Problem: Kameran på S2 fokuserar inte längre nära

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Bo_B, 25 jun 2013.

1. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

HJÄLP!
    Min S2-kamera har fungerat fint tidigare, bl.a. används den av min streckkodsläsare som klarat av en hel massa olika koder.
    Men nu har jag upptäckt att den inte längre fungerar på nära håll, den är helt omöjlig att använda till streckkoder för fokuseringen funkar inte så att allt är ett enda sudd...
    Det går heller inte att ta närbilder (tex blommor) längre utan det blir också suddigt.
    Jag tror att detta började för inte så länge sedan, mindre än en månad eller så.

Vad kan det vara för fel? Mjukvara eller hårdvara?
    Jag köpte telefonen i januari 2012 så det är innanför garantin såvitt jag vet.

Telefonen kör Android 4.1.2,
    kernel ver 3.0.31-1156082,
    build JZO54K.I9100XWLSS
    OTA rapporterar att jag kör det senaste som finns releasat.

2. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Ingen som har något tips???

3. Arju

Arju Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Det verkar som en hardware fel. kanske du ska börja med att ta bort apps som använder ditt kamera. börja med 1 och 1 app och restart telefonen varje gång för att kartlägga ifall en av dom apps'a gör att ditt kamera inte fungerar som det ska. Om du hittar den riktiga app'en som så var det bara software.. möjlig du kan göra en factory reset (fast jag vet inte vad det heter på svenska). om det inte fungerar så är det hardware fel och du får hoppas att du fortfarande har garantien och kvitto kvar. dom löser det vid att byta kamera modulen.

4. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Har letat förgäves efter kvitto. Har bara utdrag från AMEX där man ser datum, belopp och affär (Media Markt). :(

5. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Jag fick hjälp att hitta en inställning för Google Play(!) som innebär att alla appar automatiskt skall uppdateras när men är på WiFi och kunde stänga av denna idiotinställning.
    Sen avinstallerade jag Barcode reader och startade om telefonen.
    Nu funkar auto-focusen igen!
    Sen installerade jag Barcode reader igen och den fokuserar nu ner till streckkoderna som förut.
    Så det var nåt skit med de automatiska uppdateringarna som gjort att kameran havererat! Kanske en halvdan uppdatering av Barcode reader, vad vet jag...
    Konstigt.