Kan basebandet orsaka nationell roaming vid svag mottagning?

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av exal, 8 okt 2011.

1. exal

exal Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Har nu flera gånger upplevt att när jag lämnar stan (Malmö) och tar mig ut på landet eller till kusten, byter min telefon operatör till telenor från tre som det ska vara. Jag har två stycken abbonemang till hos tre till resten av familjen på en s ace och en iphone och på de telefonerna är mottagningen vid dessa tillfällen medium till dålig eller obefintlig. På min telefon har jag nationell roaming avstängd samt jag kör 625 med tillhörande ril

nuffrat från min telefån

2. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 280
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Själva bytet av operatör (roamingen) beror ju på att signalen från det egna nätverket inte är stark nog, så i princip kan BB påverka detta om det inte funkar bra med den leverantör man har.

3. bananapa

bananapa Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag läste nånstans här i forumet att 3 hade nåt samarbete med Telenor om nätet? Alltså typ att de använder samma master ibland eller nånting. Att 3s nät kan gå över Telenors ibland, och att det är därför det står Telenor vid vissa tillfällen? Kan banne mig inte komma ihåg vilken tråd det var dock :(

Edit: Hittade tråden: https://swedroid.se/forum/38759-o2x-hittar-inte-3-s-nat.html
    Där står det att 3 och Telenor delar nät utanför storstäderna :)

Last edited: 9 okt 2011