Fråga: Kamerakvalitet HTC One?

Discussion in 'One M7 (2013) - Allmänt' started by Jocce81, May 24, 2013.

1. Jocce81

Jocce81 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Googlat lite och läst..verkar som vissa älskar kameran och lovordar den mer än annat, och som att vissa tycker den är "skit".

Själv fotograferar jag en hel del med DSLR (fullformat dessutom), vilket gör att jag gärna ställer en del krav på kameran (eller önskemål kanske ;) )
    Självklart inser jag att det inte är något som kommer i närheten av en DSLR, MEN hur bra eller dålig är egentligen kameran i HTC One?

Jag gillar lite deras tänk att "vi öser inte på i MP racet", men dom har ändå valt en ganska liten upplösning mot vad de borde kunnat få in med vettig kvalitet.

Har idag en Desire S, som i mina ögon bara tar "skitbilder", i nästan alla situationer. Därav har jag ofta en kompaktkamera med mig också.

Kommer en HTC One kunna ersätta kompaktkameran? Eller kommer jag bli lika besviken som på de flesta mobilkameror?

/Jocce

2. falkinski

falkinski Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Enklast är väl att ta en titt på kamera-tråden:
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=94738

Det går självklart inte att jämföra med DSLR. Kollar på du kameraer i klassen så verkar det som att S4 tar bättre bilder i dagsljus och One tar bättre vid mer dämpad belysning. Jag förstår egentligen inte problematiken. Ska man ta bra bilder ska man inte använda mobilkamera. Ska man använda mobilkamera för att fånga vardagliga ting så fungerar kameran i One precis lika bra som i S4an.

3. mrazster

mrazster Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Fotar också med fullformat (http:www.monochromatic.nu).
    Du kommer bli besviken, så länge du går i tron att den ska ersätta en "bra/mellan bra" kompakt. Under optimala ljusförhållande så levererar den som den ska...men så fort högre krav ställs så får den kämpa. Är du däremot intresserad av lite video filmning så kommer du få en trevlig överaskning...för det lyckas den göra bra. Vilket i mina ögon är en smula konstigt. Det säger mig dock att felet ligger mer i mjukvaran än i sensorn själv. Med lite uppdateringar så tror jag dom löser det.

Passe and -WR- like this.
  4. Vaargen77

Vaargen77 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Förstår du inte problematiken med att utvecklingen gått bakåt?
    Jag jämför inte kameran med en systemkamera, jag jämför den med min flera år gamla DHD och där är DHD bättre.

5. Mozze

Mozze Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag hade en DHD innan och tycker att den här är bättre, du ska dock inte börja zooma in för då börjar svagheten av 4mp visa sig

6. falkinski

MINA ENHETER

Nu vet jag inte om du använder flera konton då jag inte sett dig i denna tråden tidigare eller citerat dig, men själv tycker jag utvecklingen går bakåt om man tror att det enda kriteriet för en bra kamera är antal megapixlar. Tror knappast att din DHD har bättre bländare, bättre optik, den har ingen optical image stabilizator etc.

edit. Ah ser att vi har bråkat om detta i andra trådar också.

Last edited: May 25, 2013
    -WR- likes this.
  7. falkinski

MINA ENHETER

Precis. Så det är väl där skon ligger och klämmer. Jag zoomar väldigt sällan in på mina bilder och därför väger fördelarna med"ultrapixel" tyngre än avsaknaden på flera megapixlar. Därför passar denna typen av kamera mig mycket bra.

8. Vaargen77

MINA ENHETER

Jag har sett filmer som är filmade med denna telefon som är otroligt bra, så jag klagar verkligen inte på allt, men det är ett faktum att bilder i dagsljus med lite avstånd inte är något att hänga i granen. Närbilder är den dock bra på.

Min DHD kanske inte har lika bra tekniska specs, men vad gör det när One inte utnyttjar dem?

Kan du förresten redogöra litegrann om fördelarna med ultrapixel?

Last edited: May 25, 2013
  9. falkinski

MINA ENHETER

Bäst är att läsa här.
    http://www.htc.com/www/zoe/

10. ondjultomte

ondjultomte Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Fotar man mycket landskap kan man med fördel använda såg av hyperfokal avståndet.

http://www.dofmaster.com/dofjs.html
    Men det är lite för avancerat för en mobil kamera.

Det finns inga praktiska fördelar med många pixlar i en mobil kamera. Hur många printar större än A4 från sina mobiler?
    Att pixel peepa framför en dataskärm är inte direkt fotografering.

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

-WR- likes this.
  11. Vaargen77

MINA ENHETER

12. Ariozo

Ariozo Adult Droid Medlem

Telefon:
    Google Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Telefon 2:
    iPhone X
    Platta:
    iPad Pro 2017
    Närbild tar den ju Ok, men så fort du vill ha lite avstånd får den svårare. För min egen del tar jag mycket ute och då på avstånd och rörliga föremål, och där har jag själv inte lyckats få bra bilder..

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

13. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

MINA ENHETER

Detta gör mig lite fundersam. Vill inte pynta ut 6300 och vara missnöjd med något.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

14. -WR-

-WR- Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Sånt är livet. Man kan inte få allt.

15. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

MINA ENHETER

Nä precis. Dock är One enda intressanta luren ute. Aldrig mer Samsung, usch.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

16. leobjorkman

leobjorkman Youth Droid Medlem

Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Oppo Find 5? Xperia Z? Kanske till och med ZTE Grand S? Kanske inte riktigt samma klass men inte helt ointressant heller.

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

17. Claes B

Claes B Youth Droid Medlem

Telefon:
    Pixel 4

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 4
    Telefon 2:
    Pixel
    Förstår jag ju förstås... Men det är en mobiltelefon och inte en kamera?
    Det lilla jag tagit kort med min hittills så är det helt klart den bästa mobiltelekameran jag haft. Säger kanske inte jättemycket.
    Men senaste testet jag såg där kunniga bedömt mobilkameror var i GP i fredags, One hade den klart bästa kameran och vann det testet klart, samma sak i de flesta övriga tester. I nåt enstaka test har S4 vunnit men de flesta bedömer One som vinnare.
    Skulle det verkligen smärta så illa att ha den bästa telefonen men bara den näst bästa kameran om det nu är så att nån annan de facto är bättre?

Om kameran är så viktig så kanske en dedikerad kamera är vägen att gå, för oavsett hur bra One's kamera är så är den ju aldrig lika bra som en riktig kamera.:)

18. Vaargen77

MINA ENHETER

Vi som klagar jämför den inte med en riktig kamera, utan med mobilen vi hade innan och HTCs reklam.
    Jag har dock lyckats få ett par bra bilder nu, men den har fortfarande svårt med fokusen på långa avstånd, men bara vid foto. Vid filmande fokuserar den som den ska oftast.

19. 4U2C

4U2C Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag är riktigt missnöjd med kameran kvaliteten vid fotografering i mörker särskilt. Bilderna blir suddiga och mörka. Blixten tar 5 sek på sig innan den blir färdig att ta bilden.

20. Lugnofin

Lugnofin Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

HTC One fick bäst i test i Aftonbladets (Från Ljud & Bild) nya test av kameramobiler. Betyg 5/5!
    iPhone 5 och Nokia 920 fick 3/5.
    Dock lite knepigt att SGS 4 inte var med i testet...

Artikeln ligger bakom betalvägg på plus på:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/pryl/article16863974.ab