Diskussion: Kameran i Xperia P

Discussion in 'Xperia P' started by BigR, May 7, 2012.

1. BigR

BigR Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Vad vet vi om kameran i Xperia P?

Förutom dedikerad fotoknapp ska det vara en 8-megapixelkamera med autofokus, 8x digital zoom, LED-blixt. Det lär alltså sitta en annan sensor än den på 12Mp i Xperia S.

Upplösningen är kanske inte det viktigaste för att få en bra bild, så hur är det med bildkvalitet, snabbhet, ljuskänslighet osv?

2. twintin

twintin Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Det sitter en Exmor sensor i denna precis som i Xperia S, så jag förväntar mig inga större överraskningar jämfört med Xperia S varken till det bättre eller det sämmre.

3. Bosse78

Bosse78 Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

4. twintin

MINA ENHETER

Ja, det ser riktigt nice ut.

5. BigR

BigR Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Exmor R är en teknik som Sony använder på vissa av sina sensorer. Men det är fortfarande stor skillnad på de olika sensorerna man väljer att sätta i olika produkter. Sony Cypershot DSC-HX200V har en 1/2.3 Exmor R -sensor på 18.2 megapixel medan en Xperia Arc har en 1/3.2 sensor på drygt åtta megapixlar. Eftersom det är specat olika upplösning på P & S kan vi nog räkna med att det tyvärr sitter en annan sensor (förmodligen då också mindre till ytan).

Tillsammans med andra faktorer som optik, programvara och assisterande hårdvara påverkas också både kamerans ljuskänslighet, funktioner, prestanda/följsamhet etc.

Frågan är väl egentligen: Hur mycket sämre är kameran i Xperia P jämfört med Xperia S?

6. twintin

MINA ENHETER

Varför utgår du ifrån att den skulle vara sämre ?

Att dömma av bilderna ovan ser det nästan ut som Xperia P har lägre pixeltäthet (dvs. minder mängd pixlar per kvardrat mm) än Xperia S och producerar därmed något mindre brusiga och gryniga bilder.

Här är lite klipp tagna med Xperia P (från http://blog.se-nse.net/sample-videos-from-xperia-p-shows-up-on-youtube).

<object width="640" height="360"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/PMZYxzfMNBA&rel=0&hl=en_US&feature=player_embedded&version=3"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowScriptAccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/PMZYxzfMNBA&rel=0&hl=en_US&feature=player_embedded&version=3" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" allowScriptAccess="always" width="640" height="360"></embed></object>

<object width="640" height="360"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/btPTCQUqUUI&rel=0&hl=en_US&feature=player_embedded&version=3"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowScriptAccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/btPTCQUqUUI&rel=0&hl=en_US&feature=player_embedded&version=3" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" allowScriptAccess="always" width="640" height="360"></embed></object>

Last edited: May 8, 2012
  7. BigR

BigR Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

8. twintin

MINA ENHETER

Lite fler bilder tagna med Xperia P plus en jämförelse med Xperia S och U. Tycker faktiskt bilderna Xperia P tar ser bättre ut än de tagna med Xperia S. I full skala ser Xperia S bilderna gryniga ut jämförelsevis.

http://www.eprice.com.tw/mobile/talk/4551/4768422/

9. Bosse78

Bosse78 Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Tycker faktiskt den ser betydligt mycket bättre ut än Xperia S. Börjar bli ganska sugen på denna lur, det enda felet är väl batteriet som är lite för svagt.

10. chuck norris

chuck norris Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Ska tydligen vara bättre batteritid än tex S.

11. chuck norris

MINA ENHETER

12. nox

nox Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

13. chuck norris

MINA ENHETER

Fick min P idag, blir lite orolig. Det är ju en exmor sensor i denna med precis som min neo. Denna kameran har ju dock en mindre kamerlins vilket bör göra den sämre i mörka förhållanden? :s

Har dock inte hunnit gämföra

14. nox

nox Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Ingen aning, vet iaf att P inte är speciellt kompetent i lite mörkare miljöer, inte i de bilder där den bl.a. ställs mot iPhone 4S

15. chuck norris

MINA ENHETER

Nu är ju iphone 4S samma kamera som Xperia Neo och arc. Så jag får jämföra, känns ju ganska skevt om Sony skulle ta ett steg bakåt.

Edit: jämnförde nyss foton utan blixt och neo/arc har betydligt bättre ljusinsläpp än P. Totalt gay, MEN bilderna från neo'n på de motiven blev väldigt gryniga ändå (P=mörkare men skarpare). När jag sedan testade med blixt så kan jag säga att P vinner solklart, mycket skarpare bilder.

Man kan ju självklart laborera med ISO-värden och då blev det helt okej utan blixt. Men vem orkar det, ögonblicksbilderna jag vill åt.

Last edited: May 25, 2012
  16. K1M

K1M Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

17. Destroyedbeauty

Destroyedbeauty Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Blir nästan sugen på en Xperia P bara för att jämföra dess kamera med den på min Arc S .. Qualcomm vs NovaThor - vilken är bäst?

Är ju en tråd på Xda om kameran på Xperia P som säger den är överlägsen pga NovaThor hårdvaran.

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

Last edited: May 27, 2012
  18. chuck norris

MINA ENHETER

är inget jättestort fan av mjukvaran i kameran kan jag säga. Fokuserar fram och tillbaka hela tiden, fokus är för segt ibland och resulterar i suddiga bilder.. Xperia neo/arcs mjukvara tyckte jag var bra mkt. snabbare. Är det lite dunkel belysning så laggar bilden genom kameran. Tänk er liknande när man valde nattläge i en gammal mobilkamera. Nej en uppdatering krävs.