Kan en Galaxy S 9000 läsa NTFS?

Diskussion i 'Galaxy S' startad av Dubbelpipa, 23 jul 2010.

1. Dubbelpipa

Dubbelpipa Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skulle testa en .mkv 720P film som låg på ca 5Gb i externa SD kortet. Det blev ju tvärstopp vid 4 Gb vid överföringen. Inte så konstigt när den är formaterad i FAT32.

Kan man formatera den i NTFS och telefonen kan läsa ändå, eller finns det andra möjligheter att kringgå 4 Gb spärren?

2. teknocide

teknocide Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Det borde fungera med ext3 tycker man, med tanke på att det är en linux-telefon i grund.

3. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Fast om man kör windows så måste man ju ha en plugin som stöder ext3 filstödet.

4. Dubbelpipa

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej... Kan man formatera ett externt minneskort i ext3 då?

Vad händer när man kopplar in USB kabeln och ansluter till Windows maskin. Hittar den kortet då?

5. Evil_E

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Du behöver program som kan formatera i ext3 (kommer bara ihåg något gammalt som hette Partition Magic 8) och sen beror det på om du formaterar hela kortet till ext3 eller gör en partition på sd kortet, i vilket fall som helst så behöver du en plugin till windows annars kommer du aldrig kunna läsa innehållet på kortet.

6. Dubbelpipa

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har varit elegantare om man kunde använda NTFS. Då kan man ta telefonen till nån kompis och överföra filer utan att man måste installera drivisar på dennes dator för ext3.

Frågan är om android har stöd för NTFS eller behövs nån drivis/plugin?

7. Evil_E

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Nej, vad jag vet finns det inget stöd i Android för NTFS... då behövs nog en custom rom där man kompilerat in stöd för NTFS :(

8. Androido

Androido Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Du har ju ett inbyggd minne på 6GB och plats för minneskort, räcker inte det ?
    Dem är ju formaterade för att kännas igen av datorn i masslagringsläge så jag förstår inte varför trixa med NTFS ?

Android är Linux derivat och således stödet för windows NTFS onödigt men däremot har inte din windows dator problem att läsa FAT16 formaterade kort så att utbyta filer är inte alls krångligt.

9. hackan

hackan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Androido: är inte problemet enligt TS att det inte går att flytta över filer som är större än 4GB? Jag har inte så stora mkv-filer, så kan inte testa själv.

10. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Orka med 4GB+ filmer.. Man kan väl gott köra 2x700 MB eller vad det finns för alternativ..

11. Androido

Androido Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ja det har du rätt i, jag har missat att läsa trådskaparens inlägg och bara svarat spåntant Dubbelpipans post.
    Ja det blir då svårt men det är inget som en 16GB USB minne inte löser eller hur ?

12. Dubbelpipa

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu har jag ett 16 Gb minneskort som jag skulle lägga in 5 Gb .mkv filen på, men det blev stopp vid 4 Gb pga 4 Gb begränsningen i FAT32. NTFS har inte denna begränsning men stöd för windows.

OT:
    Tanken väktes att man kan ha telefonen som portabel mediaspelare när man åker hem till folk, där man enkelt ansluter trådlöst till deras DLNA. Men pga 4 Gb begränsningen så sket man i blå skåpet.

Edit: Har testat att köra en 1080P musikvideo i .mp4 och det blev förbannat bra kvalite över DLNA. Uppfattade att det blev sämre kvalite med kompositvideo-sladden.

Last edited: 23 jul 2010
  13. dagbro

dagbro Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

ptja, för du över den digitalt över dlna så har du ju inga förluster i kvalitet.
    komposit-video är ungefär sämsta videoöverföringen som finns(och inte hdtv, även om filmen råkar vara det), antennsladd undantaget, så det är ingen nyhet att det blir bättre med dlna ;)

On topic då.. Om du formaterar kortet till ext3 så får du in större filer. windows stödjer ju som sagt inte det så du kan inte föra över via USB, men går att kopiera filmen till mobilen över WLAN.. bara att ladda hem en filhanterare som stödjer samba från Market(t.ex ES File Explorer).

edit; denna kanske funkar; http://www.ext2fsd.com/

Last edited: 23 jul 2010
  14. Evil_E

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Alternativt dualbootar med t.ex. ubuntu/kubuntu eller annan linux dist (installerar jämte windows då) och därigenom plockar över 5Gb filen från windows partition och för över till sd kortet som du formaterat med ext3 t.ex. kanske lite overkill ,men om du tänkt föra över filer av denna storlek ofta så kanske det lönar sig?!

15. KATT

KATT Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

16. Dubbelpipa

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hmmm.... FTP går ju naturligtvis att använda. Har en FTP server app på telefon, Lite ostabil kanske. Men går det att formatera ett flashminne i ext3?

17. Dubbelpipa

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER