande? Kolla även vad du har för fokusläge inställt.

Sent from my SE Xperia arc using Tapatalk

3. saeys

saeys Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Har provat alla olika motivlägen och fokuslägen. Oändligt fokus fungerar inte heller, och åtminstone DÅ borde det ju bli skarpt. (och det handlar inte om någon rörelseoskärpa)

4. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Jag misstänker att problem inte egentligen är kameran, utan snarare den komprimeringen som SE tyvärr använder som är lite för effektiv. Den skadar tyvärr bilderna mer än gör nytta.

5. chompiz

MINA ENHETER

Ytterst tveksamt eftersom fler då skulle upplevt problemet. Så lär ha med något annat att göra.

Om inget funkar så är det nog dax att prova en reparation och se om problemet kvarstår efter det. Om det gör det så får du nog skicka in den på reparation skulle jag tro.

6. saeys

saeys Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Precis, det är dessutom något som uppkommit plötsligt (fotar ganska mycket), sen blir det likadant om jag fotar med någon annan foto-app.

Vadå, finns det andra sätt att reparera den utan att skicka in den på reparation? Kanske en dum fråga, men...
    Och nån slags reset av kamerahårdvaran skulle inte funka heller? Om det nu är möjligt...?

7. chompiz

MINA ENHETER

Syftade på att reparera via PCC eller SEUS och blåsa rent telefonen.

saeys likes this.