Problem: Kan ej synka mot Exchange (Outlook) efter ICS

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Neonhasse, 14 mar 2012.

1. Neonhasse

Neonhasse Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej,
    Igår före jag uppgraderade till ICS gick det alldeles utmärkt att synka mot exchangeservern på min jobbmail. Synkade mail och kalender. Efter ICS så gick det helt plötsligt inte längre. Jag har raderat kontot och lagt till det igen fler ggr och jag har exakt samma inställningar som jag hade innan ICS gällande domän, mailserver, användarnamn och SSL. Nu står den och tuggar när den ska läsa in mailen för den perioden man valt att synka och säger till slut att jag måste uppdatera säkerhetsinställningarna för exchangekontot men det finns ju inga säkerhetsinställningar att uppdatera! Jag har varit inne i alla säkerhetsinställningar som finns på telefonen men inget där ser fel ut, eller det ser ut som före ICS iaf. Kontot har fått adminstrativa rättigheter av mig så det är inte det heller.

Är det någon annan som upplevt liknande och löst det?
    Det är en icke rootad SGS2 med ICS 4.0.3

Mvh

2. iphone_user

iphone_user Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Samma elände här.

3. grillen

grillen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Har också problem med synken mot exchange.
    Får bara mailen att komma när jag öppnar upp mailen, så push verkar inte funka...

Har också testat med att lägga in hotmail konto men det är samma strul där.

4. taz

taz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag kan också sälla mig till den skaran, Har tidigare kört synken mot exchange och den har fungerat klanderfritt, kalender, tasks, mail, kontakter mm.

Men efter Android 4.0 så kunde jag inte synka alls, fick ta bort kontot och ange det på nytt, efter ett tag så fungerade det.

Dock så kan jag inte välja andra mappar längre och jag jar typ 20 dubletter av mapparna inkorgen, skickade mail, sync issues.

Har nu provat med att göra en reset av telefonen och installera om 4.0 men det vill sig inte. Känns onekligen som man testat lite kasst innan man släppte på 4.0.

Tills vidare så ligger telefonen hos dialect då det är min jobbmobil, och får de inte ordning på det så byter jag nog telefon alternativt en nergradering då till föregående version eftersom det lilla jag sett av 4.0 inte tillför ett skit för mig.

Men jag även dras med andra problem efter uppdateringen som att när man skickar ett sms så skickar den dubbelt eller tredubbla sms och att batteritiden är ca 300% sämre.

Och visst ja, om man ringer upp nån och den där plingande melodin som drar igång precis innan mottagaren svarar, vad tusan är det, och vad är det bra för...Och hur stänger man av det o_O

5. SwedishBadger

SwedishBadger Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    382
    Operatör:
    Fello, Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Men vad i... Jag upplever det motsatta! Telefonen slutade synca mot Exchange i förrgår men efter uppdateringen till ICS så hoppade allt igång igen!

6. grillen

grillen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Har också testat att lägga in kontot på nytt men nu kan jag inte ens " ta hem mailen manuellt". Nu står den bara och ansluter. Kommer inte åt mapparna längre... Är grymt glad att jag inte är på resande fot, det hade varit lite små jobbigt. Hoppas det kan komma någon "hotfix" snart på detta.

Annars har jag varit grymt nöjd med uppdateringen, har inte haft några problem alls. Tyvärr så använder jag mobilen mer till att maila än att ringa...

7. Marie71

Marie71 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag hade problem att kunna synka och ta emot mejl överhuvudtaget, men när jag tagit bort alla mejlkonton och Exchange-kontot och lade in dem igen så fungerade det. *ta i trä*

Men batteritiden har definitivt blivit sämre. Har laddat telefonen två gånger idag.

8. taz

taz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag hade också det problemet då jag tog bort kontona och lade dit dem på nytt, det tog ca 2-3 timmar innan det snurrade igång.

Dock så har jag fortfarande problem med foldrarna i exchangeklienten, nyss när jag kollade i telefonen så var det ca 40 dubbletter av varje folder :)

Jag är inte på resande fot heller tack och lov, men jag har mera eller mindre hela "jobbet" i mailen och kalendern så just nu är det en annan telefon som gäller.

grillen gillar detta.
  9. grillen

grillen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Rensade alla konton, la in allt på nytt. Nu funkar allt perfekt, fick tillbaka foldrarna också.

Så nu kan ju inget gå fel......

10. Neonhasse

Neonhasse Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

**Uppdatering**
    Efter att ha tagit bort och lagt till kontot för exchange 4 ggr med exakt samma inställningar varje gång så funkade det till slut och alla jobbmail lästes in. Det tog dock ett bra tag för telefonen att läsa in mailen, ca 30 minuter. Nu synkar den precis som den ska med mail och kalender och nya mail kommer med push om man vill det.

