Kan få IP-adress men inte nå internet.

Diskussion i 'ASUS' startad av pjw, 25 sept 2011.

1. pjw

pjw Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Jag har precis (idag) skaffat en eee pad och jag kommer inte ut på nätet. Plattan hittar mitt trådlösa nätverk och jag blir uppkopplad och får IP-adress och allt, men jag kommer inte ut på nätet. Jag kan inte koppla upp mig på vare sig Market, gmail eller ens surfa ut på google. Då hävdar min eee att jag inte är uppkopplad. Jag kan ju se att jag är uppkopplad (ansluten med bra signalstyrka!). Jag har ingen extern router och kan inget om sådant. Jag har ett vanligt adsl-modem med antenn och hemma funkar allt annat bra. Jag har en dator med Win 7, en med Ubuntu 10.1, två med Mac OS X 10.6, två android-lurar (1.5 och 2.2) och alla dessa kopplar upp sig utan problem. Lösen-varianten på mitt gamla modem är en WEP (ja, jag vet...). Hade jag vetat att Asus-plattan kräver ett avancerat rotade i diverse signaler och skit hade jag aldrig köpt den. Jag är enkel: jag vill att det funkar. Jag har wifi och det bör plattan fixa för 5000 spänn. Vad kan göras? Bör jag skaffa en iPad?:ehm:

2. pjw

pjw Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Jo, jag har gjort både hard reset och fabriksåterställning fyra ggr vardera. Som ett btw...

3. x10_minipro

x10_minipro Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Har du blivit tilldelad en ip likt den du har på datorn?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

4. pjw

pjw Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Jäpp, samma IP-adress. Same, same, med full täckning. Tack för svar btw!

5. x10_minipro

Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Hur får du trådlöst?
    Har du en windows dator kan du skapa ett ad hoc nätverk och sen brygga till internet, och testa att ansluta till det

6. pjw

pjw Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Jag får trådlöst genom att "det bara finns". Jag har väldigt lite koll på hur ochh varför...Mitt adsl-modem har liksom inbyggd antenn och jag när det trådlösa med varje dator och telefon utan problem. Jag var kanske naiv då jag trodde att surfplattan skulle fixa det. Tråkigt att behöva bli privat nätverkstekniker....Trött. Tack för att du svarar!

7. pjw

pjw Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Det kan tilläggas att jag också testat med en Archos 101 (android 2.2) och den funkar finfint med nätverket.

8. stantemo

stantemo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Har du datorn på och uppkopplad mot nätverket samt du kommer ut på nätet från den.

Om svaret på ovan är ja har du problemet där. Din dator eller platta måste få en unik ip-adress tilldelad sig. Annars vet inte din router till vilken maskin som trafiken ska dirigeras mot.

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

9. DSD

DSD Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Testa att byta kanal på din router, jag upplevde samma problem med min router tills jag ändrade kanal.

10. pjw

pjw Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Såja. Som jag skrev i mitt FÖRSTA inlägg så har jag ingen router och kan således inte byta kanal. Jag har ett adsl-modem med inbyggs antenn som inte går att komma åt för vare sig kanalbyte aller annat. Hemma har jag i skrivande stund tre datorer igång (en med Ubuntu, en med Win 7 samt en med OS X). Dessa funkar utmärkt tillsammans och det har aldrig varit några problem. Det enda som gett mig problem var eee pad(en). Därför struntade jag i den och bytte till en Samsung Galaxy tab 10.1 som funkar out of the box. Inga problem med uppkopplingen. Sammanfattningsvis kan sägas: jag har testat min trådlösa wifi med följande: bärbar med Win 7, bärbar samt stationär med OS X, iPhone 4, iPad 1, netbook med Ubuntu, ZTE Blade med Android 2.2., Archos 101 med Android 2.2. samt nu Samsung Galaxy tab 10.1 med Android 3.1. Allt funkar hur bra som helst! Asus transformer = funkar inte = nej tack. Cheers!

11. x10_minipro

Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Hade transformern samma intern ip som din dator som du skrev några inlägg upp?
    Isåfall är det ju självklart att det inte funka.

12. Jens

Jens Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Du har visst en röster, den är bara hopklumpad i samma låda som modemet.

Sådeså

13. pbv302

pbv302 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Men det är lätt att skylla på prylarna...;)

14. Jens

Jens Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Nu ser jag att router inte är ett ord i ordlistan.. :)

Sent from my Transformer TF101 using Tapatalk

15. pjw

pjw Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Tekniken får heta vad den vill och se ut hur den vill - bara den funkar så är ja nöjd. Min Samsung Galaxy Tab fattar inte att den inte ska fungera hemma hos mig. Det tycker jag är bra. Jag föredrar att det funkar liksom.

Det enda som inte funkat med mitt nätverk är Transformern. De gör liksom den rätt värdelös för mig, mitt liv osv. Sen kan det vara mitt fel, men jag betalar inte 5000 spänn för att leka nördig datordoktor. Det kan andra göra, ingen nämnd, ingen glömd.<3

16. Danne...

Danne... Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Jag håller med dej...känns lite klantigt av Asus att jag var tvungen gå in i min defaultinställda Asus-router för att min Asus-platta skulle hitta nätverket =/
    Nu visste jag om problemet redan innan jag fick hem plattan i kombination med att jag klarar av att pillra i routerns inställningar, men det lär väl dyka upp tillfällen då jag inte kommer åt nätverk på grund av fel kanal =P

Du lär iaf inte vara ensam om att inte få igång internet på plattan, peta i routerinställningar tror jag knappast speciellt stor procent av kunderna klarar av, om ens vet vad en router är...

Sent from my Transformer TF101 using Tapatalk

pjw gillar detta.