Kameran och blixten.

Diskussion i 'Galaxy i7500' startad av Evilnils, 14 aug 2009.

1. Evilnils

Evilnils Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej droids!

Jag har tagit en hel del semesterbilder med min galaxy och är faktiskt väldigt besviken. Att ta foton i mörka miljöer ger helt värdelösa bilder, och blixten verkar för mig inte ha någon inverkan alls. Det blixtrar till ordentligt, och ibland ser det ljust och fint ut på skärmen precis innan bilden tas. Men sen när man kollar på det färdiga fotot så är det bara mörkt och diffust. Väldigt dåligt faktiskt. Ett av skälen till att jag valde galaxyn var just att den hade blixt till kameran, vilket vissa andra androidlurar inte har.

Har blixten ingen effekt alls, eller är det jag som klantar mig?
    Jag tog två bilder i halvmörk miljö för att testa. Detta är med blixt:
    http://lh5.ggpht.com/_e5iEyZAfFhk/SoWmAX5G8sI/AAAAAAAAACI/eCNNVUrJKGc/s1024/2009-08-14 19.56.56.jpg

Och detta är utan:
    http://lh4.ggpht.com/_e5iEyZAfFhk/SoWmAq2IqXI/AAAAAAAAACM/xduja-MrpVQ/s1024/2009-08-14 19.57.23.jpg

Snacka om att jag blev förvånad. Någon optiskt kunnig person som kan förklara detta för mig? Är också intresserad av andras erfarenheter av kameran i mörka miljöer. En bekant till mig har en billig Nokia 6600 och när den ställs i nattläge och blixtrar loss blir det ljusa, fina och knivskarpa bilder i mörka miljöer som min Samsung inte kan fota i alls :(

Last edited: 14 aug 2009
  2. Galaxy

Galaxy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Dina länkar till bilderna saknas.

3. Evilnils

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vafan. . .nu ska de synas.

Last edited: 14 aug 2009
  4. illithe

illithe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Dina bilder funkar fortfarande inte.

Det där med kameran och blixten har jag också noterat. Det är väl som med allt annat på telefonen. Halvfärdigt. Visst, android är kanon och allt det där, men jag personligen tycker nog att man kan förvänta sig lite mer av en telefon för 5000 spänn. Om man kan kalla det telefon när den, som vissa på forumet rapporterar, inte ens går att ringa med :)

Problemet tror jog helt enkelt är att telefon-fan är för seg för att varje gång tajma blixt och slutare rätt. Men jag har ju haft fel förut.

5. Galaxy

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Det funkar för mig.

Evilnils: Har du provat leka med inställningarna!?

6. Evilnils

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Galaxy: Vilka inställningar? Jag hittar bara Flash on/off/auto. Det ger i princip ingen större skillnad alls :/

7. Evilnils

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu ska bilderna kunna visas, glömde sätta Picasa på public.

8. Galaxy

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Jag menar andra inställningar för Kameran inte bara blixten.. ljustyp om det nu finns, tex som dagsljus, UV, glödlama etc.

9. Limmet

Limmet Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har inte hunnit leka så mycket med kameran själv än men ta o testa någon foto-app med gott omdöme. Tror som skrivet innan att det just kan vara timingen som är off...

10. hackan

hackan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

När jag testat att fota i mörkare miljöer så får jag ibland halva bilden svart av någon anledning, vilket jag funderat på vad det beror på.
    Från början misstänkte jag att något satt snett i kameran, men eftersom det blir "rätt" ibland så kan det inte vara så. Det skulle inte vara omöjligt att det är timingen, eftersom en del bilder blir bra och en del sämre.

11. rauk84

rauk84 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Någon ny info om det problemet med att halva fotot blir svart? Som jag har förstått det så har inte alla problem med det?

12. jalipur123

jalipur123 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

fortfarande problem med detta?
    tvekar till att köpa galaxyn om blixten inte ens går att använda.

13. Frojd

Frojd Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

verkar funka rätt bra sen IH8 firmware. Utan vetenskapliga tester skulle jag säga att den tajmar bättre om man har "flash" på "on" än på "auto".

Donut ska ju ge en del förbättringar till kameran också, kan ju hoppas att det är helt löst i.o.m. det. :)

14. jalipur123

jalipur123 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

skönt och höra.
    nu ska den bara släppas oxå.... suck...............

15. hackan

hackan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag tog några testbilder nu (hade missat att ställa prenumeration på den här tråden), men jag har inte möjlighet att fota på samma ställe just nu. Jag tog däremot några testbilder mot svart bakgrund för att testa, och det såg mycket bättre ut när jag testade (med senaste uppdateringen, hade Flash: On). Det var ett av de 10-15 fotona jag tog som hade något som kunde påminna lite om det fenomenet, men det kan även vara jag som missade något vid just det fotot.

Jag har fortfarande inte gjort en fabriksåterställning efter uppdateringen, men som det är nu så fungerar blixten bra att använda, så det behöver du inte räkna som något mot att köpa längre. Jag kan försöka fota lite mer sen och se om jag lyckas återskapa problemet under veckan, och se om någon bild blir "fel".