Nu har jag dock en annan fråga. Före ICS så hade jag mina olika mailkonton som ikoner i mailklienten (standard som finns i S2an och heter E-post) där det stod när kontot hade synkats senast och då kunde man gå in på något av mailkontona och se sina mail för det kontot. Numera kommer jag rakt in i maillistan när jag drar igång mailklienten. Kan man få tillbaka översiktsbilden som fanns tidigare? Är det en inställningsgrej som jag missat?

11. taz

taz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ingen mera än jag som får dubletter när man väljer mappar och hur väljer man annan mapp än inkomna, utkast, utgående, skickat, papperskorg.

Jag har ett par underkataloger liggandes i Inkomna mappen, och det är lögn i hvete att komma åt den, och det funkade ju hur bra som helst i förra versionen.

Ne ne Samsung, luktar lite bränt ris över 4.03

12. Ozzalbatrozz

Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Exchange verkar hålla telefonen vaken lite som den vill med. Tog ca en timme innan mailen kom fram. Nu verkar det inte hända någonting när man uppdaterar heller. Hade en wakelock på exchange på 40 min utan anledning nyss..

13. Gyns

Gyns Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Telia har haft stora problem med sitt nät i några dagar. Otur när det sammanfaller med några tusen som skall lägga in nytt operativ i sina telefoner. Fel som vi kanske haft ändå kopplar man ihop med uppgraderingen. Prova att ta bort kontot, se till att ni har en stabil uppkoppling till wifi med koppling ut mot internet. Lägg sedan på kontot igen. Kör ni med den inbyggda appen? Det finns någon skillnad i hur programen får kommunicera ut i ICS. Kör ni tredjeparts appar så kan felet mycket väl ligga i dom apparna i kombination med ICS.

14. taz

taz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag kör med den exchangeclient som är bundlad med den icke operatörsbundna S2:an.

Att man måste ta bort kontona, resetta, tar flera timmar innan den synkar, dubletter av foldrar med mera, att det skulle bero på att Telia har problem i nätet finner jag inte så troligt, då det funkar med den föregående versionen. och apparna är väl ändå paketerade av Samsung och borde väl vara testade med den nya androidversionen.

Det är lite för många negativa aspekter med den nya versionen, för att jag personligen skall känna att det är ett steg framåt.

Jag har provat samma sak på tre S2'or till, och det är exakt samma fel

15. iphone_user

iphone_user Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det är likadant med telenor...
    Jag har gett upp stock email och exchange. Kör på gmail (både egna domäner och deras) och har tyvärr tråkigare emailhantering (och fulare) men batteriet räcker väldigt mycket längre som plåster på såren

16. pat68

pat68 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur gjorde du när du rensade kontona? Tog du bara bort kontot och startade om telefonen så att cachen tömdes?

Pust och stöööön!

17. tobfo1

tobfo1 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag kan meddela att jag fabriksåterställt min telefon och lagt upp allt på nytt igen, utan lycka. Fick det att synka nån gång om jag satte ner "period till synkronisering..." till en vecka.

Verkar också som mailen drar väldigt mycket batteri, dock blev det bättre när jag klickade ur att den skulle synka kalendern.

pat68 gillar detta.
  18. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 285

MINA ENHETER

Testa Moxier mail. Har kört med Moxier på alla mina Androider (efter att jag testat stock) och har alltid funkat bra. Tycker dessutom att Moxier drar mycket mindre batteri än stock. Har gjort en egen anpassning så jag kör med pushmail under arbetstid och sen varje timme. Senaste testet jag gjorde tog Moxier mindre batteri med push än vad stockmail gjorde om jag synkade varje halvtimme.

Finns en gratis trial man kan köra en månad.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

19. grillen

grillen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Halloj,

Jag gick in och tog bort kontona under Konton och synkning.
    Sen la jag upp Exchange kontot först, och då sparkade allt igång.

Men när jag la upp Samsung kontot så blev det strul igen, fick göra om allt men skippade samsungkontot. Efter det så har det funkat som det ska göra.

Hoppas det löser sig

pat68 gillar detta.
  20. pat68

pat68 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu kickade den igång!

Jag gjorde till slut en fabriksåterställning på supportens inrådan. Blåste SD-kort och allt. Du funkade naturligtvis inte ändå.

Efter det testade jag att ta bort alla konton och lägga tillbaka Exchange-kontot bara. Jag satte synkperiod på 1 dag. Då kickade synken igång. Hämtade allt till med den 8 mars 2012.

Därefter la jag tillbaka googlekontot. Var tvungen att starta om telefonen för att det skulle gå.

Vet inte vad som löste problemet egentligen. Skulle testa synkperiod 1 dag innan jag testade något annat. Därefter plocka bort kontona och bara lägga tillbaka exchange och testa att synka.

Lycka till!

Btw så lovade Samsungsupporten att de skulle ha en fix klar tills på fredag.