Kameran bra eller dålig

Diskussion i 'Galaxy S24 Ultra' startad av karlsson-peter, 30 mar 2024.

1. karlsson-peter

karlsson-peter Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Kört Samsung så länge jag minns
    Senaste s21 med kameraproblem med fokus som inte fungerade utan ett knack i sidan och nu s22u som har kass mottagning.

Hur är egentligen kameran på s24u ?
    Läst om många som har problem men inget om det i denna gruppen.

Vet inte om jag törs beställa en s24u och få dåliga bilder

2. MessierKeenan

MessierKeenan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Mitt svar är, jag får inte dåliga bilder.

Men jag är lekman och granskar inte bilderna ner på detaljnivå. Varierar mellan vanliga kameran och raw.

karlsson-peter gillar detta.
  3. night77

night77 Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    8 588
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Om jag ska vara ärlig så har Samsung med S23 ultra och S24 Ultra skärpt sig väldigt mycket, dessutom har de använt Snapdragon istället för skräpet Exynos i de två senaste modellerna. Så du blir nöjd om du köper nån av de.

4. karlsson-peter

Mottagna gillanden:
    15
    Okej.
    Blir bara skeptisk när jag läser om många som har dålig kamera och samsung släpper mjukvara för att fixa till problemen.
    Bara googla på s24 så hittas problem med kamera

5. night77

night77 Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    8 588
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Jag har absolut inga problem med min kamera, det är bara att köpa och testa själv, om du ogillar den så kan du alltid returnera och få pengarna tillbaka. Jag tror inte du blir missnöjd!

viktor.ny gillar detta.
  6. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 082
    Telefon:
    iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16 Pro Max
    Jag skulle säga att medelköparen kommer vara väldigt nöjd med kameran. Är man fotograf och har väldigt höga krav så finns det absolut bättre alternativ. Man kan också tycka att för det pris som S24 Ultra betingar så bör den placera sig i det absoluta toppsegmentet på kamerafronten men det gör den inte enligt mig. Det är dock svårt att hitta en Android-mobil som har så hög lägstanivå på samtliga egenskaper som S24 Ultra.

Har du haft Samsung tidigare kommer du känna dig väldigt "hemma" i hur bilderna ser ut. Kvaliteten och bildstilen är i princip oförändrad sedan S22 Ultra. Störst skillnad skulle jag säga att det är på telezoomen som nu är 5x istället för 10x vilket gör att alla bilder mellan 5x och 10x kommer vara skarpare.

Alternativ som enligt mig har mycket bättre kamera är Pixel 8 Pro, Vivo X100 Pro, Oppo Find X7 Ultra, Xiaomi 14 Ultra och iPhone 15 Pro Max. Men om Android är ett krav och du dessutom vill ha något som har den absolut bästa prestandan för spel och tyngre appar samt vill undvika kinatelefoner med tveksam integritet/säkerhet/uppdateringsfrekvens/kompatibilitet med svenska mobilnät så skulle jag fortfarande rekommendera S24 Ultra.

Lycka till!

Kristy, karlsson-peter och flipp gillar detta.
  7. karlsson-peter

Mottagna gillanden:
    15
    Tack för era svar så länge.

Egentligen skulle jag vägra samsung då 21 hade kamerafel och 22 tappar mottagning, men känner samtidigt att värre kan det inte bli med en 24

Läser om dåliga bilder, felaktiga raw, displayfel mm så blir som sagt fundersam.

Får ge 12000kr för en s24u 512 vid abonnemangsförlängning

8. easycure1974

easycure1974 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 357
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Jag har haft min sen release. I det stora hela är jag nöjd. Jag är ingen fotograf och har inte så höga krav. Dock är den fortfarande ganska usel på rörelse i lite dåligt ljus så ta bilder på barn eller djur inomhus blir oftast ingen höjdare. Men använder även Gcam och tycker att den ibland ger bättre resultat så alternerar mellan stock kamera appen och Gcam

karlsson-peter och spigen gillar detta.
  9. zztop007

zztop007 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 589
    Operatör:
    nope
    Telefon:
    Alla jag har råd med

MINA ENHETER

Operatör:
    nope
    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Jag tänker att vad man värdesätter är olika. Om kameran är det absolut viktigaste finns det bättre telefoner att köpa för samma eller mindre pengar. Det är en bra telefon med en ok kamera strax under toppskiktet.

Last edited: 31 mar 2024
    Kristy, karlsson-peter och spigen gillar detta.
  10. MTD

MTD Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Jag har en Samsung s23 ultra och kommer från en iphone 12 pro.

Jag måste villigt och motvindigt erkänna att jag inte tycker om kameran i ultran.
    Bilder på motiv och landskap blir bra. Men bilder på barn, djur eller saker som rör sig blir inte alls bra. Dålig fokus och bilderna blir suddiga.
    Jag har följt varenda tutorial som finns och gjort diverse inställningar utan att få ett bra resultat.

Jag har nu installerat gcam som fungerar betydligt bättre dock inte riktigt 100% bra.

Jag ångrar att jag köpte telefonen. Haft den 1 år nu. När Apple släpper nästa iPhone blir det en sådan.

Jag har alltid varit för Android men jag är otroligt besviken på kameran i samsungen.
    En pixel hade förmodligen passat mig bättre.

Men men.

zztop007 gillar detta.
  11. bongo

bongo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag kommer från s22u och velade mellan s24u mi 14u. När jag kollade på olika jämförelser så var det 50-50 vilken av dem som var bäst i enskilda fallet.

Det är möjligt att det är svårare att bra foton i på objekt i rörelse på samsung än andra märken. Recensenter verkar iaf tycka att det är svagheten hos s24u. Jag tycker en ok lösning på s24u är att använda rörelseläge och välja en bra frame alternativt att använda "kulspruteläget". Jag har inte bestämt mig vad som fungerar bäst.

Där jag tycker s24u skiner jämfört med andra är Samsungs val av 5x kameran (s22 och s23? hade 10x vilken jag använde extremt sällan). Med 3x och 5x så kan man få enormt bra variation på porträtt (utan porträttläge) då iaf mina ungar kutar iväg eller sabbar fotot medvetet om man försöker fota nära. 5x kameran är faktiskt helt enormt bra. När jag fotar ungarna är 3x och 5x det jag använder absolut mest.

Samsungs mörkerbilder är betydligt bättre än tidigare med svart himmel istället för blå osv. Jag upplever heller inte bilderna som så tydligt "oversharpened" som tidigare.

Selfiekameran har också förbättrats mycket sen 22u.

Jag upplever färgåtergivningen är också bättre, mindre tydlig mättnad än tidigare. Dock inte bättre än google pixel. Ingen tillverkare är riktigt nära pixels fina färgåtergivning enligt mig. För mig är det ett mindre problem då jag tenderar att redigera mina bilder.

S24u har fått mycket skit av recensenter medan 14u hyllats innan den ens kom ut. Jag blev mycket positivt överraskad med tanke på detta. Jag har dock bara haft den en månad eller så jag vet inte hur den betedde sig innan första andra och kanske tredje uppdateringen av kameramjukvaran.

Last edited: 9 apr 2024
    raskigula och kissidor gillar detta.