Kan ej ta emot MMS från andra - har ändrat APN

Diskussion i 'Blade' startad av Frerk, 22 jun 2011.

1. Frerk

Frerk Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Uppdaterade nyligen till tele2:s officiella 2.2 och efter det har jag inte kunnat ta emot MMS från andra mobiler (men det fungerar när jag skickar till mig själv) utan jag får upp ett meddelande där det står "Retreiving not allowed". Har kollat trådar här på forumet och ändrat APN-inställningar, men det fungerar fortfarande inte. Någon som vet vad jag kan göra?

2. BladeMan

BladeMan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har samma problem men jag kan inte ens ta emot MMS från mig själv heller. 1 av 10 kanske kommer fram, jag kan dock skicka till andra.

Har pratat med Tele 2 cirka 20 gånger men de kan inte hjälpa mig. Har provat alla möjliga APN-adresser men inget hjälper, omstartat mittt abonnemang, fått ett nytt sim-kort men nej;
    Okänd avsändare, retrieving not allowed.

Andras sim-kort fungerar i min mobil och MMS kan då mottas men mitt sim och MMS fungerar inte i de tre ZTE Blade-mobiler jag provat.

Nu har jag ett andra sim-kort på gång ska se om det fungerar denna gång men mitt förtroende är lågt efter en månad med detta problem och ingen hjälp från Tele 2. De säger att det är fel på min lur fast alla andras Tele 2 sim-kort fungerar i min ZTE och MMS laddas ner.

Den senaste "teknikern" gav mig ett APN som bergsäkert skulle lösa problemet, kände igen alla inställningar och frågade om datatrafik då?
    -Du behöver bara denna APN så kommer det fungera.

Lät han hållas och la på, startade om och provade med samma resultat;
    Okänd avsändare, retrieving not allowed och nu med denna APN kom jag inte heller ut på Internet.

Satte tillbaka mitt original-APN så jag åtminstone kan använda datatrafiken.

3. Veinless

Veinless Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Hur ser era APN-inställningar ut då?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

4. InZanity

InZanity Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Strulade som fan för mig när ja hade org rom, oavsett nytt kort, olika APN, kontakt med både ZTE och telia gav ingenting öht.. bytte rom ett par gånger sen dess har de funkat med mottagande.. dock fick ja ett meddelande om att de inte gick att ladda ner mitt mms när ja tryckte på "ladda ner"

5. Frerk

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har samma problem som BladeMan, 1/10 kommer fram. Har det löst sig för dig?

Jag använder APN från Swedroid wiki:

Name: tele2
    APN: internet.tele2.se
    Server: 130.244.196.90
    Port: 8080
    MMSC: mmsc.tele2.se
    MMS Proxy: 130.244.202.30
    MMS Port: 8080
    MCC: 240
    MNC: 07
    APN type: mms (case sensitive)

Det finns tre APN:er, förutom den ovan finns det en som heter Comviq och en som heter Comviq MMS. Dessa två går inte att redigera eller ta bort och den som heter Comviq är markerad med en plupp till höger om den och jag lyckas inte flytta denna markering. Kan detta påverka?

6. rickroller

rickroller Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag köpte mmin Blade via Comviq och har också de förinställda Comviqinställningarna Frerk pratar om. Någon som vet mer om detta. Är din Blade operatörslåst Frerk?

Last edited: 1 aug 2011
  7. Frerk

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag köpte den bunden 24 månader till Comviq, vet inte om det innebär att den är operatörslåst?