Kamerans fokus

Diskussion i 'Legend' startad av andreas81, 16 apr 2010.

1. andreas81

andreas81 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej.

Sitter och gnider geniknölen med beslutsångest om vilken lur jag ska välja, legend eller desire. Var och kände på en desire idag och kan inte säga annat än att den är nice, om än något stor...

En sak jag dock gillade var att man i kamera-appen kunde peka var som helst på skärmen för att få fokus där, något jag har för mig att jag läst INTE fungerar på Legend. Så hur är det, funkar detta på legend också?

Småsaker, jag vet, men allt jag vet om båda lurarna flyger genom skallen just nu......

EDIT: En småsak till jag undrar över... i galleriet med bilder och filmer, kan man där få ett rutnät med små miniatyrer av varje bild? Eller är endast som en "horisontell rad" med miniatyrer man kan ha?

// Andreas

Last edited: 16 apr 2010
  2. giganten

giganten Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det ska allt fungera.
    Tror bara man kan visa bilderna på rad/lista och inte som ett rutnät.

3. MooDHoods

MooDHoods Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

När jag testade legend gick det att peka där fokusen skulle vara

4. Raketostkostym

Raketostkostym Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Miniatyrer/rutnär finns. Autofokus med pekfokus likaså. :P

5. giganten

giganten Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Glöm det där, tittade precis och rutnät finns som Raket säger.

6. andreas81

andreas81 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok gubbs, tack för infon :)

7. Snowbear

Snowbear Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det finns men är rätt oanvändbart, Jag avskyr kameran i legend den är så seg jag vill att den ska fokusera varje gång jag sätter fingret på den optiska "styrkulan" men icke.
    Jag har inte testat Desire så vet inte hur den kameran beter sig.
    Dessutom så är kamera lampan helt på tok för stark den överexponerar massor kameran på min sonyericsson w810 för 5 år sen spöar denna med hästlängder, den var dessutom "bara" på 3,2 mpx.

Men i övrigt, jisses vilken telefon finns inget ont att säga om den i övrigt.

8. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Har själv en Hero men frugan har en Legend sen en knapp vecka tillbaks & som ni säger så har den touch focus. Innan den första (tidiga) uppgraderingen så hade Hero inte detta vilket var mycket pestigt.

Det MÅSTE finnas en möjlighet till låsning av skärpan så att man inte är hänvisad till att alltid ha huvudmotivet (det man vill lägga skärpan på) i mitten, annars så är kameradelen i mina ögon helt värdelös. Jag blev riktigt sur på min Hero när den innan uppgraderingen inte hade denna möjlighet men det löste sig ju vid uppgraderingen.

Sen så var det en annan sak att möjligheten till att kunna välja bort touch focus kanske borde finnas för dem som av nån anledning inte vill använda den. Många (de flesta) bryr sig ju inte om att komponera bilden utan lägger alltid det vesäntliga i mitten & då behövs ju inte touch focus...

Ang. överexponering med lampan så har jag inte upplevt detta med frugans legend men samtidigt så har jag bara testat den lite lätt så jag vet inte jag. Jag vet inte om exponeringskompensationen påverkar bilder tagna med lampan men det kan vara värt att testa att dra ned den nåt steg & kolla, samtidigt så är det ju i & för sig synd om man ska behöva göra det under normala förhållanden...

9. Snowbear

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag har 5 kryss på skärmen varför inte kunna använda dem som fokus punkter, alltså öppna kameran så ligger fokus vid mittpunkten sen om man scrollar på styrkulan så flyttar sig fokus mellan punkterna. Det skulle fungera som AF punkterna på en D-SLR kamera ordentligt mycket bättre.

Kamera blixten har ingen möjlighet att blända ner, tror jag AV el PÅ verkar det vara. Jag ska kolla igenom inställningarna en gång till ta en bild på "porträtt avstånd" i ett lite dunklare ljus så den väljer att tända lampan och ladda upp resultatet. Kanske min kamera har fått fnatt? (med det tror jag inte bara laddat program via market inga rootningar eller liknande ändringar är gjorda)

OKEJ
    Åter ställde allt till grundinställningar, problemet låg i hur kameran mäter ljuset
    Genomsnitt, Mitten, Punkt.
    I standard läget Genomsnitt klara kameran helt enkelt inte av att lista ut hur mycket kräm den ska ge på ljuset, 9av 10 bilder blir överexponerade.
    Problemet försvinner inte men blir mycket bättre när man väljer nån av de två andra lägena.

Bild exempel

http://www.pixbox.se/alb_show_id1176756_page0.html

Last edited: 17 apr 2010
  10. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Ser nu på min Hero att det finns möjlighet att få den att fokusera automatiskt när man riktar den mot nåt, alltså utan att trycka på skärmen. Då används fokuspunkten i mitten vid uppstart men det går även att flytta punkten.

Kolla in i settings på legenden & kryssa i "auto focus". Har inte frugans legend här så jag kan inte kolla om det är samma på den...

11. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Jag har upplevt att min Hero överlag mäter bäst i mittenläget, punktmätningen är väl så extrem att använda då man med den verkligen måste se till att man har mittpunkten på rätt ställe vid ljusmätning. Helt klart en miss att genomsnittsmätningen inte funkar bra!

12. Snowbear

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är en katastrof då det är grund inställningen! Det är min åsikt sen vad den är värd....

Legend har bara AF AV/PÅ
    finns det nån bra kamera app att ladda i market ? Jag hittar ingen som verkar vara bra och gratis kan ej betala tyvärr.

13. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Har du testat att ställa den på på? Texten är på Hero klart fel, i på-läge så fokuserar den automatiskt på det du riktar den emot & i av-läget så måste man dutta på skärmen.

14. Snowbear

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej visst stämmer det du säger. Jag har inte fattat att det var därför den fokuserade mellan varven utan att det hade och göra med mitt pillande på styrkulan.
    Fortfarande dåligt, vill ha det så att jag själv väljer när det ska fokusera och inte behöva pilla på skärmen. Känns onaturligt.
    Är som med allt annat en vanesak men borde gå att välja bort.

15. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Lite av problemet ligger i att man använder styrdonet som utlösare & att den bara har ett läge. Jag hade helst sett att det funnits ett dedikerat kameraavtryck där man ställer skärpan genom att trycka ned till hälften & tar bilden genom att trycka ned helt, m.a.o. som på normala kameror med AF samt de flesta andra kameramobiler. Sen hade ju touch fokus kunnat funnits som ett alternativ...

16. Snowbear

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Men jag tänker så här på legend är det en optisk"kula" sätt fingret på den = fokus tryck ner knappen = Fota.
    Kan inte vara så svårt att applicera denna teknik för någon som kan.

17. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon: